Atenție la consumul de cafea dacă suferi de anemie! Poate împiedica absorbția fierului din alimente

09.05.2022
Atenție la consumul de cafea dacă suferi de anemie! Poate împiedica absorbția fierului din alimente
Sursa foto: Shutterstock @ShotPrime Studio

Redu consumul de cafea dacă ai anemie! În caz contrar, fierul din surse vegetale precum fasolea sau spanacul nu este absorbit în sânge. Există mai multe tipuri de anemie, unele dintre ele cauzate de deficienţa unuia sau mai multor elemente nutritive, cum ar fi fierul, vitamina B12 sau acidul folic. 

Simptomele care anunţă prezenţa anemiei sunt oboseala, ameţeala şi dificultăţile de respiraţie.

Ce să mănânci dacă ai anemie

O dietă alimentară sănătoasă este o condiţie de bază pentru pacienţii cu anemie. Este vital ca aceasta să includă alimente bogate în vitamina B12, acid folic şi vitamina C, pe lângă cel mai important element, fierul.

O dietă inteligentă care te ajută să previi anemia va include:

  • carne
  • ouă
  • produse cerealiere, precum pâine neagră şi paste integrale
  • broccoli
  • spanac
  • gulie
  • fasole
  • mazăre
  • linte
  • prune
  • coacăze
  • smochine
  • peşte şi crustacee

Pentru absorbţia corectă a acidului folic, este indicat să consumi şi alimente bogate în zinc. Ficatul, carnea, ouăle şi legumele pot fi consumate pentru a preveni anemia cauzată de lipsa acidului folic.

Vitamina C ajută la absorbţia fierului din leguminoase, astfel că o dietă care include citrice, sparanghel şi ardei gras este esenţială pentru prevenirea anemiei feriprive.

Fără cafea în exces și atenţie la combinarea alimentelor!

Pacienţii cu anemie trebuie să fie atenţi şi la interacţiunea anumitor elemente nutritive care pot scădea absorbţia de vitamine B şi a acidului folic.

Astfel, taninii din cafea, struguri sau porumb pot interfera cu absorbţia fierului din surse vegetale, precum fasolea sau spanacul.

Indicat este să reduci cantitatea de alimente bogate în tanini şi să le consumi separat de alimentele care îţi oferă un aport de vitamine B, fier şi acid folic.

La cei diagnosticaţi cu boala celiacă, glutenul poate deteriora peretele intestinal, împiedicând absorbţia corespunzătoare a substanţelelor nutritive, precum acidul folic şi fierul. Aşadar, dacă ai fost diagnosticat cu această afecţiune, este necesar să eviţi glutenul.

Calciul poate interfera cu absorbţia de fier, iar cel mai bine este să consumi alimentele bogate în calciu la ore diferite decât alimentele cu un conţinut mai bogat în fier. De exemplu, carnea roşie, fasolea şi lintea ar trebui consumate separat de produsele lactate şi derivatele lor.

Chiar şi în absenţa anemiei, carenţa de fier odată instalată are consecinţe negative asupra bunei funcţionări a organismului. Ea este  resimţită rapid de organism prin oboseală, lipsă de concentrare, paloare, rezistentă scăzută la infecţii etc.

Ai grijă ca organismul tău să nu sufere aceste modificări, prevenindu-le cu o alimentaţie corespunzătoare şi, la nevoie, cu suplimente alimentare cu fier, vitamine B şi acid folic, care previn şi tratează anemia, redând rezistenţa organismului tău.

Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic informații despre diverse afecțiuni, alimentație, ... citește mai mult
Recomandare video
Tenul gras: îngrijire, curățare, ingrediente pe care să le folosești