Legătura dintre depresie și demență. Ce au descoperit oamenii de știință

Legătura dintre depresie și demență. Ce au descoperit oamenii de știință
Sursa foto: Shutterstock

Riscul de demență este mai crescut în rândul persoanelor care au trecut printr-un episod major de depresie, arată un nou studiu publicat în jurnalul Biological Psychiatry. Potrivit cercetătorilor, ar putea exista o bază genetică comună pentru cele două boli, care poate conduce la creșterea riscului de boală Alzheimer asociat cu depresia.

Datele epidemiologice au legat de multă vreme depresia de boala Alzheimer, o boală neurodegenerativă caracterizată prin demență progresivă care afectează aproape șase milioane de americani. Acum, un nou studiu identifică factori genetici comuni atât în depresie, cât și în boala Alzheimer.

Cercetătorii au descoperit că depresia a jucat un rol cauzal în dezvoltarea demenței, iar cei cu depresie mai gravă au experimentat o scădere mai rapidă a memoriei.

Echipa a identificat 28 de proteine din creier și 75 de transcrieri asociate cu depresia. Printre acestea, 46 de transcrieri și șapte proteine au fost, de asemenea, asociate cu declinul cognitiv în timp. În plus, echipa a descoperit că un scor mai mare de risc poligenic depresiv a fost asociat cu o scădere mai rapidă a memoriei episodice în timp.

Am aflat astfel că există gene care contribuie la ambele boli. Deși baza comună genetică este redusă, descoperirile sugerează un potențial rol cauzal al depresiei asupra demenței.

Această relație ridică întrebarea dacă tratamentul depresiei poate atenua riscul de demență. Am identificat aici gene care ar putea explica relația dintre depresie și demență care merită studii suplimentare.

Astfel de gene pot fi ținte importante de tratament atât pentru depresie, cât și pentru reducerea riscului de demență, a declarat coautorul principal al studiului, Dr. Aliza Wingo, de la Emory University School of Medicine, Atlanta.

Acest studiu inovator, care leagă mecanismele de risc genetic de modificările moleculare din creier, oferă cea mai clară legătură până în prezent, care susține ipoteza că depresia joacă un rol cauzal în biologia bolii Alzheimer.

Costurile depresiei tratate ineficient continuă să crească. Au existat tot mai multe dovezi că tulburarea depresivă majoră crește riscul pentru boala Alzheimer, dar puțină perspectivă asupra acestei relații, a spus John Krystal, editor Biological Psychiatry.

Cu toate acestea, nu înseamnă că dacă cineva are un episod de depresie, demența este un rezultat inevitabil. În schimb, rezultatele studiului sugerează că depresia tratată ineficient poate agrava biologia bolii Alzheimer, grăbind potențial apariția simptomelor și crescând rata declinului funcțional.

Surse:

Salată cu ciuperci și Mușchi File și paste cu Jambon de Curcan