Sportul în exces dăunează minții și trupului

Ce consecințe poate avea sportul în exces? Explică Iulian Dinu, personal trainer profesionist cu mulți ani de experiență în domeniu.
14.02.2021 | Autor: Paula Rotaru
Sportul în exces dăunează minții și trupului

Sportul în exces poate duce la scăderea performanțelor sportive, poate afecta sănătatea, dar și starea de spirit.

Ţi s-a întâmplat, poate, la clasele de aerobic în grup la care ai participat ori la sesiunile de antrenament personal să simţi că organismul îţi cedează. Cu toate acestea, ai continuat să te antrenezi pentru a-ţi îndeplini obiectivele.

Există situaţii când adaptarea la această tensiune aplicată corpului, numită antrenament fizic, nu se realizează, iar performanţele pe care ni le dorim nu sunt atinse. Se întâmplă acest lucru atunci când tensiunea aplicată corpului nostru este mult prea intensă. Deşi suntem bombardaţi din toate părţile că depăşirea propriilor limite este un lucru pozitiv, în cazul sportului în exces, acest lucru nu este valabil, pentru că ne afectează organismul.

Vorbim în această situaţie despre un supraantrenament, iar dacă situaţia nu este gestionată corect, aceasta poate duce la scăderea performanţelor sportive, poate afecta sănătatea, dar şi starea de spirit.

Vorbim despre supraantrenament și consecințele acestuia cu Iulian Dinu instructor de fitness, aerobic, tae-bo si personal trainer.

Specialistul atrage atenţia, mai ales celor care se antrenează singuri în sala de sport, asupra semnelor ce pot indica sportul în exces.

Sportul în exces – semne fizice, psihice și comportamentale

Avertizările timpurii pot trece neobservate la început, dar dacă acestea nu sunt identificate în timp util, ele pot duce la boli cronice, leziuni şi demotivare.

Conform antrenorului personal, semnele sportului în exces pot fi clasificate în trei categorii:

Semnele fiziologice ale supraantrenamentului

Ameţelile, durerile de cap, dispneea, durerile de stomac, disconfortul gastric, oboseala, insomnia sunt doar câteva dintre aceste semne.

Nimeni nu cunoaşte mai bine decât tine cum te simţi în timpul unui antrenament sportiv. De aceea, acordă o atenţie deosebită semnalelor pe care organismul ţi le oferă şi adaptează-ţi antrenamentul astfel încât acest tip de incidente să nu apară.

Chiar şi atunci când lucrezi cu un antrenor personal este important să îi comunici stările prin care treci. Dacă este un antrenor bun, va şti să gestioneze situaţia şi să schimbe tipul de antrenament.

Semnele emoţionale ale supraantrenamentului

În această categorie includem anxietatea, depresia, panica, lipsa de interes, plictiseala sau pierderea respectului faţă de sine.

Motivaţia este punctul-cheie pentru a continua într-un antrenament. Dar pentru a fi în permanenţă motivat, trebuie să observi rezultate, să ai o stare de spirit bună şi să fii implicat în activitatea sportivă pe care o desfăşori.

Dacă aceste lucruri nu se întâmplă, poate ar trebui să schimbi tipul de antrenament sau să optezi pentru un alt sport.

Semnele comportamentale ale supraantrenamentului

În această categorie includem tulburările de somn, senzaţia permanentă de oboseală, uitarea, lipsa de atenţie, regimul alimentar haotic. Observi, aşadar, că mersul la sală nu este singurul lucru necesar pentru a avea un stil de viaţă sănătos ori pentru a slăbi şi a-ţi tonifia corpul.

Toate acţiunile din timpul zilei şi nopţii joacă un rol important pentru starea ta de spirit generală. Antrenamentul trebuie să îţi redea energia, nu să îţi creeze disconfort. Poţi înlocui exerciţiile din sala de fitness cu sesiuni de meditaţie şi yoga sau plimbări relaxante în aer liber.

Astfel, încearcă să înţelegi modul în care funcționează organismul tău şi să întocmeşti un plan de antrenament care să-ţi aducă numai beneficii, nicidecum să îţi creeze neplăceri.

Iulian Dinu, instructor de fitness, aerobic, tae-bo și personal trainer