Mezzosoprana Oana Andra: „Alimentatia naturala, apa si somnul sunt cea mai buna crema!”

Am stat de vorba cu mezzosoprana Oana Andra de la Opera Nationala Bucuresti pentru a afla mai multe despre modul in care reuseste sa aiba un ten perfect in conditiile in care machiajul de opera nu este unul tocmai bland cu pielea, dar si pentru a afla situatii inedite ce tin de culisele vietii de artist.
Mezzosoprana Oana Andra: „Alimentatia naturala, apa si somnul sunt cea mai buna crema!”
Mezzosoprana Oana Andra: "Alimentatia naturala, apa si somnul sunt cea mai buna crema!"
Deseori ne
plangem ca machiajul sau produsele cosmetice ne strica tenul sau ca
imbatranim mult prea devreme. Am stat de vorba cu mezzosoprana Oana
Andra de la Opera Nationala Bucuresti pentru a afla mai multe
despre modul in care reuseste sa aiba un ten perfect in conditiile
in care machiajul de opera nu este unul tocmai bland cu pielea, dar
si pentru a afla situatii inedite ce tin de culisele vietii de
artist.

CSID: Oana, machiajul de opera este mai agresiv cu pielea decat
machiajul obisnuit?
Oana Andra:

Un machiaj neagresiv, organic, fie el de opera
sau nu, este mult mai scump decat cel bazat pe chimicale. De aceea,
este greu de folosit intr-un ansamblu \n care sunt multi interpreti
(mai ales la opera, unde exista si cor si balet).

Din pacate, raspunsul este – da, machiajul de opera este agresiv!
Chiar daca eu reusesc sa folosesc din trusa personala
fondul de ten,
creioanele, rujurile, pe care le aleg cu grija,
totusi, stilul masiv, exagerat al machiajului operistic pretinde
anume produse specifice pe care nu pot sa le evit. Inca nu am aflat
daca exista machiaj de scena organic, dar chiar daca ar fi,
majoritatea teatrelor din lume isi impun produsele din dotare,
pentru a garanta reusita machiajului si rezistenta lui in conditii
de miscare, lumina puternica a reflectoarelor, caldura,
transpiratie etc.

CSID: Cum iti ingrijesti pielea dupa un spectacol?
Oana Andra:
Eu incep cu ingrijirea pielii inca dinaintea
spectacolului, folosind din abundenta o crema grasa. Peste ea
intind fondul meu de ten elastic, fluid, fiind astfel pregatita
atacurilor substantelor ce usuca tenul si au efect coroziv care vor
veni pe deasupra! La sfarsitul spectacolului
ma demachiez imediat cu un lapte nutritiv
, si imi dau iar cu
crema grasa, masand pielea pentru a o detensiona de incorsetarile
la care au supus-o pudrele si fardurile.

CSID: Care este atitudinea ta vizavi de riduri si
imbatranire?
Oana Andra:
O regizoare prietena, care arata cu foarte
multi ani mai tanara decat este, mi-a spus, in urma laudelor mele:
„Cu batranetea nu te poti lupta! E o boala care nu poate fi
vindecata, ci doar incetinita…” Cu toate acestea, in zilele
noastre, oamenii arata deja mai tineri, si sunt mai plini de
energie pozitiva ca pe vremuri, iar asta conteaza foarte
mult!


Am avut noroc sa primesc un sfat inca din adolescenta, si anume ca:
„Ridurile nu se trateaza, ci se previn!” De aceea, inca de foarte
tanara, mai ales avand o meserie in care aspectul facial este
foarte important, dar si foarte subminat, am inceput sa imi
ingrijesc pielea, si continui si acum, fireste. Iar pielea se
ingrijeste atat din exterior, cat si din interior. Alimentatia si
hidratarea sunt la fel de importante, poate chiar mai importante
decat demachiantele si cremele. Un alt factor de pastrare a
tineretii este somnul.

O alta doamna, mai in varsta, mi-a zis odata: „Dormi! Somnul pentru
o tanara fata e ca si cum ar depune bani la banca.” Eu ii urmez
sfatul, caci degust cu mare placere din acest leac care iti aduce
alinare, vise frumoase, putere, liniste, tinerete!

CSID: Ce fel de creme folosesti?
Oana Andra:
Cremele pe care le folosesc sunt cat se poate
de naturale, chiar
imi prepar singura crema de noapte
, dupa o reteta a unei nobile
franceze care, la varste foarte respectabile atragea inca tineri
plini de pasiune. La fel, si vitaminele pe care le consum, sunt
naturale, precum calciul de stridii, B-urile din drojdia de bere,
tinctura de lemn dulce (o licoare a tineretii fara batranete),
antioxidanti gemoterapici din coacaz negru, mur, zmeur, fructe de
soc.

CSID: Ce tip de machiaj preferi in timpul liber?
Oana Andra:
In timpul cu adevarat liber: citit, plimbari
prin padure, jocul cu David (baietelul meu) etc. Nici nu ma gandesc
sa imi dau cu ceva pe fata in afara de crema de ingrijire a
tenului! Chiar si cand ies in oras, sau merg la opera la repetitii,
sau merg la restaurant, nu folosesc decat contur de buze, ruj si,
eventual mascara.


Trebuie sa fie o ocazie cu totul speciala (vreun bal, vreun
eveniment la care sunt invitata) ca sa mai adaug nuante la ochi.
Iar la concerte si recitaluri de ale mele, cateodata, daca nu e
sala prea mare, nici nu ma dau cu fond de ten, ci cu crema si
putina pudra.

CSID: La ce provocari trebuie sa faci fata pe scena?
Oana Andra:
Desi repetam intens, desi avem experienta de
scena, desi reluam roluri si spectacole de nenumarate ori, chiar si
cu aceeasi parteneri, mereu intervine neprevazutul! Fie ca apare
sub forma de cui care tocmai iese de undeva si te agata de rochie,
fie sub forma de usa care se blocheaza si te impiedica sa iesi prin
ea, asa cum era regia, fie un partener are un
lapsus
si trebuie sa dregi situatia rapid si pe
nesimtite…

Eu sunt mereu pregatita pentru astfel de lucruri, care, pana la un
punct, chiar dau o anumita savoare, o anumita prospetime
spectacolelor. Si cu cat transpunerea in personaj este mai mare, cu
cat esti absorbit mai mult de redarea veridica a situatiilor
dramaturgice, cu atat iesirea din astfel de intamplari nedorite
este mai fireasca, mai lina.

Caci, toate actiunile pe care le intreprinzi pentru a salva
spectacolul trebuie asumate, trebuie atribuite personajului:
personajul le face in stilul lui, pastrand amprenta sa
caracteristica, si astfel publicul se va bucura de inca un act
artistic, in loc sa i se stranga inima in fata gafelor, a
ridicolului, a realitatii bruste invadand lumea care i s-a creat
pana atunci.

CSID: Povesteste, te rog, despre un machiaj mai deosebit.
Oana Andra:
Cu cativa ani in urma, fiind la Manchester, la
European Opera
Centre
, si facand rolul Cecilio din „Lucio Silla” de
Mozart, rol numit „primo uomo” (adica perechea celei care e „prima
donna”), deci un rol in travesti, chiar la intrarea sa in scena,
personajul meu trebuia (in viziunea regizoarei Brigitte
Fassbaender), sa se barbiereasca in timp ce canta o arie plina de
coloraturi si pasaje dificile.


Cecilio venea din exil si urma sa-si intalneasca iubita, pe Giunia,
asa ca se ferchezuia, chiar in fata publicului!… Ce solutie se
poate gasi ca cineva sa apara cu par pe fata, sa se dea cu spuma si
apoi cu lama de ras, si odata cu inlaturarea spumei sa dispara si
parul?!? Daca se lipeau tuleie false cu mastix, nu ar fi putut fi
dezlipite asa de usor pe scena, in ochii oamenilor…

Daca s-ar fi desenat cu creionul firicelele de par, odata cu
inlaturarea spumei nu se putea garanta ca nu ar fi ramas pe fata
urme intinse de negru ca niste pete nefiresti… Solutia gasita a
fost foarte ingenioasa (probabil mostenita din vechile trucuri
teatrale): pur si simplu, la fiecare spectacol trebuia sa-mi tai cu
forfecuta varfuri de vreo 2-3 mm din propriul meu par, si sa le
aplic pe fata cu o crema mai grasa!

Asa a iesit totul foarte veridic si interesant, incat eu, cu tuleie
pe fata si imbracata in vesminte barbatesti, cu bocanci si palton
lung de calatorie, am ajuns sa nu mai pot fi recunoscuta nici de
propria mea mama! (rade) I-am aratat poze, si mi-a zis:
„Bine-bine… Frumoasa productie, colegii tai arata bine, dar cand
apari si tu?”…

Nota redactiei: De curand, mezzosoprana Oana Andra si-a serbat ziua
de nastere. Echipa Ce se intampla, doctore? ii ureaza „La multi
ani, fericiti! Si cat mai multe succese rasunatoare pe marile scene
lirice ale lumii”.

Citeste si:
Carmen – inainte de ridicarea cortinei

Foto: Mihai Dascalescu, Catalin Savulescu