Postul alimentar: recomandări dietetice și exemplu de meniu

Postul alimentar ➤ Recomandări dietetice în perioada postului ➤ Exemplu de meniu pe o zi ➤ Surse de proteine vegetale
23.11.2020 |
Postul alimentar: recomandări dietetice și exemplu de meniu
  • Autor: Drd. Greblă Oana Bogdana
  • Nutriționist-Dietetician la Cabinetul Medical de Nutriție – NutriMED Cluj Napoca

Postul alimentar, în toate civilizațiile și religiile, a fost implementat cu valențe curative nu numai în ceea ce privește corpul, dar și psihicul, sufletul și chiar spiritul.

În postul Crăciunului sau al Paștelui, creștinii renunță la alimentele de origine animală, la alcool și astfel este un prilej bun pentru detoxificarea organismului.

Postul echilibrat înseamnă purificare, să fim mai buni cu cei din jurul nostru și, nu în ultimul rând, să fim mai înțelegători cu noi înșine. Cea mai frumoasă metodă de a ne iubi mai mult este aceea de a avea mai multă grijă de sănătatea noastră.

Este foarte important de precizat faptul că femeile însărcinate, copiii, vârstnicii și persoanele care au diferite afecțiuni medicale (anemie, diabet zaharat etc.) nu ar trebui să aibă o alimentație preponderent vegană decât sub supravegherea unui specialist în nutriție.

În timpul postului alimentar, cei care țin cont de sănătate dar și de siluetă respectă o dietă bazată pe legume, cereale, leguminoase, nuci, fructe, produse care pot asigura necesarul zilnic de nutrienți, cum ar fi proteine, carbohidrați, lipide, vitamine și minerale.

Din păcate, există și cealaltă categorie de oameni care se îngrașă din cauza excesului de cereale și făinoase ori a combinațiilor întâmplătoare între diverse produse de origine vegetală.

De cele mai multe ori, aceste persoane înlocuiesc proteinele de origine animală (carnea, lactatele, ouăle) care de obicei oferă o senzație de sațietate mai mare cu mai mulți carbohidrați (pâine albă, paste, cartofi prăjiți etc.) și în felul acesta apar kilogramele în plus.

Postul alimentar: recomandări dietetice

  • introdu în meniul tău zilnic proteine vegetale, cum sunt ciupercile, fasolea boabe, lintea, mazărea, năutul și soia.
  • consumă carbohidrații în prima parte a zilei
  • evită consumul de zahăr rafinat și amidon, care urcă nivelul glucozei la niveluri alarmante și care îți menține o senzație de foame permanentă
  • introdu în alimentație nuci, avocado, semințe, ulei de măsline, dar atenție la cantitate: 2 linguri de ulei de măsline sau 20-40 grame de nuci pe zi.
  • consumă cât mai multe legume crude
  • evită să cumperi produse procesate, cum sunt mezelurile de post, pateul vegetal, patiseriile de post etc. deoarece sunt bogate în calorii.
  • evită alimentele prăjite și consumă zilnic ciorbe sau supe cremă.
  • mănâncă puțin și des, de obicei 3 mese pe zi și 2 gustări.
  • fă mișcare și nu uita să te hidratezi, consumă cel puțin 6 pahare de apă plată pe zi.
  • uită de sucurile din comerț, iar în felul acesta scapi de încă 200-300 de calorii pe zi.

Exemplu de meniu pentru o zi de post

Mic dejun – două felii de pâine integrală cu zacuscă

Gustare –  un fruct la alegere + 30 grame nuci

Prânz – mâncare de fasole boabe cu salată de ceapă roșie

Gustaredovleac la cuptor cu scorțișoară

Cinătocăniță de ciuperci cu mămăliguță

În concluzie, postul alimentar trebuie respectat nu doar pentru slăbire, deși are rol detoxifiant și produsele de origine vegetală ajută la pierderea în greutate. Acesta trebuie privit în primul rând ca un ritual de limpezire a trupului și a minții.

Recomandări: