Vitamina D – de ce e necesară, surse naturale și ce afecțiuni apar în lipsa ei la adulți, vegetarieni și copii

Vitamina D ajută dezvoltarea şi menţinerea sistemului muscular, la buna funcționare a sistemului nervos. Vitamina D în cantitate optimă previne apariţia osteoporozei, contribuie la imunitatea organismului.
Vitamina D - de ce e necesară, surse naturale și ce afecțiuni apar în lipsa ei la adulți, vegetarieni și copii
foto Shutterstock

Așa cum o lumina zilei nu e posibilă fără soare, nici starea de bine în organism și oasele sănătoase nu sunt posibile fără vitamina D. Nu întâmplător vitaminei D (denumirea reunește vitaminele D2 și D3) i se spune și “vitamina Soarelui”. Vitamina D3 este produsă de organismul uman ca urmare a expunerii la lumina naturală. Vitamina D2 este sintetizată de plante.

De ce este atât de importantă vitamina D în cantitate suficientă?

Vitamina D are o importanță uriașă în osteosinteza și menținerea nivelului optim de calciu și fosfor în sânge. De asemenea, ea ajută la absorbția calciului la nivel intestinal. Astfel, o scădere a nivelului de vitamina D duce inevitabil la utilizarea calciului din alte organe, cum ar fi oasele. Acest lucru favorizează apariția osteoporozei în cazul vârstnicului sau la rahitism în cazul copiilor.

De câtă vitamina D avem nevoie zilnic în funcție de vârstă?

De vitamina D este nevoie încă de la naștere și pe tot parcusul vieții. Doza zilnică crește o dată cu vârsta.

La copii de 0 – 1 an: 400 Unități Internaționale (UI)/zi;

la copii de 1 – 18 ani: 600 – 1000 UI/zi;

la adulți de 19 – 70 de ani: 600 – 2000 UI/zi;

la adulții de peste 70 de ani: 800 – 2000 UI/zi.

Cum ajută soarele la sintetizarea vitaminei D?

Deficitul de vitamina D este strâns legat de expunerea la soare, dar mai depinde și de vârstă, de sex și de necesitățile metabolice ale fiecarei persoane în parte. Este binecunoscut rolul său în osteosinteză, astfel ca un deficit apare mai repede la un copil care se află în perioada de creștere sau la un vârstnic cu diverse boli cronice, ca cele renale sau intestinale. Iarna deoarece suprafața de piele expusă iarna la razele solare este mică, absorbția vitaminei D este limitată.

Prin ce analize aflăm nivelul vitaminei D?

Ca și analiză de laborator pentru cantitatea de vitamina D din organism există 25-OH-cholecalciferol, metabolitul hepatic al vitaminei D sintetizate în piele.

Rolul vitaminei D în organismul uman

Vitamina D are un rol foarte important în organism, mai ales la nivelul sistemului osos – deoarece favorizează absorbția calciului, susținând astfel dezvoltarea și menținerea integrității oaselor. Carența vitaminei D poate conduce la demineralizarea matricei osoase.

Surse naturale de vitamina D

Cel mai important aport de vitamina D vine tot din alimentație, dar numărul de alimente care o conțin este limitat. Vitamina D se găsește în ficat, pește (cod, somon, ton, sardine), carne de vită, gălbenuș de ou, unt, lapte. Nu uitați că pentru asimilarea vitaminei D este foarte importantă expunerea adecvată la lumina soarelui care favorizează absorbția acesteia. Lăsați cât mai multă piele descoperită când sunteți afară, evitând arsurile solare, evident.

foto Shutterstock
foto Shutterstock

Iarna sunt oamenii mai predispuși la deficit de vitamina D

Iarna expunerea la soare este absolut necesară și recomandată, întrucât știm faptul că sinteza vitaminei D se realizează destul de puțin în această perioadă a anului, suprafețele expuse fiind doar fața și mâinile. O izolare la domiciliu duce la scăderea aproape de zero a sintezei acestei vitamine. Deci ieșiți afară zi de zi. Iarna multe dintre alimente sunt conservate, astfel că avem un consum mai redus de fructe și legume proaspete. În cazul majorității vitaminelor vorbim de un aport exogen din fructe și legume proaspete. De aceea, pentru a preveni carența de vitamine este bine ca și în sezonul rece alimentația zilnică să conțină cât mai multe fructe neconservate – citrice, mere, pere. De altfel în perioada sezonului rece se recomandă administrarea de suplimente cu vitamina D, dar numai după ce vă consultați cu medicul dvs.

Deficit de vitamina D – ce modificări apar?

Nivelul scăzut de vitamina D din organism duce la demineralizări oasoase. La copilul mic induce riscul de apariție a rahitismului (oase demineralizate, moi, care sub greutatea corpului copilului se îndoaie formând așa-zisele „picioare în paranteză”). La adult și vârstnic provoacă dureri oasoase sau chiar tasări vertebrale, mergând până la fracturi importante.

Deficit de vitamina D la vegetarieni?

Deoarece sursele alimentare ce conțin vitamina D sunt destul de puține și principala sursă este reprezentată de razele ultraviolete, nu putem spune că vegetarienii/veganii au probleme legate de carența vitaminei D suplimentar față de cei care au regim alimentar normal.

Suplimentele cu vitamina D cum se administrează?

Suplimentarea se face cu vitamina D sub forma de comprimate, capsule sau soluție-picături, dar numai la recomandarea medicului dumneavoastră. În funcție de deficitul de vitamina D al fiecărui pacient, recomandarea de suplimentare poate cuprinde o doză între 400 UI – 2000 UI zilnic.

Ce semne și simptome au persoanele cu deficit de vitamina D

Printre cele mai frecvente semne și simptome ce indică un deficit al vitaminei D se regăsesc: astenia fizică, somnolența, dureri osoase sau chiar fracturi la diverse nivele, apărute relativ ușor. Anumite boli – ca depresia sau chiar unele forme de cancer sau boli de inimă – se asociază de asemenea cu un nivel scăzut de vitamina D în organism. În unele situații este necesară administrarea de suplimente cu vitamina D. Deși multe dintre acestea pot fi luate fără prescripție medicală, este recomandat consultarea unui medic înainte de a apela la această soluție. Este de evitat un aport prea mare de vitamina D, care poate fi la fel de periculos ca și deficitul.

Copiii au nevoie de vitamina D încă de la naștere. Cum să aibă suficientă?

Expunerea la lumina soarelui a copilului pe tot parcursul anului este foarte importantă. Totuși prevenția rahitismului este obligatorie înca din ziua 14 de viață a nou-născutului, până la 2 ani. Aceasta se face cu vitamina D3, sub formă de picături. Este necesară însă administrarea la copii pe toată perioada de creștere, în special în sezonul rece.

vitamina D la copii, foto shutterstock
foto Shutterstock

Rahitismul la copii apare din cauza deficinței de D

Un risc mare în ceea ce privește deficitul de vitamina D apare la copii, deoarece acesta poate conduce la rahitism. Vârsta cea mai periculoasă este între 6-36 de luni. O cauză a apariției acestei carențe la nou-născut este cantitatea redusă de vitamina D existentă în laptele matern.

Semnele și simptomele rahitismului la copii

Printre acestea menționăm: constau în abilități motorii întârziate, deformări vizibile ale oaselor la nivelul craniului, picioarelor, cutiei toracice, coloanei vertebrale, precum și slăbiciune musculară, dureri osoase. Părinții care observă astfel de semne la copiii, trebuie să se prezinte de urgență la medicul pediatru. Evident nici vizitele periodice nu sunt de ratat. Este important ca afecțiunea să fie tratată în perioada de creștere a copilului pentru a nu-i afecta statura la vârstă adultă și a nu produce deformări permanente ale sistemului osos.

Consultanți de specialitate:

Dr. Tatiana Popescu, medic de familie și Dr. Dragoș Cătălin Dănescu, Medic specialist Medicină de familie

Mădălina Drăgoi
Mădălina Drăgoi

Acum ceva timp, mă aflam la Atena, la o conferinţă internaţională despre frumuseţe şi industria de profil. În sală erau jurnaliste din toată Europa. Reprezentau în special presa glossy.

Multe dintre ele erau parcă scoase din paginile revistelor pentru care lucrau atât din punct ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Totul despre bypass gastric, operația care tratează obezitatea
Recomandări: