Dr. Corina Zugravu explică de ce este importantă dieta echilibrată pentru sistemul imunitar

19.07.2021 | Paula Rotaru
Dr. Corina Zugravu explică de ce este importantă dieta echilibrată pentru sistemul imunitar

Sistemul imunitar trebuie să fie optim în orice anotimp, nu doar toamna sau iarna, când virozele ne pândesc la orice pas. Inclusiv vara trebuie să ne asigurăm că avem imunitatea la cote maxime, pentru a depăși mai ușor infecțiile gastrointestinale care ne pot strica vacanța.

Imunitatea nu se obține de pe azi pe mâine cu o pilulă magică. Și nici nu o dobândim de la părinți! Trebuie să muncim pentru ea, să fim atenți la ce și cât mâncăm și să facem zilnic mișcare.

Dar ce este, de fapt, imunitatea și cum ne protejează ea organismul? Și ce implicații au alimentația și mișcarea în acest fenomen? Care e legătura între microbiota intestinală și sistemul imunitar? Ce vitamine și minerale e bine să luăm atunci când nu reușim să ne facem „plinul” din alimentație sau când organismul e supus continuu stresului oxidativ responsabil de apariția inflamațiilor?

Așadar, sunt multe întrebări pe acest subiect, la care dr. Corina Zugravu, medic primar în Nutriţie şi Igiena Alimentaţiei, membru al Comitetului Consultativ în Nutriţie al Herbalife Nutrition, ne răspunde pe larg în cele ce urmează.

Cât de importantă e imunitatea și rolul acesteia în protejarea organismului

CSÎD: Se vorbește foarte mult despre sistemul imunitar în ultimii ani, dar cu precădere în ultima perioadă, de când a debutat pandemia de COVID-19. Ce este de fapt imunitatea, din ce este compusă ea și care este mecanismul prin care este activată?

Dr. Corina Zugravu: Imunitatea este modalitatea prin care organismul nostru se apară de agresiunea unor factori exogeni, bacterii, virusuri, paraziți. Ea este asigurată de sistemul imun, care are componente dispersate în întregul organism și are două elemente de bază: imunitatea înnăscută și cea dobândită.

Cele două denumiri ne dau indicații clare asupra a ceea ce reprezintă fiecare. În principiu, ori de câte ori în organism pătrunde un agent care nu este recunoscut ca propriu (este non-self), sistemul imun e activat și reacționează.

CSÎD: Dați-ne câteva exemple de afecțiuni în care imunitatea poate schimba parcursul / evoluția acestora? Cum ajută imunitatea un pacient cu viroză respiratorie, cu tulburări digestive etc.?

Dr. Corina Zugravu: Bolile infecțioase sunt exemplul clasic în care sistemul imun intervine și neutralizează agentul patogen. Există și bolile autoimune, unde un sistem imun care acționează necorespunzător, își atacă propriile structuri pe care nu le mai recunoaște (diabetul de tip 1 este o astfel de afecțiune).

Un răspuns imun excesiv poate determina alergii, inclusiv alergii alimentare, astfel de reacții fiind de regulă prezente atunci când există un teren alergic moștenit.

De ce trebuie să ne imunizăm și pe perioada verii, nu numai în sezonul rece?

CSÎD: De cele mai multe ori ne amintim de imunitate și de faptul că „trebuie să o întărim” – prin alimentație sau/și suplimente – în sezonul rece, de regulă spre sfârșitul toamnei, când apar răcelile. De ce e important să renunțăm la această mentalitate și de ce ar trebui să avem sistemul imunitar optim și în timpul verii, de fapt oricând, indiferent de sezon?

Dr. Corina Zugravu: Pur și simplu pentru că suntem permanent „bombardați” cu elemente nocive din mediu, chiar dacă cele mai multe duc la probleme mai puțin evidente decât cele date de o viroză, cu rinoree, febră sau strănut.

De altfel, vara nu este nici ea scutită de evenimente infecțioase, există multe viroze sau infecții care apar predominant vara. Să ne gândim numai la pletora de bacterii cu tropism gastrointestinal.

În plus, nu putem „reanima” un sistem imun disfuncțional în doi timpi și trei mișcări, de astăzi pe mâine. Deci nu e cazul să încercăm să îl facem să funcționeze corect exclusiv pe termen scurt, când amenințarea este aproape.

CSÎD: Putem dobândi o imunitate „puternică” sau „slabă” de la părinți? Cum se întâmplă asta, mai precis cum se transmite imunitatea pe cale ereditară, ce factori sunt implicați?

Dr. Corina Zugravu: Nu, din punctul acesta de vedere lucrurile sunt complicate și, cu excepția unor boli ereditare foarte rare, nu este dovedit științific că putem moșteni o imunitate bună sau proastă de la părinți. Excepția ar fi terenul alergic, care este o reacție imună, pe care de regulă o moștenim.

CSÎD: Dar putem fi „mai bolnăvicioși din naștere”?

Dr. Corina Zugravu: Nu, este o idee greșită că putem fi bolnăvicioși din naștere. Putem fi crescuți în așa fel încât să devenim bolnăvicioși, prin ferirea de expunere la factorii de mediu. Copilul trăiește într-un mediu superigienic, e ferit de orice contact cu agenți microbieni, stă mereu la aceeași temperatură, e ferit de curent… Sună cunoscut, nu?!

CSÎD: Cum ne dăm seama că avem imunitatea scăzută, ce semnale ne dă corpul? Există analize ce pot identifica nivelul anumitor vitamine?

Dr. Corina Zugravu: Nu există niciun test care să arate, simplu, nivelul de imunitate al organismului. Nu este ca și cum dozăm o vitamină și gata, am realizat cum stăm. Ar fi bine să fie așa, dar nu este. Analizele curente în limite normale sunt de cele mai multe ori oglinda stării de sănătate, inclusiv a aparatului imun.

Cât de importante sunt o dietă echilibrată și o viață activă pentru sistemul imunitar

CSÎD: Referitor la alimentație și rolul ei în dobândirea imunității, dați-ne câteva exemple de alimente, din diverse grupe alimentare, cunoscute pentru efectul lor benefic în acest sens.

Dr. Corina Zugravu: Cele mai importante surse de nutrienți implicați în imunitate sunt cele bogate în proteine, vitamine și minerale. Și prezența fibrelor și a antioxidanților contează. În principiu, tot ce nu este intens procesat, nu are cantități mari de zahăr, sare sau grăsimi este potrivit pentru menținerea sănătății organismului și, deci, a imunității normale.

În centru ar fi, desigur, legumele și fructele, bogate în antioxidanți cum este vitamina C, în fitonutrienți și fibre.

Produsele din carne sunt bogate în proteine, zinc, apoi ficatul, de exemplu, este una dintre puținele surse de vitamina D.

Este greu de indicat anumite alimente bune pentru imunitate. O alimentație echilibrată în ansamblu, în care majoritatea caloriilor vin din cereale, leguminoase, legume și fructe, este cea mai bună pentru sănătatea noastră și pentru imunitate.

Ideea de a ne concentra pe anumite alimente, pentru că sunt „bune și sănătoase”, și a le ignora pe altele este greșită. Singurele care trebuie ignorate sunt alimentele cu densitatea nutrițională redusă, și aici cele ultraprocesate sunt clar de evitat.

CSÎD: Cum procedăm dacă nu consumăm, din diverse motive, astfel de alimente frecvent? Putem suplini deficitul de nutrienți prin administrare de suplimente?

Dr. Corina Zugravu: Suplimentele nu trebuie să înlocuiască niciodată alimentele, care trebuie să fie sursa primară de nutrienți. Asta nu pentru că suplimentele ar fi rele, ci pur și simplu pentru că alimentele sunt mai complexe. Însă dacă nu reușim, din motive diverse, să o facem, sigur că se poate recurge la suplimente.

CSÎD: De ce este important să completăm regimul alimentar sănătos cu mișcarea? Cum ajută, mai precis, efortul fizic la „întărirea” imunității?

Dr. Corina Zugravu: Mișcarea ajută toate procesele din organism, stimulează circuite sanogenetice și este practic… bună la orice. Sedentarismul duce la spor ponderal, acesta duce la rândul lui la fenomene inflamatorii cronice și la o proastă reactivitate a sistemului imunitar la agresiuni.

Relația dintre microbiota intestinală și sistemul imunitar

CSÎD: Pe de altă parte, alimentația joacă un rol esențial în microbiota intestinală. Explicați-ne care este legătura între microbiota intestinală și sistemul imunitar? Și ce factori / boli pot perturba microbiota?

Dr. Corina Zugravu: Organismul nostru trăiește într-o relație reciproc avantajoasă cu o populație diversă de microorganisme, cele mai multe aflându-se în intestin. Deși microbiota intestinală nu este cunoscută de ieri, de astăzi, cercetările din ultimii ani încep să explice și să aducă în lumină mai multe procese în care microbiota este implicată.

Relațiile ei cu aparatul imunitar sunt complexe și se referă la apărarea intestinului de agresori infecțioși, dar și la apărarea generală. Astfel, microbii benefici din microbiotă nu lasă bacteriile patogene să se multiplice în intestin sau să adere de peretele intestinal, pe care bacteriile benefice îl „hrănesc” cu acizi grași cu lanț scurt, făcându-l rezistent și la modificări neoplazice.

Interacțiunea cu imunitatea din afara tubului digestiv este cu mult mai complexă și încă în studiu, dar este clar că fenomene de imunitate alterată, cum ar fi bolile autoimune, sunt influențate pozitiv de o microbiotă sănătoasă.

Radicali liberi, stres oxidativ, inflamații

CSÎD: Auzim tot mai des despre radicalii liberi și stresul oxidativ. Ce sunt, mai exact, acești radicali liberi, ce înseamnă stres oxidativ, ce impact are acesta asupra imunității și cum putem preveni fenomenul de oxidare celulară?

Dr. Corina Zugravu: Fenomenele de oxidare sunt normale într-o lume în care depindem, ca să existăm, de oxigen. Din oxidări rezultă radicali liberi, substanțe chimice toxice, agresive, pe care organismul trebuie să le neutralizeze. Există sisteme antioxidante bine puse la punct în corpul nostru, pentru că, așa cum spuneam, oxidarea este ceva firesc.

Totuși sunt situații patologice în care producția de radicali liberi este exagerată și aceste mecanisme de compensare sunt depășite. Atunci se întrețin circuite patologice, din care organismul își revine greu sau deloc.

Un exces de producție de radicali liberi caracterizează orice fenomen inflamator, deci și inflamațiile care intră în sfera reacțiilor imune. De remarcat că numai excesul este patologic, inflamația în sine fiind un proces prin care organismul luptă cu agresorii.

Așadar, excesul de fenomene oxidative, așa-zisul stres oxidativ, poate fi combătut măcar parțial prin aprovizionarea organismului cu nutrienți cu proprietăți antioxidante, cum sunt vitamina C, carotenii, seleniul, diverși fitonutrienți.

Herbalife Nutrition a creat special și a lansat un supliment alimentar care să ajute imunitatea organismului: Immune Booster cu aromă de fructe de pădure, bogat în vitamine și minerale cheie care contribuie la funcționarea normală a sistemului imunitar. De asemenea, conține EpiCor®, ingredient dovedit științific, preparat din drojdie fermentată deshidratată. Immune Booster este disponibil în plicuri individuale și este potrivit pentru atunci când ești în deplasare!

Acesta este disponibil în România din data de 19 iulie prin intermediul Distribuitorilor Independenți Herbalife Nutrition. Pentru mai multe detalii despre produs, accesați www.herbalife.ro