Cum să mănânci cartofi fără să crească glicemia. Trucul simplu și eficient la care nimeni nu s-a gândit

  • Publicat:
Cum să mănânci cartofi fără să crească glicemia. Trucul simplu și eficient la care nimeni nu s-a gândit
Foto: envato

Din cauza conținutului destul de mare de carbohidrați care cresc glicemia, multe persoane cu diabet se feresc să consume cartofi. Însă există un truc foarte simplu și eficient prin care cartofii pot fi mâncați fără a duce grija glicemiei. Iar acesta poate fi aplicat și în cazul pastelor sau al orezului. Află care este acest truc!

Cartofii reduc rezistența la insulină

Consumul de cartofi este benefic dacă ai probleme cu balonarea, constipația sau diareea. Asta, deoarece amidonul rezistent din cartofi are efect prebiotic, adică „hrănește” bacteriile bune din intestine și reglează astfel tranzitul intestinal.

De asemenea, amidonul rezistent din cartofi reduce rezistența la insulină, contribuind astfel la controlul glicemiei. Cu o condiție: să mâncăm cartofii reci – după ce au fost fierți, copți sau pregătiți la air fryer.

Potrivit studiilor, cartofii consumați calzi, abia gătiți, din contră, au efect de creștere a glicemiei. La fel se întâmplă și în cazul în care consumi orez sau paste.

Citește și: Adevărul despre cartofi și diabet. E bine sau nu pentru glicemie să consumi acest aliment?

Partea bună e că, atunci când reîncălzești cartofii (sau orezul, sau pastele), nivelul de amidon rezistent se menține ridicat. Și ăsta este un lucru bun pentru glicemie.

Dar e totuși de preferat să îi consumi reci, cum ar fi, de exemplu, într-o salată orientală, cu măsline, ceapă, ouă, oțet.

Apropo de oțet – este un alt ingredient foarte important dacă te lupți cu valorile oscilante ale glicemiei.

În cartea „Revoluția glucozei”, semnată de Jessie Inchauspé, autoarea recomandă consumul unui pahar cu apă în care adaugi o lingură de oțet, înaintea meselor. Sau poți să îl adaugi peste salata de legume, oricare variantă este bună.

Studiile arată că oțetul reduce riscul unui vârf glicemic după masă. Poți înlocui oțetul cu zeamă de lămâie – mai exact cu sucul de la 3 lămâi, pentru a obține „puterea” unei linguri de oțet. Este alegerea ta.

Cum te ajută cartofii să slăbești

Pe lângă efectul de ținere sub control a glicemiei, amidonul rezistent din cartofi ajută la obținerea senzației de sațietate mai rapid, care va dura mai mult timp. Cu alte cuvinte, te saturi cu mai puține calorii și nu ți-e foame mult timp după aceea, aspect care te va ajuta dacă vrei să scazi în greutate.

Citește și: Dieta cu cartofi fierți te ajută să scapi de kilogramele în plus

Cartoful este și o sursă bună de proteine, fibre, fier, potasiu, magneziu, calciu și vitamina C.

Și dacă tot nu ți se pare că ai destule motive să consumi cartofi reci/reîncălziți, îți oferim încă unul: amidonul rezistent reduce nivelul inflamațiilor și are un rol important în prevenția cancerului de colon, dar și a bolilor inflamatorii intestinale.

Surse:

The potential of resistant starch as a prebiotic. Crit Rev Biotechnol. 2016;36(3):578-84. doi: 10.3109/07388551.2014.993590. Epub 2015 Jan 13. PMID: 25582732.

Effect of cooling of cooked white rice on resistant starch content and glycemic response. Asia Pac J Clin Nutr. 2015;24(4):620-5. doi: 10.6133/apjcn.2015.24.4.13. PMID: 26693746.

Resistant starch: the effect on postprandial glycemia, hormonal response, and satiety. Am J Clin Nutr. 1994 Oct;60(4):544-51. doi: 10.1093/ajcn/60.4.544. PMID: 8092089.

Acute ingestion of resistant starch reduces food intake in healthy adults. Br J Nutr. 2010 Mar;103(6):917-22. doi: 10.1017/S0007114509992534. Epub 2009 Oct 27. PMID: 19857367.

Effects of resistant starch on the colon in healthy volunteers: possible implications for cancer prevention. Am J Clin Nutr. 1998 Jan;67(1):136-42. doi: 10.1093/ajcn/67.1.136. PMID: 9440388.

Resistant starch: a promising dietary agent for the prevention/treatment of inflammatory bowel disease and bowel cancer. Curr Opin Gastroenterol. 2013 Mar;29(2):190-4. doi: 10.1097/MOG.0b013e32835b9aa3. PMID: 23385525.

Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes. Diabetes Care 2004;27(1):281–282, https://doi.org/10.2337/diacare.27.1.281

„Revoluția glucozei – Echilibrarea glicemiei poate să-ți schimbe viața!”, Jessie Inchauspé, Editura Publica, 2022, https://www.publica.ro/jessie-inchauspe-revolutia-glucozei.html

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru - Senior Editor
Senior Editor, [email protected] A făcut parte din echipa Ce se întâmplă, Doctore? în perioada aprilie 2013-decembrie 2023. Articolele sale cuprind informații despre diverse afecțiuni, alimentația echilibrată, îngrijirea pielii și sănătatea emoțională. Colaborări: Viața ...
citește mai mult
Recomandare video
Varză cu Cârnați Oltenești și omletă cu Șuncă Praga și Cotlet Haiducesc