Bacteria care amenință sănătatea celor care iau prea multe antibiotice sau laxative

26.06.2022
Bacteria care amenință sănătatea celor care iau prea multe antibiotice sau laxative
Sursa foto: Shutterstock

Consumul excesiv și nejustificat de antibiotice și laxative ne expune unui risc extrem de crescut de a ne confrunta cu o infecție greu de tratat. Diareea apoasă este principalul simptom al acestei infecții, însă pot apărea complicații severe sau chiar decesul pacientului.

Asist. univ dr. Adelina Marinescu, medic infecționist la Spitalul Victor Babeș din Timișoara, spune că în ultimul deceniu a crescut severitatea infecției cu Clostridioides difficile (cunoscut anterior drept Clostridium difficile), aceasta devenind una dintre cele mai frecvente infecții ce poate fi dobândită intraspitalicesc. Această tendința este cauzată de selectarea naturală a unei tulpini bacteriene hipervirulente, cu potențial de declanșare a unor forme severe de boală, cu rezistență crescută la antibioticele uzuale.

Nu abuzați de antibiotice și laxative!

Bacteria este prezentă în flora microbiană normală a intestinului subțire, dar infecția se manifestă doar în anumite condiții:

  • consumul excesiv de antibiotice – care distrug flora intestinală normală
  • imunosupresia
  • intervenții chirurgicale la nivelul tubului digestiv, de rezecție a unor segmente de tub digestiv din tranzitul digestiv normal și crearea unor condiții favorabile dezvoltării acestuia
  • tratamentul cu citostatice
  • administrarea de laxative în exces

Ce simptome dă infecția cu această bacterie

Potrivit medicului, cele mai frecvente și comune simptome ale infecției care apar în cazurile ușoare și moderate sunt reprezentate de:

  • diaree apoasă (mai multe scaune diareice pe zi, timp de 2-3 zile)
  • crampe abdominale ușoare
  • sensibilitate la atingerea/ palparea abdomenului
  • febră
  • greață
  • scăderea poftei de mâncare
  • deshidratare
  • scădere în greutate

Manifestările clinice ale infecției cu Clostridium sunt variate, de la forme ușoare de boală diareică acută până la colită pseudomembranoasă și megacolon toxic. Uneori, evoluția negativă a infecției poate duce la decesul pacientului.

Diagnosticul se stabilește pe baza detecției toxinelor produse de C. difficile și este important pentru stabilirea unei terapii adecvate.

În formele ușoare de boală se recomandă oprirea tratamentului antibiotic pe care îl ia pacientul, ceea ce poate duce la remisiunea bolii. În funcție de forma clinică, se poate administra un tratament, pe o perioadă de 10 până la 14 zile cu antibiotice active pe bacteria care produce boala și, evident, un regim alimentar adecvat.

Apariția unor terapii noi, inclusiv transplantul de microbiote fecale (repopularea intestinului cu bacterii provenite de la un individ sănătos, rudă de gradul I sau alți membri din familie) a adăugat noi opțiuni de eradicare.

Paula Rotaru
Paula Rotaru
S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați de starea de bine a românilor. Ține legătura cu medici din toate domeniile și vă aduce zilnic informații despre diverse ... citește mai mult
Recomandare video
Dr. Tudor Ciprut, SANADOR: cum se diagnostichează cancerul de colon
Recomandări: