Alimente, afecţiuni şi obiceiuri care îţi pot încetini metabolismul

Dezechilibrele hormonale şi lipsa de somn se numără printre cauzele posibile ale metabolismului „leneş”.
19.02.2020 | Autor: Paula Rotaru
Alimente, afecţiuni şi obiceiuri care îţi pot încetini metabolismul

Dacă vrei să slăbeşti şi ţi se pare că organismul se încăpăţânează să ardă caloriile, indiferent cât sport ai face sau ce ai mânca, este foarte posibil să comiţi una sau mai multe dintre greşelile de mai jos.

Dezechilibrele hormonale şi lipsa de somn se numără printre alte posibile cauze ale metabolismului „leneş”.

 

Află mai jos care sunt cele 10 cauze ale încetinirii ratei de ardere a caloriilor!

Moştenirea genetică

Uneori, cu toate eforturile supraomeneşti pe care le faci, tot nu reuşeşti să dai jos kilogramele propuse. Iar acest lucru poate fi pus pe seama genelor moştenite de la părinţi. Cum nu poţi schimba acest lucru, pentru că face parte din tine, este de preferat să te concentrezi pe obiceiurile tale, în special pe rutina de mişcare.

Dezechilibrele hormonale

Atunci când hormonii tăi o iau razna, metabolismul poate încetini, ceea ce se traduce nu numai în reducerea ratei de arde a caloriilor, ci şi în oboseală. Hipo- sau hipertiroidia, diabetul şi alte afecţiuni hormonale pot sta la baza acestui efect negativ asupra metabolismului. De asemenea, şi stresul poate fi un factor agravant.

Lipsa de somn

Un somn de calitate este garanţia unui metabolism turat la maximum. În schimb, dacă pierzi nopţile prin cluburi sau te confrunţi cu insomnia, ca urmare a unor probleme precum anxietatea sau depresia, riscul de a deveni obeză şi diabetică este foarte crescut. Prin urmare, încearcă să dormi între 7 şi 9 ore, apelează la suplimente cu melatonină şi fereşte-te de dispozitivele care emit lumină albastră (telefon, televizor, laptop etc.) înainte cu 2 ore de culcare.

Dietele stricte

Nu este suficient să slăbeşti, ci şi cum slăbeşti. Altfel spus, dacă te înfometezi, metabolismul va trece pe modul „lent” pentru a conserva rezerva de energie. Dietele stricte, sub 1000 de calorii, şi exerciţiile fizice extenuante  „educă” organismul să se obişnuiască cu mai puţine calorii. Asta însă este o armă cu două tăişuri, pentru că acele calorii sunt stocate mai bine şi se „agaţă” atât de bine de noi încât sunt cel mai greu de topit. Aşadar, chiar dacă pare tentant să mănânci mai puţin ca să slăbeşti mai repede, este indicat să îţi stabileşti obiective realiste, pe un termen cât mai adaptat nevoilor şi stilului tău de viaţă.

Atenţie la sare!

Mai precis, la sarea neiodată. În ultima perioadă este un trend să se folosească sarea marină, ca o alternativă la sarea normală, pe motiv că ar fi mai sănătoasă, dar acest lucru nu este adevărat. Acest tip de sare marină nu conţine iod, un mineral esenţial pentru buna dezvoltare a tiroidei, glanda care ţine sub control metabolismul.

Deshidratarea

Fără suficientă apă, metabolismul stă pe loc, arată numeroase studii. Lipsa are un rol important în procesul de arderea a grăsimilor şi conferă şi senzaţia de saţietate, făcându-te să mănânci mai puţin. Dacă nu îţi place să bei apă, poţi încerca să consumi mai multe alimente bogate în apă, precum castraveţi, roşii, ananas, pepene, care sunt la fel de eficiente pentru a-ţi menţine organismul hidratat.

Bei cafea fără cofeină

Dacă îţi place cafeaua, dar te temi că îţi creşte tensiunea sau că nu vei mai putea dormi bine noaptea, varianta de cafea decofeinizată poate fi o opţiune. Dar dacă vrei să slăbeşti, este indicat să bei totuşi cafea normală, deoarece „turează motoarele” metabolismului. În cazul în care ai diabet, ai grijă la cantitate, deoarece cafeaua poate afecta nivelul glicemiei.

Nu mănânci destule alimente bogate în calciu

Calciul este un mineral esenţial pentru dezvoltarea şi menţinerea sistemului osos, dar este la fel de important şi pentru buna funcţionare a metabolismului. Poţi găsi cantităţi ridicate de calciu în produse lactate şi lapte, dar şi în cereale fortificate, suc de portocale, lapte de soia sau de migdale, precum şi în conserve de peşte, varză kale, brânză tofu sau frunze de nap.

Iei anumite medicamente

Anumite pastile îţi pot încetini metabolismul. Printre acestea se numără antidepresivele şi diverse antipsihotice utilizate în tratamentul schizofreniei. Alte medicamente, cum ar fi antihipertensivele, pot avea acelaşi efect asupra metabolismului. Prin urmare, spune-i medicului că intenţionezi să ţii regim pentru a slăbi, iar acesta îţi poate schimba medicaţia astfel încât să nu existe reacţii adverse.

Eşti prea stresată

Atunci când treci prin evenimente stresante, organismul eliberează un hormon numit cortizol, care ar trebui să îşi ofere un boost de energie, însă, dacă această stare se menţine pe termen lung, corpul va reacţiona prin hipersecreţie de cortizol, iar asta îngreunează utilizarea corespunzătoare a insulinei, care va pune „frână” metabolismului. Rezultatul va fi, cum era de aşteptat, creşterea în greutate, nicidecum scăparea de surplusul ponderal. Pentru a te destresa, pune în practică metode precum respiraţia profundă, mindfulness, tai chi, meloterapia, aromaterapia etc.