Motivul pentru care este bine să mănânci alimente bogate în zinc

Zincul este un mineral esenţial, care asigură dezvoltarea armonioasă a ţesuturilor, dar contribuie totodată la menţinerea în formă a sistemului imunitar, bariera de protecţie naturală a organismului
Autor: Paula Rotaru
Motivul pentru care este bine să mănânci alimente bogate în zinc

Zincul este un mineral esenţial, care asigură dezvoltarea armonioasă a ţesuturilor, dar contribuie totodată la menţinerea în formă a sistemului imunitar, bariera de protecţie naturală a organismului, care ne protejează de acţiunea negativă a radicalilor liberi.

Noi studii arată însă că zincul are un impact semnificativ şi asupra procesului de îmbătrânire, ajutând corpul să se vindece mai rapid.

De asemenea, zincul reduce inflamaţia şi împiedică stresul oxidativ, doi factori principali care stau la baza îmbătrânirii celulare.

ADN-ul uman se deteriorează pe măsură ce înaintăm în vârstă, însă putem „repara” acest lucru aducând organismului nostru un aport mai mare de zinc, mineral care conduce la regenerarea celulară.

Institutul Naţional de Sănătate din America recomandă o doză zilnică de zinc de 8 miligrame în cazul femeilor şi 11 miligrame în cazul bărbaţilor, însă aceasta diferă destul de mult şi în funcţie de vârstă.

Rezultatele unui studiu publicat recent în jurnalul American Clinical Nutrition arată că o suplimentare a aportului de zinc cu aproape 4 miligrame pe zi ar avea un impact pozitiv asupra ADN-ului, precum şi asupra capacităţii organismului de a se lupta cu infecţii de diverse tipuri, scrie medicalnewstoday.com.

Cercetătorii au analizat nivelurile de zinc a 18 bărbaţi incluşi în studiu, eventualele inflamaţii apărute pe parcursul experimentului (care a durat 6 săptămâni şi care a constat în suplimentarea aportului de zinc cu până la 10 miligrame) şi modificările survenite asupra ADN-ului. Astfel, ei au ajuns la concluzia că suplimentele cu zinc luate regulat pot avea un impact semnificativ la nivel celular.

Pentru că eşantionul a fost destul de redus, sunt necesare cercetări suplimentare de mare amploare care să valideze aceste rezultate şi să stabilească astfel noi reglementări în ceea ce priveşte doza zilnică recomandată de zinc. 

Până atunci, încearcă să consumi cât mai multe alimente bogate în zinc: peşte, carne de pasăre bio, lapte şi produse lactate. Stridiile, ficatul, brânza, cerealele, fasolea uscată, produsele de soia şi nucile sunt alte surse alimentare bogate în zinc.

Pe de altă parte, ai grijă să nu dai în cealaltă extremă, respectiv să ai un exces de zinc din cauza administrării nechibzuite a suplimentelor. Excesul de zinc poate duce la creşterea colesterolului rău şi la scăderea cantităţii de cupru din organism, putând provoca dureri puternice de cap, anemie şi tulburări gastrointestinale. 

Ia întotdeauna suplimente doar la recomandarea medicului şi nu depăşi doza zilnică pe care acesta ţi-o indică. 

Recomandări: