Ce se poate întâmpla dacă bei prea mult ceai

Vezi care sunt efectele negative ale consumului exagerat de ceai!
Ce se poate întâmpla dacă bei prea mult ceai
Ceaiul este una dintre cele mai îndrăgite băuturi din lume, după cafea, fireşte! Gustul bun, efectele benefice asupra sănătăţii şi proprietăţile sale energizante sunt principalele motive pentru care alegem să consumăm zilnic măcar o ceaşcă din ceaiul preferat.
Dar ce se întâmplă dacă exagerăm şi consumăm litri de ceai, ca pe apă? Ei bine, se pot întâmpla multe, iar unii oameni pot resimţi efectele negative chiar şi la cantităţi mult mai mici, de 2-3 ceşti de ceai pe zi. 
Printre problemele care pot apărea ca urmare a consumului excesiv de ceai se numără anxietatea, durerile de cap, insomnia şi tulburările digestive. Vezi mai jos care sunt efectele negative ale consumului exagerat de ceai!

1. Reduce absorbţia fierului în organism

Ceaiul conţine tanini, substanţe care, în exces,  scad absorbţia de fier din alimente, ducând astfel la anemie feriprivă (prin deficienţă de fier). Studiile arată că acest fenomen se întâmplă cu precădere în rândul persoanelor vegane sau vegetariene, care nu consumă alimente de origine animală. Aşadar, dacă urmezi o dietă de acest tip, ar trebui să consumi ceai cu moderaţie. Cantitatea de tanini diferă în funcţie de tipul de ceai şi de modul de preparare, dar, la modul general, se recomandă cel mult 3 căni de ceai pe zi, de orice tip ar fi acesta.

2. Creşte riscul de anxietate, stres şi nelinişte

Consumul excesiv de ceai, în special ceai negru, poate declanşa sau agrava crizele de anxietate. În funcţie de tipul de ceai şi de modul de preparare, o cană de ceai poate conţine între 10 şi 60 de miligrame de cafeină. Ceaiul negru conţine mai multă cafeină decât ceaiul verde sau cel alb. Specialiştii recomandă să limităm cantitatea de cafeină la sub 200 de miligrame zilnic. În consecinţă, dacă bei mai mult de 3 căni de ceai negru, e posibil să fii mai anxios şi să te confrunţi cu stări de nervozitate. Ceaiurile de fructe sau din plante sunt mai sigure din acest punct de vedere, deoarece nu conţin cafeină.

3. Perturbă somnul

Tot din cauza cafeinei, consumul excesiv de ceai negru ar putea duce la tulburări de somn. Potrivit studiilor, cafeina ar putea inhiba producţia de melatonină, hormonul care transmite creierului că este momentul să mergi la culcare, ceea ce duce la un somn de proastă calitate. Iar lipsa de odihnă adecvată este legată de numeroase probleme, cum ar fi oboseala, tulburările de memorie şi deficitul de atenţie şi concentrare. Mai mult, lipsa somnului este asociat cu un risc crescut de obezitate şi dezechilibre ale glicemiei, deci pericol mai mare de diabet.

4. Duce la probleme digestive

Anumiţi compuşi din ceai, în special taninii, cei care conferă ceaiului gustul amărui, ar putea cauza greaţă, vărsături, dureri sau crampe abdominale,  mai ales dacă obişnuieşti să consumi mai mult de 3 căni de ceai sau dacă bei ceaiul pe stomacul gol. Alte persoane pot observa aceste simptome şi la un consum mai redus, de 1-2 căni de ceai, în timp ce altele pot consuma fără probleme până la 5 căni pe zi. Dacă ai astfel de simptome după ce consumi ceai, ia în considerare reducerea cantităţii sau măcar mănâncă ceva pe lângă, cum ar fi o felie de pâine prăjită cu unt.

5. Poate declanşa sau agrava simptomele bolii de reflux gastroesofagian

Consumul excesiv de ceai ar putea cauza sau agrava manifestării refluxului gastroesofagian, o afecţiune de care se plâng tot mai multe persoane în zilele noastre. Cafeina din ceai relaxează sfincterul esofagian şi permite astfel trecerea cu uşurinţă a acidului din stomac către esofag, cauzând simptome precum arsurile, gustul acru în gură, greaţa sau vărsăturile.

6. Creşte riscul de complicaţii în cazul gravidelor

Femeile însărcinate care consumă mult ceai (în special ceai de lemn dulce sau din rădăcină de cohoş verde) sau multă cafea ar putea avea un risc crescut de complicaţii, cum ar fi naşterea înainte de termen sau greutatea scăzută a fătului la naştere. Din acest motiv, medicii recomandă ca gravidele să nu consume mai mult de 2-3 căni de ceai pe zi.

7. Favorizează durerile de cap recurente

Cafeina consumată responsabil poate ameliora durerile de cap, dar excesul nu fac decât să înrăutăţească lucrurile. De fapt, studiile arată că o cantitate chiar mai mică de 100 de miligrame de cafeină pe zi ar putea contribui la apariţia durerilor de cap, dar acest lucru depinde foarte mult de fiecare individ.

8. Poate fi cauza ameţelilor 

Persoanele care consumă cantităţi mari de ceai (1,4-2,8 litri) ar putea să se confrunte cu stări de ameţeală şi slăbiciune, ca urmare a excesului de cafeină. Cu toate acestea, probleme pot apărea şi la cantităţi mai mici de ceai, în funcţie de toleranţa fiecărei persoane la cafeină.

9. Creează dependenţă

La fel ca în cazul cafelei, ceaiul cu conţinut ridicat de cafeină ar putea crea dependenţă, iar 2-3 zile fără ceaiul preferat pot duce la sevraj cafeinic. Acesta se poate manifesta prin dureri de cap puternice, iritabilitatea, ritm cardiac accelerat şi oboseală persistentă.
Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. A scris peste 5.000 de articole în acest timp. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic ... citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Ce este atașamentul și cum îți influențează viața