De ce se pătează bananele. Descoperă explicaţia ştiinţifică, dar şi beneficiile bananelor coapte

Crude sau coapte: care banane sunt mai sănătoase? Şi din ce motiv se pătează de fapt coaja bananelor? Află răspunsurile!
07.06.2020 | Paula Rotaru
De ce se pătează bananele. Descoperă explicaţia ştiinţifică, dar şi beneficiile bananelor coapte

Sunt persoane care nici nu concep să mănânce banane pătate, deoarece cred că „sunt trecute”, deci lipsite de orice substanţă nutritivă. Nimic mai greşit!

Fix atunci când bananele sunt mai pătate, mai moi şi mai parfumate beneficiezi din plin de nutrienţii din ele: vitaminele C şi B6, potasiu, fibre, antioxidanţi şi compuşi benefici pentru sănătatea ta. Şi fructele în general, nu numai bananele, trebuie consumate doar atunci când sunt complet coapte. Nici mai devreme, nici mai târziu!

Bananele coapte sunt mai uşor de digerat, însă cele care au coaja complet maro şi au aspect stafidit trebuie evitate, pentru că nu îţi aduc niciun beneficiu.

O banană perfectă pentru consum ar trebui să arate precum în imaginea de mai jos: coaja să fie galben aprins, „pictată” cu punctuleţe maronii, iar la codiţă să se formeze un cerc maro. Şi, desigur, când le miroşi, să aibă un parfum dulceag.

Exemple de AŞA NU sunt următoarele banane, în diferite stadii de coacere:

Motivul pentru care coaja bananelor devine maro

Mulţi dintre noi consumăm banane care provin din ţări îndepărtate, cum ar fi Ecuador. Asta înseamnă că fructele sunt culese şi trimise către diverse ţări când coaja este încă verde, astfel încât să îşi menţină nutrienţii pe distanţe cât mai mari.

Odată ajunse la destinaţie, bananele sunt ambalate în saci de plastic şi transportate în cutii de carton, pentru că astfel procesul de coacere este accelerat (în 3-4 zile, bananele ajung la stadiul aproape optim de coacere, au acea culoare galben perfectă, fără niciun fel de pete).

Coacerea bananelor este determinată de gazul de etilenă produs în mod natural de aminoacizii din fructe.

Cu cât fructele sunt expuse mai mult timp acestui gaz, cu atât coaja lor va căpăta punctuleţe şi apoi dungi maronii, gustul va fi mult mai dulce (banana conţine aproximativ 80% zahăr sub formă de fructoză/sucroză), iar consistenţa, mai moale, semn că sunt perfect coapte.

„Există însă şi producători care, în dorinţa de a-şi vinde mai repede marfa, forţează coacerea bananelor prin folosirea gazului etilen artificial, care provine din diverse surse, precum cărbuni, petrol”, spune dr. Şerban Damian, specialist în Nutriţie Sportivă la Centrul Medical Superfit.

Însă bananele se pot păta excesiv şi dacă sunt tăiate, lovite, depozitate impropriu, ţinute la temperaturi prea mari. În astfel de cazuri, bananele au pe suprafaţa cojii denivelări evidente, pete mari maronii sau pur şi simplu coaja crapă. Pe acestea ar fi bine să le eviţi, pentru că în acest stadiu deja îşi vor fi pierdut mare parte dintre substanţele nutritive.

De ce sunt mai sănătoase bananele pătate decât cele verzi

Spre deosebire de bananele verzi, incomplet coapte, care pot duce la dureri de stomac şi constipaţie, cele galbene, cu pete sau punctuleţe maronii şi cu un parfum aparte sunt mult mai sănătoase, deoarece sunt în stadiul optim de coacere şi în acest punct conţin cele mai ridicate niveluri de substanţe nutritive.

Desigur, „optimiştii” cred cu sfinţenie în virtuţile terapeutice ale bananelor bine coapte, în special în ceea ce priveşte substanţele pe care le conţin şi care ar avea efecte anticancerigene.

Însă nu există studii medicale care să confirme o astfel de ipoteză, cel puţin nu la momentul actual, aşa că e indicat să tratezi informaţia cu bananele şi potenţialul lor anticancerigen ca pe o simplă speranţă.

În schimb, te poţi încrede în faptul că bananele coapte au un nivel crescut de potasiu, bun atât pentru funcţionarea corectă a inimii, cât şi pentru echilibrarea sodiului din organism.

De asemenea, bananele coapte sunt mai uşor de digerat şi ar putea stimula producţia de dopamină, cea care ne face să ne simţim mai binedispuşi, mai relaxaţi. Nu degeaba se recomandă consumul unei banane înainte cu câteva minute de a merge la culcare!

Nu în ultimul rând, bananele coapte sunt pline de fibre, atât de importante pentru buna funcţionare a digestiei, menţinerea sănătăţii tranzitului intestinal, dar şi pentru reglarea nivelului glucozei din sânge. Prin urmare, dacă ai probleme cu constipaţia sau cu fluctuaţiile glicemice, este mai mult decât bine-venit consumul bananelor coapte.

Dacă, totuşi, ai uitat de bananele din coşul de fructe şi acum sunt maro complet şi foarte moi, nu te repezi să le arunci la gunoi. Le poţi folosi în diverse reţete, cum ar fi banana bread, îngheţată, clătite, budincă sau diverse smoothie-uri perfecte pentru micul dejun.