Vrei să trăiești 100 de ani? Trebuie să ții cont de 5 sfaturi!

21.05.2021 | Paula Rotaru

Numărul celor care trăiesc 100 de ani sau chiar și mai mult se estimează că va crește de la 500.000 în 2015 la 3,7 milioane până în 2050. Dar care este secretul centagenarilor, ce anume le influențează longevitatea? Studiile arată că factorii genetici au o contribuție de doar 20-35% în diagrama circulară care determină cum vom îmbătrâni.

În schimb, alegerile de viață pe care le facem sunt mult mai controlabile și ne pot ajuta să trăim 100 de ani. Și nu oricum, ci 100 de ani fericiți și feriți de boli grave!

Printre aceste alegeri se numără socializarea, faptul că privim întotdeauna partea plină a paharului și modul în care ne implicăm în comunitate. Dar nu numai!

Legătura dintre starea emoțională și cea fizică

Dr. Kien Vuu este specializat în medicină regenerativă, în longevitate mai pe înțelesul tuturor. El susține că stă în puterea noastră să ne ferim de boli și să trăim 100 de ani sau chiar mai mult. Totul începe, în opinia specialistului, cu un psihic puternic.

Dacă reușim să căpătăm echilibru emoțional, să ne construim relații interumane de succes, să ne găsim scopul în viață, asta va duce, fără dubiu, la o stare fizică mai bună. Dr. Vuu spune că nivelul scăzut de cortizol, hormonul stresului, este un factor important care contribuie la sănătatea genelor noastre. Iar genele, după cum bine se știe, au un rol foarte important pentru sănătate și longevitate.

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de Kien Vuu, MD aka Doctor V (@kienvuumd)

Majoritatea medicilor tratează diverse simptome prescriind medicamente. În schimb, dr. Kien Vuu este cel care încearcă să afle cauza de la care pornește tot răul și discută în detaliu cu pacientul despre stilul lui de viață și activitățile de zi cu zi – alimentație, mișcare, meditație, odihnă etc. – astfel încât simptomele să fie tratate înainte ca boala să macine organismul.

Cu alte cuvinte, el oferă sfaturi despre wellbeing care să reducă pe cât posibil riscul de îmbolnăvire și, pe de altă parte, să crească speranța de viață și calitatea acesteia.

Medicul oferă o explicație vizavi de legătura dintre starea emoțională și cea fizică:

Atunci când ne simțim singuri, triști, corpul intră într-o stare de stres, cortizolul este secretat în exces. Iar asta, mai departe, duce la apariția inflamației celulare, un factor declanșator în numeroase boli – diabet, cancer etc. În plus, stresul ne îndeamnă să facem alegeri mai puțin sănătoase, cum ar fi să mâncăm junk food, să nu dormim, să fumăm sau să consumăm mult alcool. Astfel, intrăm într-un cerc vicios. Pe de altă parte, atunci când socializăm și ne implicăm în comunitate, corpul nostru produce oxitocină, hormonul fericirii. Acesta, spre deosebire de cortizol, ne determină să facem alegeri sănătoase, cum ar fi să mâncăm fructe în loc de dulciuri, să dormim mai mult etc.

Așadar, spune specialistul, cu cât ești mai stăpân pe emoțiile tale și construiești relații de calitate cu alții, cu atât vei fi mai fericit, dar și mai sănătos. Și foarte probabil vei trăi 100 de ani sau mai mult!

5 lucruri pe care trebuie să le faci ca să trăiești 100 de ani

Dacă vrei să trăiești 100 de ani, fericit și sănătos, ține cont de aceste recomandări:

Mergi la culcare și trezește-te dimineața la aceeași oră

Cel mai bun lucru pe care îl poți face pentru sănătatea ta este să ai un somn odihnitor. Odihna este esențială pentru buna funcționare a hormonilor care au funcții importante în organism. În plus, somnul – împreună cu mișcarea zilnică și alimentația sănătoasă – ajută la creșterea lungimii telomerilor.

Telomerii sunt „capacele” proteice de la capetele cromozomilor umani şi reprezintă de fapt markeri ai îmbătrânirii și sănătății generale. De fiecare dată când o celulă se divide, se pierde un număr mic de telomeri, astfel încât aceștia se scurtează odată cu înaintarea în vârstă.

Fă mișcare în aer liber, 20-30 de minute în fiecare zi

Soarele este cea mai bună sursă de vitamina D, cu rol major în organism. Și cea mai bună metodă prin care o poți obține este să te expui la razele soarelui, până în orele 11, în fiecare zi. Cât mai multă piele expusă!

În plus, studiile arată că mișcarea în aer liber în prima parte a zilei este asociată cu îmbunătățirea metabolismului, a capacității de concentrare, dar și cu un ritm circadian mai bine pus la punct. Altfel spus, faci mișcare dimineața, dormi bine noaptea!

Iar exercițiile fizice mai au un alt beneficiu, poate cel mai important: te ajută să ții la distanță bolile de tot felul – obezitatea, diabetul, afecțiunile articulare, musculare, bolile cardiovasculare, depresia.

Mersul pe jos prin parc, o tură cu bicicleta, alergarea alături de partenerul de viață sau de patrupedul de companie, orice formă de mișcare în aer liber este bine-venită!

Evită zahărul și mâncărurile procesate

Trei sferturi din farfurie trebuie să fie ocupată de legume. Cu cât mai colorate, cu atât mai mulți antioxidanți benefici pentru sănătatea ta! Zahărul și alimentele foarte procesate, în schimb, trebuie evitate sau consumate cu mare „zgârcenie”.

Include în regimul alimentar avocado, ouă, ulei de măsline, fructe și legume proaspete, verdețuri, carne slabă, lactate cu conținut redus de grăsime, pe cât posibil din surse bio.

De evitat alimentele foarte procesate, foarte grase, foarte dulci! Cu siguranță știi care sunt acestea, dar nu strică să reamintim: carne roșie, dulciuri, sucuri.

Elimină oamenii toxici din viața ta

Relațiile pe care le avem cu ceilalți ne pot influența sănătate fizică și psihică. În bine sau în rău! Stresul cauzat de relațiile disfuncționale duce, așa cum spuneam mai sus, la apariția inflamațiilor cauzatoare de boli și la comportamente nu tocmai benefice pentru sănătatea noastră.

Așadar, un pas important în atingerea țintei de 100 de ani este să elimini „vampirii energetici” din viața ta și să te înconjori de oameni cu care rezonezi și te simți bine. Asta va contribui semnificativ la producerea de oxitocină, minunatul hormon al fericirii și longevității.

În plus, studiile arată că acest hormon este util și pentru reglarea digestiei, a tensiunii arteriale și a glicemiei. Totodată, ține la distanță tulburări precum anxietatea, atacurile de panică, depresia, dar și disfuncțiile sexuale.

Iar pentru a crește nivelul de oxitocină, este esențial să ai relații personale și sociale marcate de optimism și bună-dispoziție.

Implică-te în comunitate, găsește-ți scopul în viață 

O persoană trăiește cu 7 ani mai mult dacă are un sens în viață. În plus, acest factor poate reduce riscul de apariție a bolilor cardiovasculare, precum infarctul sau accidentul vascular cerebral.

Cercetătorii au observat că persoanele care sunt „mai bine înfipte în realitate” și și-au găsit scopul în viață au un nivel scăzut al inflamațiilor și un sistem imunitar mai puternic.

Iar implicarea în comunitate este o cale sigură prin care îți poți descoperi potențialul. Poate fi vorba despre voluntariat într-un anumit domeniu, despre un hobby care, pus în practică în locul și la momentul potrivit, poate să îți aducă o mulțumire sufletească, un declic în care îți dai seama că acea activitate te face fericit și vrei să faci mai mult în acest sens.

Când eram copii, știam care sunt lucrurile care ne fac fericiți. Acum, la maturitate, trebuie doar să le redescoperim, în noianul de griji care ne cuprind. Practic, trebuie să ne redescoperim pe noi înșine, să căutăm acele lucruri care ne aduc fericire și o stare de bine. Pentru că starea noastră emoțională se va reflecta, mai devreme sau mai târziu, și în starea noastră fizică.