Carmen Brumă: seminţele sunt surse de vitamine şi minerale în sarcină!

Nu cred că în secolul 21, pe o planetă cu o populaţie de peste 7 miliarde de locuitori se mai poate pune problema „datoriei” sau „menirii” femeilor de a face copii. Alegerea de a naşte devine în acest context un angajament care implică doze considerabile de responsabilitate şi renunţări sau, cel puţin, asta afirmă Carmen Brumă în noua sa carte, „Jurnal de Gravidă”.
Autor: Iulia Pocol
Carmen Brumă: seminţele sunt surse de vitamine şi minerale în sarcină!

Nu cred că în secolul 21, pe o planetă cu o populaţie de peste 7 miliarde de locuitori se mai poate pune problema „datoriei” sau „menirii” femeilor de a face copii.

Alegerea de a naşte devine în acest context un angajament care implică doze considerabile de responsabilitate şi renunţări sau, cel puţin, asta afirmă Carmen Brumă în noua sa carte, „Jurnal de Gravidă”.

Pentru a te asigura că vei avea o sarcină uşoară şi un bebeluş sănătos, trebuie să ţii cont de câteva reguli de nutriţie pe parcursul celor nouă luni sau chiar şi înainte.

Pe lângă alimentaţia în general sănătoasă, trebuie să îi asiguri organismului tău toţi nutrienţii de care are nevoie, iar seminţele îţi pot fi de mare ajutor. Carmen Brumă îţi spune ce seminţe a consumat ea în timpul sarcinii şi cum îţi pot fi acestea de mare folos!

Seminţele de Chia

O sursă excelentă de vitamine şi minerale o constituie seminţele de chia. Sunt mici, negre (sau bej) şi seamănă cu seminţele de mac.

Ele conţin de 5 ori mai mult calciu decât laptele, de 30 de ori mai mulţi antioxidanţi decât afinele, de 3 ori mai mult fier decât spanacul, de 3 ori mai multe fibre decât ovăzut, de 15 ori mai mult magneziu decât broccoli, de 2 ori mai mult potasiu decât bananele, de 8 ori mai mult Omega-3 decât somonul, de 2 ori mai multe proteine decât fasolea, cu 50% mai mult acid folic decât sparanghelul şi cu 25% mai multe fibre decât inul.

Sunt uşor de digerat şi imediat după ingerare sunt transportate şi utilizate de celulele corpului. În acelaşi timp, seminţele de chia sunt recomandate viitoarelor mame şi celor care abia au născut, întrucât au un efect benefic asupra menţinerii şi reconstrucţiei musculaturii, dar şi pentru stimularea lactaţiei.

Seminţele de Cânepă

„Sunt preferatele mele şi le-am consumat pe toată durata sarcinii”, spune Carmen. Seminţele de cânepă sunt unele dintre cele mai nutritive alimente de pe pământ şi au fost o sursă tradiţională de nutriţie în multe ţări în decursul a mii de ani. Ele pot fi consumate în moduri variate precum: salate de legume şi fructe, produse de panificaţie, reţete de paste şi ore, lapte de cânepă.

Seminţele de cânepă pot fi încardate din punct de vedere biologic în categoria nucilor sau seminţelor oleaginoase. Având un gust similar cu seminţele de pin şi de floarea soarelui, seminţele de cânepă pot fi folosite în orice reţetă. În ceea ce priveşte conţinutul nutritiv, sămânţa de cânepă decorticată conţine în principiu 30% proteine, 42% grăsime şi 15% carbohidraţi.

Pentru diabetici, indicele glicemic al seminţelor de cânepă decorticate este considerat mic datorită conţinutului scăzut de carbohidraţi. Seminţele sunt, de asemenea, pline de nutrienţi care moderează nivelul de zahăr din sânge.

În plus, sămânţa de cânepă este mult mai valoroasă din punct de vedere al nutrienţilor concentraţi decât soia, cea mai apropiată alternativă vegană. Conţin toţi cei 9 aminoacizi esenţiali conţinând methionină şi cisteină, care sunt de obicei prezenţi în concentraţie mică în proteinele vegetale.

Absenţa activităţii inhibitoare de tripsină constituie un avantaj major faţă de tipul de proteine ce se găseşte în soia. Sunt, de asemenea, o sursă bună a antioxidantului Vitamina E în formă de alfa-, beta-, gamma-, delta-tocoferol şi alfa-tocotrienol.

„În timpul sarcinii, necesarul de proteine este crescut. Eu mi-am suplimentat cantitatea cu aproximativ 20g, în total ajungând la 60-75 g pe zi„, afirmă Carmen. Medicii recomandă 1,5 g de proteine/kg corp/zi în timpul sarcinii şi alăptării din care 70% de origine animală si 30% de origine vegetală.

Seminţele de Dovleac

Dovleacul, un aliment-medicament cu un gust aromat, bogat în vitaminele E şi C, în săruri, în minerale (magneziu, potasiu), glucide şi în antioxidanţi, este sărac în grăsimi şi are un număr redus de calorii. Seminţele sale conţin ulei, lecitină şi enzime, scad colesterolul, au efect diuretic şi antihelmintic (elimină viermii intestinali).

Datorită conţinutului bogat în magneziu, în fosfor şi în zinc, seminţele de dovleac sunt utile în mineralizarea oaselor, a dinţilor şi în afecţiuni ale prostatei (prostatită şi adenom de prostată).

De asemenea, uleiul extras din seminţele de dovleac contribuie la scăderea nivelului lipidelor sanguine, este util în profilaxia şi în tratamentul afecţiunilor prostatei, are efect de stimulare a activităţilor hormonale în cazul femeilor şi creşte fertilitatea.

Graţie conţinutului bogat în acizi graşi Omega-3, seminţele de dovleac sunt de ajutor şi pentru prevenirea bolilor de inimă. Aceste seminţe reduc nivelul colesterolului „rău”, îmbunătăţesc circulaţia sanguină şi împiedică formarea plăcilor de aterom, care duc la apariţia aterosclerozei. De asemenea, prin conţinutul de potasiu, aceste seminţe normalizează tensiunea arterială.

Seminţele de Pin

Conţin o cantitate importantă de Vitamina C, uleiuri volatile cu proprieţi antiseptice, antiinflamatorii şi expectorante, tanin care reduce durerea şi iritaţiile şi flavonoizi.

Cu un conţinut caloric ridicat, seminţele de pin sunt o sursă bogată de acizi graşi mono-nesaturaţi care ajută la scăderea colesterolului LDL („colesterolul rău”), dar şi la prevenirea bolior cardio-vasculare. Există studii recente care demonstrează că seminţele de pin pot avea rol de inhibare a poftei de mâncare, fiind folosite ca adjuvant în curele de slăbire.

Seminţele de pin sunt şi o sursă excelentă de vitamine şi minerale: conţin Vitamina E, aproximativ 9.33 mg la 100 g, Vitaminele B, magneziu, potasiu, calciu, fier, zinc şi seleniu. Nu conţin gluten şi sunt folosite la prepararea diverselor produse destinate persoanelor alergice la gluten.

Seminţele de pin sunt bogate în proteine de bună calitate, grăsimi sănătoase şi sărace în glucide.

Sursa: „Jurnal de sarcină”, Carmen Brumă