Tratament controversat pentru alcoolism și anxietate. Rezultatele pe cobai sunt încurajatoare

Un tratament care stârnește multe controverse inclusiv în mediul academic - editarea genetică - ar putea ajuta la combaterea eficientă a alcoolismului și anxietății. Ce au descoperit oamenii de știință.
06.05.2022
Sursa foto: Shutterstock @New Africa

Editarea genetică ar putea să reseteze creierul în așa fel încât alcoolismul și anxietatea să fie date uitării, arată un nou studiu publicat în revista Science Advances. Potrivit cercetătorilor, „editarea genetică este un potențial antidot pentru consumul cronic de alcool”.

Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea din Illinois, Chicago, arată că înlocuirea unei secvențe de ADN prin tehnica numită CRISPR (Clustered Regular Interspaced Short Palindromic Repeat), mai precis a genei Arc, modifică chimia creierului sau, plastic spus, îi face o „resetare din fabrică”.

Această reprogramare epigenetică a genei Arc a determinat modificări în ceea ce privește capacitatea de a rezista impulsului de a consuma alcool, dar și asupra stării emoționale.

Tehnica CRISPR a fost testată momentan pe șoareci de laborator, iar rezultatele sunt remarcabile, spun autorii.

Consumul excesiv de alcool are efecte semnificative și de lungă durată asupra creierului și sănătății în general. Rezultatele acestui studiu oferă dovezi că editarea genetică este un potențial antidot pentru aceste efecte, oferind un fel de resetare din fabrică a creierului, a declarat autorul principal al studiului, dr. Subhash Pandey, profesor de psihiatrie.

Un alt studiu realizat de cercetătorii de la Institutul OHSU Casey Eye din Portland, Oregon, a arătat că editarea genetică poate corecta o mutație care duce la pierderea vederii.

Mai precis, este vorba despre amauroza congenitală Leber tip 10, cunoscută și sub numele de distrofie retiniană. Este o afecțiune genetică netratabilă ce are ca rezultat deteriorarea vederii.

Editarea genetică, un subiect controversat

Procedura de editare genetică ar putea fi permisă în viitor pentru evitarea trasmiterii ereditare a bolilor grave.

Conform celor două instituţii ştiinţifice prestigioase din Statele Unite ale Americii, embrionii umani, spermatozoizii şi ovulele ar putea fi modificate genetic pentru eliminarea genelor care provoacă boli grave.

Tehnologia ar putea depăşi o limită etică inviolabilă, conform raportului.

Cercetătorii susţin că sunt necesare mai multe teste clinice înainte ca terapia să fie aplicată pe oameni. Dar dacă procedura va fi considerată sigură şi eficientă, aceasta va fi utilizată în vitor în cazuri excepţionale, notează The Guardian.

În cadrul unui studiu publicat în revista Nature Communications, experţii de la Universitatea Washington din Seattle au utilizat editarea genetică pentru a îndepărta genele responsabile pentru distrofia musculară la şoarecii adulţi.

„Suntem departe de aplicarea clinică a inovaţiei, însă rezultatele acestui studiu sunt remarcabile”, spune Darrem Griffin, genetician din cadrul Universităţii Kent.

Surse:

TOP alimente care cresc libidoul