Suplimente pentru hipertensiune arterială: cât sunt de eficiente?

Denumită şi „boala tăcută”, hipertensiunea arterială a fost în ultimii ani declarată de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii o problemă globală de sănătate a populaţiei, odată cu reevaluarea valorilor normale.
24.09.2021
Suplimente pentru hipertensiune arterială: cât sunt de eficiente?
Sursa foto: Shutterstock

Majoritatea medicilor nu au încredere în suplimentele pentru reglarea tensiunii arteriale şi afirmă că doar tratamentele medicamentoase, combinate cu un regim de viaţă adecvat dau cele mai bune rezultate. De asemenea, ei susţin că principala sursă de minerale şi de vitamine rămâne alimentaţia.

Iată câteva sugestii de minerale benefice în caz de hipertensiune arterială şi alimentele care le conţin.

Cine suferă de hipertensiune arterială?

Denumită şi boala tăcută, hipertensiunea arterială a fost în ultimii ani, declarată  de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii o problemă  globală de sănătate a populaţiei, odată cu reevaluarea valorilor normale ale tensiunii arteriale. Conform ghidurilor actualizate, tensiunea arterială optimă la adult este de 120/170 mmHG. Orice valoare peste acest standard necesită investigaţii.

Hipertensiunea arterială nu are simptome specifice, în afară de salturile sistolice, când apare dureri de cap, ameţeli, greaţă, senzaţie de sufocare, ţiuit în urechi.

O persoană cu hipertensiune arterială prezintă risc crescut de insuficienţă cardiacă, atacuri de cord şi accidente vasculare.

Menţinerea unui stil de viaţă sănătos poate reduce tensiunea arterială. O dietă sănătoasă, exerciţii fizice regulate, menţinerea unei greutăţi corporale normale, renunţarea la  fumat şi limitarea consumului de alcool sunt câţiva factori care contribuie la reglarea hipertensiunii arteriale.

Cât de eficiente sunt suplimentele pentru hipertensiune arterială?

Nu există suficiente dovezi care să certifice eficienţa suplimentelor, dat fiind că studiile clinice se axează în principal pe eficienţa şi acţiunea medicamentelor. Testarea suplimentelor este lăsată în sarcina producătorilor. Medicii confirmă însă câteva substanţe care au rol important în reglarea hipertensiunii. Iată care sunt acestea şi în ce alimente se găsesc.

Potasiu

Potasiul este un mineral care joacă un rol cheie în reglarea tensiunii arteriale. Când prea multă sare sau sodiu în alimente creşte tensiunea arterială a unei persoane, potasiul elimină sodiul din organism.

Potasiul ajută la reducerea tensiunii arteriale în două moduri:

Cu toate acestea, suplimentele de potasiu pot fi dăunătoare pentru persoanele cu afecţiuni renale. Este bine să consultaţi un medic înainte de le a încerca.

Alimente bogate în potasiu:

Magneziu

Magneziul este un alt mineral care joacă un rol important în reglarea tensiunii arteriale. Susţine multe procese din corp, inclusiv funcţia musculară şi nervoasă, sistemul imunitar şi sinteza proteinelor.

Doza recomandată de magneziu pentru adulţi este de 310–420 mg. O dietă bogată în magneziu poate reduce, de asemenea, riscul de accident vascular cerebral, boli de inimă şi diabet de tip 2.

Alimente bogate în magneziu includ:

  • migdale
  • spanac
  • caju
  • arahide
  • fasole neagră
  • avocado
  • cartofi
  • orez brun
  • banane
  • iaurt fără grăsimi sau cu conţinut scăzut de grăsimi

Fibrele

Fibrele sunt importante pentru menţinerea sănătăţii inimii şi intestinului. Fibrele ajuta la scăderea nivelului de colesterol HDL, tensiune arteriala.

Alimente bogate în fibre solubile:

  • ovăzul
  • secara
  • orzul
  • bananele
  • merele
  • morcovii
  • cartofii
  • seminţe
  • mazărea, fasolea și soia

Fibrele insolubile nu pot fi digerate, dar ajuta la reglarea digestiei si a tranzitului intestinal.

Alimente care conţin fibre insolubile:

Acidul folic

Hipertensiunea arterială poate fi deosebit de dăunătoare în timpul sarcinii, când medicii o numesc hipertensiune gestaţională. Dacă o femeie nu primeşte tratament pentru această problemă, poate duce la complicaţii precum preeclampsie, accident vascular cerebral, naştere prematură şi greutate scăzută a fătului la naştere.

Un studiu a descoperit că administrarea de suplimente care conţin acid folic a scăzut riscul de hipertensiune gestaţională şi pre eclampsie.

Alimente bogate în acid folic:

  • Salata verde
  • Portocale
  • Roşii
  • Sfeclă
  • Sparanghel
  • Brocoli
  • Avocado
  • Seminţe de floarea-soarelui

Dacă suferiţi de hipertensiune arterială, e important să anunțaţi medicul de intenţia de a lua suplimente. Acest lucru este valabil şi dacă vă aflaţi sub alt tratament medicamentos. 

Raluca Neagu
Raluca Neagu

Venind cu o experienţă de producător TV, eu vă selectez şi realizez materiale video pe subiecte interesante de sănătate şi lifestyle, în clipuri video marca “Stiai ca”.

citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Dr. Diana Ionescu: laserul în parodontoză și alte afecțiuni stomatologice