Balonată tot timpul – care sunt cauzele?

Dacă te simți balonată tot timpul, de vină nu este neapărat faptul că mănânci prea mult, ci mai degrabă ce anume și cum mănânci.
11.02.2021 | Paula Rotaru
Balonată tot timpul – care sunt cauzele?

Balonată tot timpul? S-ar putea să mănânci prea sărat sau prea gras. Sau e posibil să fii constipată, sau să bei prea multe sucuri acidulate. Mâncatul în exces nu e întotdeauna motivul pentru care te simți balonată tot timpul.

Vezi mai jos care pot fi cauzele balonării supărătoare!

De ce ești balonată tot timpul – 10 cauze

Afecțiuni medicale – dacă ești balonată tot timpul, ia în considerare faptul că ai putea suferi de sindromul intestinului iritabil, reflux gastroesofagian sau hemoroizi. În unele cazuri poate fi vorba și despre cancer ovarian, așa că programează o vizită la medic dacă balonarea este însoțită și de alte simptome care nu se dau duse.

Mănânci prea sărat – excesul de alimente bogate în sare (chipsuri, fast-food, diverse sosuri etc.) poate duce la retenție de lichide în corp, inclusiv la nivelul abdomenului, adică nesuferita balonare. Problema nu trebuie ignorată, pentru că sarea în exces poate duce la hipertensiune arterială, o afecțiune ce crește semnificativ riscul de infarct și atac cerebral.

Prea multă pâine – sau paste, sau prăjituri. Acestea conțin carbohidrați simpli care intră aproape instantaneu în fluxul sangvin și favorizează retenția de apă în țesuturi. Axează-te mai degrabă pe carbohidrați complecși, pe care îi găsești în fructe și legume proaspete și cereale integrale.

Bei sucuri sau alte băuturi acidulate – da, și berea sau șampania fac parte din această categorie. Bulele de acid se acumulează în sistemul digestiv și există două variante: fie le elimini prin gaze intestinale ori eructații, fie rămân acolo mai mult timp și duc la balonare. Ține cont că sucurile conțin și zahăr sau îndulcitori, tot carbohidrați simpli despre care am vorbit ceva mai sus.

Mănânci prea repede – cu cât înfuleci mai repede, cu atât mai mult aer vei înghiți. La fel ca în cazul bulelor de acid, aerul pe care îl înghiți se acumulează și duce la balonare.

Te supără constipația – de regulă, balonarea e „mână-n mână” cu constipația. Faptul că nu bei destulă apă, că ești stresat sau că mănânci alimente care nu sunt ușor digerabile contribuie la apariția constipației și, implicit, a balonării.

Ai intoleranță la lactoză sau la gluten– dacă te simți balonată tot timpul și ai crampe abdominale, de vină pot fi produsele lactate care conțin lactoză sau cele care conțin gluten. Anumite enzime pe care le găsești la farmacie te pot ajuta să digeri mai ușor lactoza, dar dacă nu vrei să iei astfel de suplimente, poți oricând să alegi produse lactate fără lactoză. Lucru valabil și în cazul produselor fără gluten. Acum există o gamă variată de astfel de produse din care poți alege.

Ești în „acea perioadă a lunii” sindromul premenstrual, adică perioada de dinaintea menstrei, poate fi caracterizat de balonare, oboseală, dureri de sâni sau nervozitate. Totodată, acest sindrom favorizează retenția de apă în corp. De vină pentru aceste probleme ar putea fi modificările hormonale din apropierea menstruației.

Mănânci prea gras – grăsimile sunt importante pentru funcționarea corectă a organismului, dar este important și ce tip de grăsimi consumi. Grăsimile trans (hidrogenate), care se găsesc în prăjeli, fast-food, dulciuri, produse de patiserie, nu sunt deloc indicate. Acestea cresc nivelul colesterolului și, în plus, sunt mai greu de digerat, deci stau mai mult timp în stomac și duc la… balonare.

Atenție la fructoză – este tot un îndulcitor, deci carbohidrat, căruia organismul nu îi face față cu ușurință. Altfel spus, este greu de digerat, duce la gaze intestinale, balonare și dureri abdominale. Este un ingredient des folosit sub sintagma „sirop de porumb” sau „sirop de fructoză”. Așadar, citește cu atenție etichetele alimentelor!

Inflamațiile: alimente care le combat
Inflamațiile: alimente care le combat
Cel mai nou articol Video: