Stresul profesional ne îmbolnăvește! 10 semne ale epuizării, 5 strategii de ajutor

  • Publicat:
Stresul profesional ne îmbolnăvește! 10 semne ale epuizării, 5 strategii de ajutor
Sursa foto: Shutterstock @Stokkete

Cine scrie, ăla este, ca angajatul stresat din poveste… Mărturisesc că stresul profesional îmi dă ordine în viața personală, iar eu rar mă încumet să îi ies din cuvânt. În loc să-mi țin iubitul în brațe în weekend, strâng la piept laptopul, în loc să adorm cu el în gând, ațipesc cu grija deadline-ului, în loc să mă gândesc cum să fac să avem o relație împlinită, mă perpelesc cum să o perfecționez pe cea cu șefii.

Să arunce în mine cu ghemotocul de hârtie al unui proiect bun, dar nu excelent, cine nu a făcut așa niciodată!

Stresul profesional: cifre stresante, dar adevărate

Datele arată că americanii sunt cei mai stresați angajați:

  • aproximativ 40% dintre ei se vaită că jobul lor este foarte sau extrem de stresant
  • 25% își văd serviciul ca pe factorul numărul unu de stres din viața lor
  • trei sferturi cred că angajații din zilele noastre se confruntă cu slujbe mult mai stresante decât cei din generația precedentă
  • iar cei mai mulți dintre cei interogați asociază stresul profesional cu probleme de sănătate, nu cu cele de familie

Să ne uităm acum și în ograda noastră europeană. Ultimul sondaj arată că 147 de milioane de angajați din Uniunea Europeană erau nemulțumiți de stresul de la muncă: trebuie să lucreze la o viteză uluitoare, cu termene de predare extrem de scurte.

  • 30% dintre ei cred că presiunile de la locul de muncă sunt responsabile de durerile puternice de spate pe care le resimt
  • 23% spun că se simt din cale-afară de stresați
  • 20% reclamă oboseală cronică
  • 13% sunt de părere că stresul la muncă le dă migrene

Meseria stresantă, brățară medicală

Un studiu recent publicat în British Medical Journal a demonstrat legătura dintre stresul cronic și bolile cardiace, diabetul de tip 2 și alte maladii.

Cercetătorii au ținut sub observație timp de 14 ani peste 10.000 de angajați britanici, ca să vadă cum influențează o slujbă stresantă sănătatea lor.

Au analizat legătura dintre stresul profesional și sindromul metabolic, care este de fapt un grup de factori ce cresc riscurile pentru apariția unor boli, cum ar fi hipertensiunea arterială, diabet, obezitate.

Rezultatul investigațiilor: cu cât nivelul stresului de la muncă este mai mare, cu atât crește riscul de a dezvolta una dintre aceste maladii. De asemenea, stresul la locul de muncă afectează negativ sistemul nervos și balanța hormonala a organismului.

Și cercetătorii finlandezi au date îngrijorătoare: cei care sunt supuși unui stres constant la muncă își dublează riscul de a suferi de boli de inimă.

10 semne că stresul profesional te afectează

  • Ești apatică, negativistă sau chiar cinică
  • Ai moralul la pământ
  • Ești mai mereu anxioasă
  • Ești frustrată în permanență
  • Te simți tot timpul obosită
  • Ești furioasă, irascibilă
  • Ești depresivă
  • Ai deseori dureri de cap, de stomac sau de spate
  • Ai insomnii
  • Reușești cu greu să te concentrezi

Cel mai important proiect: cum creștem randamentul relaxării?

Stresul profesional, în doze acceptabile, poate fi chiar stimulativ, te poate motiva și îți poate crește productivitatea. Nu puțini sunt cei care spun că lucrează mai bine sub presiune. Dar ce e prea mult strică sănătatea și viața personală.

Iată 5 strategii care îți pot fi de ajutor:

* Pune totul în perspectivă. De joburi e plină piața muncii, pentru prieteni, familie și sănătate nu există o piață. Dacă angajatorul așteaptă mult prea mult de la tine și acest lucru te afectează negativ, începe să-ți cauți o altă slujbă.

* Îndreaptă-te către un post mai puțin solicitant, dacă nu vrei să pleci din organizație. Spune-i șefului că această poziție a devenit stresantă pentru tine și ai vrea o alta, croită pe abilitățile tale profesionale, dar mai puțin solicitantă. Iar dacă ai fost promovată într-o poziție stresantă, întreabă despre posibilitatea unui transfer, pe aceeași „treaptă”, însă cu o doză mai redusă de stres. Nu te da înapoi nici de la a te întoarce pe vechiul post, dacă îți era bine acolo.

* Găsește-ți un mentor sau un grup de colegi/prieteni cărora să le poți vărsa of-ul stresului profesional. Psihologii spun că de multe ori cea mai bună metodă de reducere a stresului este „împărtășirea” acestei probleme cu cineva apropiat.
  
* Formează-ți un grup de „aliați” pe care să te poți baza în momente de stres maxim. Simplul fapt că știi că există cineva ce îți va sări în ajutor când îți va fi mai greu duce la scăderea nivelului de stres.

* Trebuie să ai mereu așteptări realiste. În timp ce încercăm cu toții să stăm cât mai mult la muncă, ziua tot 24 de ore are. Dacă îți propui țeluri idealiste, nu le vei atinge, iar nivelul stresului va crește vertiginos. Și amintește-ți: nimeni nu e perfect, schimbă-ți mottoul profesional în „trebuie să fac totul cât mai bine” și lasă perfecțiunea zeilor.

P.S: Este ultimul articol pe care-l mai scriu într-o duminică. O declar ziua odihnei după stresul profesional săptămânal.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Recomandare video
Tratamentul personalizat în cancerul de sân