Alimente care se digeră uşor vs alimente greu digerabile. Spune adio balonării şi durerilor de burtă!

Balonare, diaree, dureri de stomac, greaţă sau reflux gastroesofagian? Evită sau consumă cu moderaţie aceste alimente greu digerabile!
03.09.2020 | Paula Rotaru
Alimente care se digeră uşor vs alimente greu digerabile. Spune adio balonării şi durerilor de burtă!

Constaţi frecvent că după ce mănânci anumite alimente te confrunţi cu balonare, diaree, dureri de stomac, greaţă sau reflux gastroesofagian?

Atunci ar fi bine să îţi monitorizezi o perioadă regimul alimentar şi să notezi într-un jurnal ce alimente au astfel de efecte nedorite asupra sănătăţii tale şi să le elimini ulterior din dietă sau măcar să le consumi mai rar.


Desigur, o alimentaţie variată este esenţială pentru un aport optim de vitamine, minerale, fibre, proteine şi alte substanţe nutritive, motiv pentru care este indicat să ceri sfatul medicului înainte de a exclude complet un aliment din regimul alimentar.

În plus, analizele recomandate de medic pot releva diverse probleme de sănătate care pot avea simptome dintre cele descrise mai sus, dar care pot fi uşor tratate, cu condiţia să fie descoperite cât mai devreme.

Lista alimentelor uşor de digerat

În general, alimentele uşor de digerat sunt cele care au un conţinut mai scăzut de fibre.  Să ne înţelegem, fibrele sunt importante, au rolul lor: ajută la reglarea tranzitului intestinal şi ţin la distanţă senzaţia de foame.

În schimb, consumul excesiv de alimente bogate în fibre poate îngreuna digestia, cauzând balonare, constipaţie, gaze intestinale şi crampe abdominale, deoarece sunt mai greu de digerat.

Dacă ai astfel de simptome, încearcă să incluzi în regim alimente precum:

  • Compoturi de fructe fără coajă sau seminţe (pere, prune, piersici, caise, vişine etc.) şi fără adaos de zahăr
  • Banane foarte coapte
  • Pepene galben şi roşu
  • Avocado
  • Piure de mere
  • Legume gătite sau conservate (dovleac, sfeclă roşie, spanac, fasole verde, morcovi etc.)
  • Sucuri de fructe şi legume fără pulpă
  • Ouă
  • Unt de arahide cremos, fără bucăţi de alune
  • Brânză tofu
  • Carne de pui, curcan, peşte, muşchi de porc, vită la grătar sau la cuptor
  • Cereale cu conţinut redus de fibre
  • Budincă
  • Îngheţată
  • Iaurt
  • Brânză de vaci proaspătă
  • Brânză cottage
  • Condimente sub formă de pudră
  • Miere de albine
  • Unt/margarină

Alimente greu de digerat

Am aflat că alimentele care conţin multe fibre sunt de evitat, că trebuie să evităm prăjirea alimentelor. Dar ce alimente sunt, concret, greu de digerat? Iată o listă:

  • Fructe şi legume proaspete (asta nu înseamnă că trebuie să le eviţi de tot, ci doar să le mănânci cu moderaţie)
  • Sucuri acidulate îndulcite
  • Cafea
  • Ceaiuri care conţin cafeină
  • Fructe uscate, deshidratate
  • Ananas
  • Nucă de cocos
  • Sucuri de legume şi fructe care conţin pulpă
  • Ananas, kiwi, portocale, roşii, citrice în general (acestea pot agrava simptomele bolii de reflux gastroesofagian)
  • Porumb
  • Ciuperci
  • Fasole uscată
  • Mazăre
  • Varză murată, castraveţi muraţi, gogonele, gogoşari muraţi
  • Cârnaţi
  • Cremwurşti
  • Mezeluri
  • Crustacee
  • Alune
  • Pâine cu cereale şi seminţe
  • Orez şi paste integrale
  • Iaurturi cu fructe, nuci, seminţe
  • Dulceaţă
  • Alcool
  • Alimente picante sau prăjite

Alte sfaturi importante pentru o digestie optimă: mestecă bine mâncarea, nu mânca pe fugă, bea multă apă şi ceaiuri pentru digestie. 

TOP 10 alimente care conţin biotină
TOP 10 alimente care conţin biotină