Ce se întâmplă dacă iei prea multe vitamine. Semnele excesului de vitamine la care să fii atent

27.09.2021

Prea puțini dintre noi ne gândim ce se poate întâmpla dacă luăm prea multe vitamine. Din contră, temerea cea mai mare este că ducem lipsă de ele. Și de multe ori chiar așa este – mâncăm complet nesănătos și încercăm să „reparăm” stilul de viață haotic înghițind un pumn de pastile, fie ele și „suplimente”. Însă trebuie știut că și excesul de vitamine, la fel ca deficitul, poate duce la apariția unor afecțiuni, unele chiar grave.

Dacă iei zilnic multivitamine – fără ca acestea să îți fi fost recomandate de un medic – și ai o alimentație sănătoasă, bogată în fructe, legume, cereale și carne slabă, cel mai probabil faci un exces fără să îți dai seama. Dar corpul tău resimte această cantitate prea mare de vitamine pe care i-o aduci în plus prin suplimente. Iar efectele pot fi foarte subtile, dar deloc de neglijat!

Există și riscul, extrem de mic, ce-i drept, de a te „supravitaminiza” sau „supramineraliza” prin alimentație. De exemplu, excesul de potasiu, mineral care se regăsește în cantități mari în banane, ar putea dăuna sănătății inimii. Însă trebuie să mănânci cel puțin 7 banane pe zi ca să atingi doza zilnică recomandată de 3.500 mg. Iar o „supradoză” de potasiu înseamnă peste 42 de banane mâncate în doar o zi.

În schimb, mai multe studii au concluzionat că administrarea de doze mari de vitamina A, C, D, E și acid folic nu numai că nu ajută la prevenirea bolilor, dar poate chiar să fie dăunătoare sănătății.

Iată ce efecte poate avea excesul de vitamine asupra sănătății tale.

Iei prea multe vitamine? Ce efecte pot avea asupra corpului tău

Nu toate vitaminele sunt procesate de organism în același mod. Unele sunt solubile în apă (vitamina C, B1 tiamină, B2 riboflavină, B3 niacină, B5 acid pantotenic, B6 piridoxină, B7 biotină, B9 folat, B12 cobalamină), ceea ce înseamnă că sunt utilizate rapid în corp și excretate prin urină.

Pe de altă parte, vitaminele liposolubile (vitamina A, D, E, K) nu se dizolvă și sunt depozitate cu ușurință în corp.

În doze mari, vitaminele de orice fel, fie ele solubile sau liposolubile, pot interacționa cu anumite medicamente și cresc riscul de apariție a reacțiilor adverse. Din acest motiv, cel mai bine este să iei suplimente cu vitamine doar la recomandarea medicului și doar în dozele indicate.

Ce simptome pot apărea când iei prea multe vitamine

Vitamina A – greață, vărsături, pierderea poftei de mâncare, dureri abdominale, amețeli, iritabilitate, somnolență, cefalee, erupție pe piele, presiune intracraniană crescută, comă și chiar deces.

Vitamina B3 – înroșirea severă a pielii, amețeli, bătăi neregulate ale inimii, mâncărime, greață, vărsături, dureri de stomac, dureri abdominale, gută, diaree, pierderea vederii, creșterea glicemiei și afectarea ficatului.

Vitamina B6 – hiperestezie (sensibilitate crescută la stimuli), parestezie, slăbiciune musculară, amorțeală, pierderea priopercepției, leziuni ale pielii, sensibilitate la lumină, greață și arsuri la stomac.

Vitamina B9 – crampe abdominale, tulburări de somn, iritabilitate, probleme digestive, confuzie, greață, modificări de comportament, reacții cutanate, convulsii.

Vitamina C – greață, diaree, crampe stomacale, pietre la rinichi. Cantitățile mari de vitamina C pot fi foarte periculoase pentru persoanele cu afecțiuni genetice care provoacă o acumulare excesivă de fier în organism, precum și pentru persoanele cu diabet.

Vitamina D – principala consecință a toxicității vitaminei D constă în acumularea de calciu în sânge (hipercalcemie), care poate provoca greață, vărsături, slăbiciune, dureri osoase, pietre la rinichi, scăderea în greutate, pierderea apetitului și bătăile neregulate ale inimii.

Vitamina E – este un anticoagulant, astfel încât consumul de cantități excesive de alimente care conțin această vitamină sau administrarea de suplimente în doze mari poate provoca subțierea sângelui, ducând la hemoragii fatale. De asemenea, excesul de vitamina E este asociat cu un risc crescut de accident vascular cerebral hemoragic.

Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. A scris peste 5.000 de articole în acest timp. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic ... citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Dr. Diana Ionescu: laserul în parodontoză și alte afecțiuni stomatologice