Dr. Mihaela Bilic, sfaturi pentru părinți privind alimentația copiilor: „Exemplul personal este esențial. Copilul reproduce automat ceea ce vede acasă”

26.09.2022
Dr. Mihaela Bilic, sfaturi pentru părinți privind alimentația copiilor: „Exemplul personal este esențial. Copilul reproduce automat ceea ce vede acasă”
Sursa foto: Shutterstock

Alimentația copiilor este strâns legată de obiceiurile părinților. Dacă adulții nu fac decât să impună reguli copilului, fără să ofere un exemplu personal, cu siguranță cel mic nu va fi motivat să aibă o alimentație corectă și va imita ceea ce vede. Dulciuri, sucuri, fast-food? Așa părinți, așa copii. Mai mult, există situații în care părinții, din lipsă de timp, nu le mai acordă copiilor atenția și afecțiunea de care au nevoie și aceștia consideră mâncarea un „pansament” sufletesc. Iar consecințele le vedem, din păcate, în jurul nostru: copii durdulii la vârste fragede, care vor deveni adulți cu grave probleme de sănătate.

Potrivit medicului nutriționist Mihaela Bilic, obiceiurile alimentare și o relație echilibrată cu mâncarea se stabilesc în copilărie. Un copil reproduce automat ceea ce vede acasă, deci mai importante decât vorbele părinților sunt faptele.

De dragul lui, și voi, părinții, trebuie să faceți alegeri sănătoase, să respectați ritmul meselor și porția corectă, să asigurați o atmosferă plăcută în familie.

Mâncarea nu este un instrument de pedeapsă și nici de recompensă. Nu abuzați de autoritatea voastră ca părinți pentru a obliga copilul să mănânce ce nu-i place. Nu-l forțați să termine tot din farfurie și nici nu-l șantajați pe principiul dacă nu mănânci legume, nu primești desert, spune medicul.

De asemenea, dr. Bilic atrage atenția asupra obiceiului complet nociv al părinților de a „îndopa” copiii, chiar dacă aceștia spun că s-au săturat.

„Copiii știu foarte clar când le este foame și când s-au săturat. Respectați și protejați capacitatea celor mici de a fi în armonie cu senzațiile alimentare pe care corpul lor le transmite. Părinții sunt cei care stabilesc meniul, însă copilul decide cantitatea pe care o consumă. Și dacă nu a mâncat tot din farfurie, cu atât mai bine, va fi ferit de kilogramele în plus.

Este greu să irosim mâncare când știm că în lume sunt copii care mor de foame. Cum să evitați risipa alimentară? Întrebați-vă copilul cat îi este de foame pe o scară de la 1 la 10 și adaptați porția în funcție de apetitul lui. O porție mai mică e mai sigură. În cazul unui copil mâncăcios, care are ochii mai mari decât stomacul, părinții stabilesc care e porția corectă și că nu există supliment!

Apetitul și preferințele copiilor variază, încercați să le respectați. Obiectivul educației alimentare este să-i ajutăm pe cei mici să fie în contact cu corpul lor, cu nevoile și senzațiile pe care le simt.

Să mănânci sănătos nu e totul, important este să adaptezi cantitatea în funcție de foame și sațietate. Dacă mâncăm mai mult decât nevoile organismului ne îngrășăm, indiferent că e vorba de alimente sănătoase sau nesănătoase”, adaugă medicul.

Educația alimentară a copiilor cere timp, răbdare și perseverență. Obiectivul este ca ei să dezvolte o relație simplă, naturală și pozitivă cu mâncarea.

Exemplul personal și atmosfera de liniște și încredere din familie sunt esențiale. O dietă diversificată și echilibrată se realizează treptat. Cât despre emoții, ele se trăiesc, nu se mănâncă! Un copil trebuie să știe când este trist, plictisit sau supărat, senzații care nu au nimic de-a face cu foamea. Dacă îi acordați atenție și afecțiune nu va apela la mâncare ca să obțină o stare de bine. Și nici probleme de greutate nu va avea, încheie dr. Mihaela Bilic.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Recomandare video
Cancerul de sân la femeile tinere: ce e de făcut?