5 alimente care alungă pofta de dulce. Cum să scapi de dependența de zahăr

21.02.2022
5 alimente care alungă pofta de dulce. Cum să scapi de dependența de zahăr
Sursa foto: Shutterstock

Dependența de zahăr este o problemă cu care mulți dintre noi ne confruntăm. După o zi obositoare, acea prăjitură cu ciocolată și frișcă pare să fie răspunsul la toate problemele noastre. Ori sticla aceea de suc acidulat… Însă nu e deloc așa. Cu cât consumăm mai mult zahăr, cu atât corpul și sănătatea noastră au mai mult de suferit.

Zahărul se regăsește peste tot în prezent, nu doar în deserturi, ci și în pâine, mezeluri sau alte astfel de alimente neașteptate. Ceea ce trebuie să știm este că el provoacă dependență. Cu cât îl consumăm mai mult și mai des, cu atât vom simți nevoia să consumăm și mai mult. Ajungem astfel să ne confruntăm cu stări de anxietate când nu avem ceva dulce la îndemână și luăm în greutate, care mai departe duce la tot felul de probleme de sănătate, explică nutriționistul Gianluca Mech.

De ce ne este poftă de dulce? 

Dulcele este primul gust pe care oamenii îl preferă încă de la naștere. Carbohidrații stimulează eliberarea serotoninei, cunoscută și sub numele de hormonul fericirii.

Zahărul este un carbohidrat, dar trebuie să știm că acești carbohidrați există și sub alte forme, mai sănătoase, precum: cereale integrale, fructe și legume care conțin fibre și alți nutrienți de care organismul are nevoie.

Gustul zahărului ne face corpul să elibereze endorfine, oferindu-ne senzația de calm și relaxare. Ca un fel de drog. Adevărata problemă nu este atunci când ne răsfățăm cu un dulce din când în când, ci atunci când exagerăm. Și e foarte ușor să exagerăm acum, când zahărul adăugat se regăsește în multe alimente procesate, inclusiv pâine, iaurt, sucuri, mezeluri sau sosuri, adaugă nutriționistul Gianluca Mech.

Dependența de zahăr: cum se manifestă

Principalele simptome ale dependenţei de zahăr sunt:

  1. Deşi eşti conştientă că nu e bine, mănânci compulsiv dulciuri şi junk-food. Îţi promiţi mereu de fiecare dată că vei renunţa la acest obicei, dar… nu o faci.
  2. Consumi pe furiş dulciuri sau minţi atunci când cineva te întreabă dacă îţi plac dulciurile.
  3. De fiecare dată când eşti tristă, te simţi singură, plictisită sau stresată, apelezi la cel mai bun prieten: zahărul.

Dacă prezinţi unul sau mai multe simptome din cele descrise mai sus, e foarte posibil să te confrunți cu dependența de zahăr. Sigur, nu vei scăpa peste noapte de această problemă şi nici nu îţi va fi uşor, dar nu este imposibil. Important este să reduci treptat din alimentaţie toate acele produse care conţin mult zahăr şi să le înlocuieşti cu unele mai sănătoase. Rezultatul: vei slăbi, pielea ta va arăta mai bine iar starea ta de spirit va fi cu totul alta!

5 alimente care alungă pofta de zahăr

Nutriționistul Gianluca Mech dezvăluie 5 metode care ne pot ajuta să scăpăm de dependența de zahăr.

Mâncăm fructe în loc de dulciuri, dar în cantități mici

Când oamenii simt pofta de zahăr, apelează în general la alimente bogate în grăsimi și zahăr, cum ar fi ciocolata. Încercați totuși să renunțați la acest obicei și să alegeți o porție de fructe.

Fructele sunt în mod natural dulci, dar conțin și o mulțime de compuși și fibre benefice din plante, fiind astfel sănătoase pentru organism. Pentru început, alegeți fructe ceva mai dulci, precum mango sau struguri. Iar dacă vă este și foame, puteți transforma gustarea în ceva mai sățios punând fructele în iaurt natural, recomandă nutriționistul.

Ciocolată neagră în locul celei cu lapte și umplutură

Ciocolata este alimentul la care oamenii recurg cel mai des atunci când simt poftă de ceva dulce. În acest caz, poți alege varianta mai sănătoasă: ciocolata neagră. Ce înseamnă ciocolată neagră? Variante cu peste 70% cacao.

Ciocolata neagră conține și compuși vegetali sănătoși cunoscuți sub numele de polifenoli (antioxidanți). Cu toate acestea, la fel ca ciocolata obișnuită, ciocolata neagră conține zahăr și grăsimi, așa că cel mai bine este să vă limitați la câteva pătrățele pentru a vă satisface pofta, adaugă specialistul.

Semințe de chia

Semințele de chia sunt o sursă bună de mulți nutrienți importanți, inclusiv acizi grași Omega-3, fibre alimentare solubile și unii compuși vegetali sănătoși.

Sunt, de asemenea, versatile, așa că dacă doriți un desert care să vă satisfacă pofta de dulce, puteți încerca să faceți o budincă de chia cu fructe, cacao și puțină miere.

Cartofi dulci

Cartofii dulci sunt hrănitori, dulci și foarte sățioși. Conțin în mare parte carbohidrați, dar și fibre și o serie de vitamine și minerale, inclusiv vitamina A, vitamina C și potasiu.

Unii oameni au poftă de zahăr pentru că nu mănâncă suficient pe parcursul zilei. Includerea unei surse de carbohidrați, cum ar fi cartofii dulci, în alimentație poate combate acest lucru, făcând mesele să fie mai echilibrate și oferind în același timp gustul dulce.

Prune uscate

Prunele uscate sunt pline de fibre și nutrienți și au un gust foarte dulce. Aceasta înseamnă că le puteți folosi ca o alternativă sănătoasă la bomboane.

Conținutul lor ridicat de fibre și sorbitolul natural pot ajuta la ameliorarea constipației. Sorbitolul este un alcool zaharat natural care are un gust dulce, dar este absorbit lent în intestin. Nu consumați însă în exces fructe uscate, niciodată! Totul cu moderație, este recomandarea nutriționistului.

Recomandare video
Dr. Raluca Oprea: dieta echilibrată, primul pas în tratamentul ficatului gras