Înfometarea şi efectele ei dezastruoase pentru sănătate şi frumuseţe

Kilogramele în plus te supără de ceva vreme iar dietele par să nu te mai mulţumească? Colac peste pupăză, nici sportul nu pare să mai dea roade? Sunt convinsă că te afli în acel punct al existenţei în care eşti convinsă că singura soluţie este... înfometarea, am dreptate?
Autor: Paula Rotaru
Înfometarea şi efectele ei dezastruoase pentru sănătate şi frumuseţe

Kilogramele în plus te supără de ceva vreme iar dietele par să nu te mai mulţumească? Colac peste pupăză, nici sportul nu pare să mai dea roade?

Sunt convinsă că te afli în acel punct al existenţei în care eşti convinsă că singura soluţie este…înfometarea, am dreptate?

Recunosc, şi mie mi-a trecut prin minte la un moment dat, la fel cum multe alte prietene au făcut-o şi au regretat mai apoi.

Doamna doctor Luminiţa Florea, specialist în nutriţie la Centrul ProVita, ne explică de ce nu este indicat să apelăm la înfometare atunci când vrem să slăbim.

Organismul nostru funcţionează pe principiul unei balanţe energetice pe care ar trebui să o ţinem într-un echilibru perfect ca să nu ne îngrăşăm: unul dintre talerele balanţei este reprezentat de aportul energetic zilnic (adică mâncarea şi băutura din alimentaţia noastră, care vin cu un număr de calorii = calorii pozitive) iar celălalt taler este reprezentat de consumul energetic zilnic (adică metabolismul bazal sau consumul energetic minim zilnic pentru supravieţuire şi alte extra-consumuri opţionale, cum ar fi mersul, sportul, activitatea intelectuală, casnică etc. sau altfel spus numărul de calorii arse sau consumate – calorii negative).

Dacă lucrurile se dereglează pe un taler sau altul, apar şi consecinţele asupra organismului.

Reacţiile organismului la înfometare

În cazul înfometării se intervine în primă fază pe partea de calorii pozitive, astfel încât aportul energetic se reduce brusc şi prima reacţie din partea organismului va fi de scădere ponderală, pentru că va avea pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă (în funcţie de fiecare organism) o balanţă înclinată în favoarea consumului energetic în exces, adică va funcţiona pe minus energetic şi caloric.

Apoi se va instala o reacţie normală şi firească de stopare a acestui proces ameninţător de sănătate pe termen lung si va avea loc o reacţie de ajustare, reechilibrare a acestei balanţe după cifra de aport.
Pe româneşte, scade consumul energetic zilnic la cifra aportului: se mănâncă puţin caloric, iar ca o reacţie adaptativă şi metabolismul bazal va scădea la aceeaşi cifră mică de calorii consumate zilnic ca să se stopeze procesul de scădere ponderală şi  care reprezintă risc major pentru sănătate.

Pe termen lung, înfometarea va avea efect de scădere a ratei metabolice la o valoare la fel de mică cu cât se mănâncă şi astfel se ajunge la o “condamnare cronică” a organismului la diete restrictive cu calorii puţine ca să se menţină acea greutate dorită şi obţinută prin înfometare.

În cazul în care se va încerca o revenire la porţiile anterioare, organismul se va găsi în situaţia unei altfel de balanţe dezechilibrate: aport caloric mai mare cu consum energetic mic ( metabolism leneş, scăzut) iar urmările vor consta în reîngrăşare.

Există de asemenea şi efectele dezastruoase ale înfometării pe echilibrul vitaminic şi mineral al organismului, pentru că o dietă de înfometare nu va putea să acopere întreaga paletă de nutrienţi necesari zilnic şi apar pe termen lung diverse carenţe de calciu, magneziu, fier, potasiu, zinc, acid folic, vitaminele din grupa B, vitamina D (cu tablouri clinice şi manifestări specifice fiecăreia în parte).

În plus, dietele drastice şi, implicit, înfometarea, pot duce la dereglări ale ciclului menstrual.

Tonusul muscular are şi el de suferit în urma înfometării

Cu toţii ştim că slăbirea sănătoasă are nevoie de două componente: alimentaţie echilibrată şi mişcare. Dacă prima condiţie este ignorată, automat vor apărea probleme şi pe partea de aspect al corpului.

Antrenorul personal Şerban Blebea ne spune care este impactul înfometării asupra musculatorii şi rezistenţei organismului.

“Înfometarea are efecte catastrofale pentru sănătatea organismului tău. Sunt convins că ai mai auzit acest lucru de nenumărate ori, însă eu îţi voi oferi şi o explicaţie pentru a înţelege acest proces.
Metabolismul de bază reprezintă nevoile organismului tău de calorii pentru a se menţine în viaţă. Bătăile inimii, respiraţia şi inspiraţia, creierul şi tonusul muscular consumă împreună între 1.200 şi 2.400 de calorii pe zi, chiar dacă tu stai nemişcat. Deci, teoretic, ai putea să slăbeşti fără să faci nici un efort.

Problema este că înfometarea duce la pierderea drastică a musculaturii, prin urmare vei fi lipsit de energie deoarece organismul renunţă la principalii consumatori. Astfel, capacitatea de a consuma calorii în stare de repaus este mult diminuată.
În plus, un corp lipsit de masă musculară are un aspect lipsit de tonus şi dizgraţios. Există soluţii mult mai bune pentru a pierde din grăsime (vezi aici câteva exerciţii care te ajută să arzi grăsimea de pe coapse şi şolduri), a păstra masa musculară, tonusul şi aspectul exterior. Înfometarea nu este una dintre ele!