Mango – beneficii pentru sănătate

Mango are multe beneficii, iar acestea sunt datorate vitaminelor şi mineralelor prezente în fruct. Află câte calorii are mango şi cum se consumă!
14.02.2021 | Redactia CSID
Mango – beneficii pentru sănătate

Fructul de mango este o drupă ce poate fi găsită sub diverse forme şi culori (galben, roşu, verde, portocaliu). Dimensiunea şi gustul acestuia variază în funcție de soi, iar beneficiile sale numeroase sunt datorate multiplelor vitamine şi minerale prezente în fruct.

În 100 grame de fruct regăsim 60 de calorii, 0,82 grame de proteine, 0,38 grame de grăsime, 14,98 de grame de carbohidraţi (din care 13,66 de grame de zahăr) şi 1,6 grame de fibre, 36,4 mg de vitamina C, 54 micrograme de vitamina A şi 43 micrograme de acid folic. De asemenea, mai conţine vitamina B6, vitamina K, potasiu, calciu şi fier, precum şi antioxidanţi, cum ar fi zeaxantina şi betacaroten.

Ce beneficii pentru sănătate are consumul de mango

  • Ajută la menținerea vederii – vitamina A, prezentă sub forma betacarotenului, şi zeaxantina ajută la menținerea sănătății pielii şi ochilor.
  • Reglează nivelul de glucoză din sânge – fibrele conţinute ajută la menţinerea unui nivel scăzut al glucozei, prevenind astfel diabetul.
  • Sprijină sănătatea tractului digestiv – datorită cantităţii mari de apă şi fibre, ajută la prevenirea constipaţiei şi la păstrarea unui tract digestiv sănătos. Deopotrivă, enzimele digestive ce descompun proteinele ajută la facilitarea digestiei.
  • Întărește imunitate – fibrele dietetice prebiotice prezente în mango încurajează dezvoltarea bacteriilor benefice pentru organism. De asemenea, acidul galic şi vitamina C protejează organismul de virusuri şi întăresc sistemul imunitar.
  • Previne oboseala şi insomnia – o dietă ce presupune consumul de mango ajută la prevenirea oboselii nervoase. Enzimele ce intră în componenţa fructului acţionează asupra sistemului nervos, prevenind astfel insomnia şi senzaţia de oboseală.
  • Normalizează tensiunea arterială – potasiul este un element important ce ajută la menţinerea unei tensiuni arteriale normale şi la nornalizarea bătăilor inimii.
  • Reduce riscul de cancer – antioxidanții ajută la prevenirea cancerului la sân şi a celui de colon. Mai mult, studiile au descoperit că flavonoide precum alfacarotenul, betacarotenul şi betacriptoxantina previn dezvoltarea celulelor canceroase.
  • Reduce riscul de astm – persoanele ce consumă nutrienţi precum betacaroten au şanse mai mici de a dezvolta astm.
  • Ajută la formarea colagenului – vitamina C contribuie la stimularea producerii colagenului, important pentru sănătatea pielii.
  • Menţine alcalinitatea organismului – datorită acizilor prezenţi în acesta, precum acidul tartric, acidul citric şi acidul malic, poate ajuta la menţinerea rezervei alcaline a organismului

Cum poţi introduce fructul de mango în dietă?

În principiu, fructul de mango poate fi găsit uşor în magazine, dar nu judeca gradul de coacere a acestuia după culoarea sa. O tentă roşiatică cel mai des indică durata în care a fost expus la soare, nu și dacă este copt, iar de obicei culoarea variază în funcţie de tipul de mango.

Iată câteva sfaturi pentru alegerea unui mango:

  • Verifică în jurul codiţei, la punctul de susţinere al fructului. În jurul tijei, fructul şi pielea ar trebui să fie mai „grăsuţe”, înainte de coacere zona respectivă este destul de plată deoarece pulpa, sucurile şi zaharurile din interiorul fructului nu sunt încă dezvoltate complet.
  • Alege un mango cu un miros dulce. Miroase-l în special în zona unde a fost codiţa fructului, aroma ar trebui să fie mai puternică acolo. Dacă are o aromă fructată puternică, un miros dulce, atunci cel mai probabil s-a copt pe deplin. Evită fructul care are un miros acru sau alcoolic. Dacă are miros amar puternic, acesta este un semn că mango este supramaturat şi începe să putrezească.
  • Mango are un conţinut foarte ridicat de zahăr în comparaţie cu multe alte fructe, deci după ce ajung la maturitate aceste fructe vor începe efectiv să fermenteze natural. Aceasta explică mirosul acru, alcoolic.
  • Apasă uşor pe mango. Atunci când se aplică o presiune uşoară pe părţile laterale ale fructului, trebuie să-l simţi puţin moale. Un mango uşor moale este un mango copt. Un mango care nu cedează puţin la presiune sau unul care se simte tare ca o piatră nu este nici pe departe suficient de copt. Fireşte, nu trebuie să-l striveşti. Dacă degetele îl străpung, atunci când se aplică o presiune uşoară, fructul este prea copt.
  • Pentru a evita să laşi pete pe fructe, presează cu palma în loc de vârful degetelor. Ţine mango în palmă, închide mâna în jurul fructului, presează-l uşor de palma ta.
  • Evită fructele cu pete negre pe coajă.

Fructul de mango va continua să se coacă dacă este ţinut la temperatura camerei. Când a ajuns la gradul de coacere pe care îl doreşti, păstrează-l într-o pungă de plastic în frigider timp de 4-5 zile. Mango are un gust mai bun atunci când este uşor răcit.

Cel mai bun mod de a te bucura de mango este în varianta proaspăt tăiat, însă poţi să îl consumi şi sub alte forme:

– într-o salată tropicală, împreună cu alte fructe : papaya, ananas, struguri, mere şi portocale;

– în ceaiul rece sau în limonadă poţi adăuga o felie de mango pentru ca aroma să fie mai puternică;

– poţi mura fructul de mango pentru a-l mânca pe post de gustare sau pentru a-l adăuga în salate;

– piureul de mango poate constitui un sos delicios pentru fripturi.