Impactul cafelei asupra performanței sportive. Efectele benefice ale cafeinei pentru sportivi

29.07.2021
Impactul cafelei asupra performanței sportive. Efectele benefice ale cafeinei pentru sportivi

Cel mai recent studiu publicat de Institutul pentru Informații Științifice despre Cafea arată impactul cafelei asupra performanței sportivilor.

O meta-analiză amplă asupra a 21 de studii sugerează că impactul cafelei se produce la nivelul mai multor elemente ale activității fizice, inclusiv anduranța și forța musculară. Analiza sugerează și că efectul asupra performanței aerobe (de durată mai lungă) pare să fie mai mare decât cel în cazul exercițiilor anaerobe (exerciții intense de scurtă durată). De fapt, anduranța aerobă pare să fie tipul de exercițiu cu cele mai constante beneficii moderate spre mari ale consumului de cafeină.

Când vine vorba de cafea și substanța activă a acesteia, cafeina, rezultatele sunt foarte clare pentru sportivi: cafeina poate contribui la îmbunătățirea performanței fizice. Numeroase studii arată că sportivii care consumă cafeină înainte de o cursă sau un eveniment sportiv pot avea o viteză și o anduranță mai mare și se recuperează mai rapid decât cei care nu au parte de acest imbold suplimentar. Acest lucru se aplică în special evenimentelor de anduranță precum alergatul pe distanțe lungi, spune dr. J.W. Langer, expert în nutriție și conferențiar în farmacologia medicală de la Universitatea din Copenhaga.

La începutul acestui an, International Society of Sports Nutrition (ISSN) și-a actualizat poziția oficială asupra cafeinei și performanței fizice pentru a susține ideea că un aport suplimentar de cafeină poate intensifica anumite aspecte ale performanței activității fizice. Aceste aspecte sunt subliniate în studiul recent așa cum se arată mai jos.

Poziția ISSN concluzionează că impactul cafelei, consumată în cantitate mică spre moderată, presupune: îmbunătățirea anduranței musculare, a vitezei mișcării și forței musculare, îmbunătățirea capacității de sprint, a săriturii și a performanței în aruncare, precum și a diferitelor acțiuni aerobe și anaerobe specifice activității sportive.

Dacă cafeaua vă ajută să vă puneți în mișcare dimineața, stabiliți momentul oportun pentru a consuma cafea la începutul cursei. Dacă obișnuiți să consumați una sau două cești de cafea în fiecare dimineață, cu siguranță trebuie să consumați o cantitate similară și în ziua cursei, spune dr. Langer, de asemenea un alergător pasionat, care a participat la peste 400 de maratoane.

Mai jos sunt prezentate câteva exemple despre impactul cafelei asupra performanței sportive.

Îmbunătățirea performanței pentru alergătorii pe distanțe medii

Un studiu din 2019 asupra unui grup de alergători amatori, care a explorat efectele formelor alternative de suplimentare a aportului de cafeină, a identificat dovezi ale unei performanței îmbunătățite în timpul exercițiilor aerobe.

Deși persoanele au prezentat rezultate diferite, constatările în general au arătat că indiferent de forma de administrare, o doză moderată de supliment de cafeină produce un beneficiu valoros asupra performanței la alergarea pe o distanță de 5 km comparativ cu un placebo.

Impactul cafelei asupra vigilenței și timpului de reacție în sport

În situațiile în care vigilența și atenția sunt critice pentru performanța în sport, o analiză efectuată în acest an a concluzionat că aportul redus sau moderat de cafeină înainte și/sau în timpul exercițiului pot ajuta la îmbunătățirea aspectelor funcției cognitive care sunt importante în performanța sportivă.

Mai exact, cercetătorii au sugerat că un aport de cafeină poate îmbunătăți nivelurile raportate de energie, dispoziție și atenție și, suplimentar, poate îmbunătăți timpul de reacție, memoria sau poate combate oboseala.

Beneficii clare în ce privește performanța sportivă atât pentru cei care consumă cafea regulat, cât și pentru consumatorii ocazionali

Aportul de cafeină ar putea fi atât în beneficiul celor care consumă cafea regulat, dar și al celor care o consumă ocazional, sugerează un studiu privind exercițiile de rezistență și săriturile și un altul care a supus un număr de cicliști unui test pentru a stabili timpul necesar pentru parcurgerea pe bicicleta a unei distanțe de 5 km.

Ambele studii au sugerat îmbunătățiri cu un volum similar de cafeină atât în performanța celor care consumă regulat, cât și a celor care consumă mai puțină cafeină.

Consumul de cafea susține hidratarea sportivilor

Hidratarea este importantă pentru sportivi. Deși cafeina în sine poate avea un ușor efect diuretic, contribuția la aportul total de lichide de la o ceașcă de cafea este notabil.

Un studiu a constatat că nu există diferențe semnificative în nivelul de hidratare măsurat între cei care consumă cafea și cei care beau apă, concluzionând că un consum moderat de cafea de către bărbații care beau cafea regulat are beneficii asupra hidratării similare cu apa.

Performanță îmbunătățită pentru atleții bărbați profesioniști

De asemenea, un studiu a mai arătat și că o ceașcă de cafea tare consumată cu o oră înainte de o cursă de atletism la nivel competitiv de 1,6 km poate îmbunătăți timpul de performanță în rândul atleților bărbați profesioniști cu aproape 2%.

Într-un studiu dublu-orb, randomizat, transversal, controlat prin placebo, la nivelul grupului care a consumat cafea, o cursă a fost finalizată cu aproape cinci secunde mai repede decât atunci când s-a consumat placebo și cu aproape patru secunde mai repede decât atunci când s-a consumat cafea decafeinizată.

Intensificarea performanței fizice a fotbaliștilor

O analiză recentă sugerează că un aport de cafeină cu 5-60 de minute înainte de antrenament ar putea aduce îmbunătățiri valoroase la anumite abilități asociate performanței fizice a fotbaliștilor.

Aceste îmbunătățiri includ performanța la sărituri și sprintul repetat și la distanța de alergat. Cercetătorii au remarcat și faptul că aportul de cafeină nu părea să cauzeze un nivel ridicat al markerilor pentru leziuni musculare sau modificări ale efortului perceput în timpul antrenamentului de fotbal.

Un alt studiu a descoperit că o anumită doză de cafeină era eficientă pentru îmbunătățirea timpului până la epuizare, a înălțimii săriturii pe verticală și a ratei de efort perceput în rândul jucătorilor de fotbal de gen masculin, într-un studiu care a simulat condițiile de efort ale unui joc de fotbal, indiferent de diferențele de sănătate cardiorespiratorie sau neuromusculară.

Însă o analiză sistemică ulterioară a sugerat că nu există îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește performanța aerobă și anaerobă a jucătorilor care au consumat cafeină.

Deși anumite concluzii sunt încurajatoare, rezultatele contradictorii ale studiilor sunt o dovadă a faptului că acesta este un domeniu în care sunt necesare mai multe cercetări.

Mai multe informații despre cafea regăsiți și pe site-ul Asociației Române a Cafelei.

Cel mai nou articol Video:
Armando Lungu: despre vegetarianism și activitatea fizică