Studiu: Produsele vegane care imită carnea pot provoca moartea timpurie

Studiul evidențiază că alimentele vegane ultra-procesate pot crește riscul de boli de inimă, contrar beneficiilor observate în cazul dietelor bazate pe alimente proaspete și integrale.
  • Publicat:
Studiu: Produsele vegane care imită carnea pot provoca moartea timpurie

Studiile recente atrag atenția asupra unui aspect neașteptat al dietei vegane, care pune sub semnul întrebării beneficiile pentru sănătatea inimii atunci când vine vorba de alimentele ultra-procesate. Deși o dietă bazată pe plante este adesea promovată pentru beneficiile sale asupra sănătății și mediului, lucrurile nu stau astfel. Cercetările recente arată cum consumul alimentelor vegane ultra-procesate poate crește riscul de deces cauzat de boli de inimă.

Alimentele ultra-procesate, risc major de deces

Alimentele ultra-procesate includ produse ambalate, băuturi, cereale și produse gata de consum care conțin coloranți, emulsificatori, arome și alte aditivi. Aceste produse sunt de obicei bogate în zahăr, grăsimi saturate și sare. Mai mult, sunt lipsite de vitamine și fibre. Cercetătorii de la Universitatea din São Paulo și Imperial College London au evaluat dietele a peste 118.000 de britanici cu vârste cuprinse între 40 și 69 de ani.

Studiul lor a arătat că un plan alimentar bazat pe plante promovează în mod general sănătatea inimii, dar numai atunci când acea dietă include alimente proaspete pe bază de plante precum fructe, legume, cereale integrale și leguminoase.

Conform cercetării, pentru fiecare creștere cu 10% a consumului de alimente pe bază de plante, riscul de deces din cauza bolilor de inimă a scăzut cu 20%. Însă, atunci când creșterea consumului de alimente pe bază de plante provine din alimente ultra-procesate, acest lucru a fost asociat cu o creștere cu 12% a deceselor cauzate de boli de inimă.

Preparatele vegane ultra-procesate ne îmbolnăvesc

Fernanda Rauber, autoarea principală a studiului, explică cum compoziția și metodele de procesare ale alimentelor ultra-procesate pot duce la creșteri ale tensiunii arteriale și colesterolului.

„Aditivii alimentari și contaminanții industriali prezenți în aceste alimente pot cauza stres oxidativ și inflamație, amplificând riscurile”, a subliniat ea.

„Ceilalți care se îndreaptă spre alimentele pe bază de plante ar trebui să ia în considerare și gradul de procesare implicat înainte de a face alegerile lor”, a adăugat Rauber.

Dr. Eszter Vamos, co-autor al studiului, a atras atenția asupra marketingului înșelător și a percepției publice greșite despre produsele pe bază de plante ca fiind sănătoase.

„În timp ce alimentele ultra-procesate sunt adesea promovate ca alimente sănătoase, acest studiu mare sugerează că alimentele ultra-procesate pe bază de plante nu par să aibă efecte benefice pentru sănătate și sunt asociate cu rezultate de sănătate defavorabile”, a precizat ea.

Studiul a constatat că înlocuirea alimentelor pe bază de plante ultra-procesate cu alimente integrale, cunoscute pentru beneficiile lor semnificative pentru sănătate și mediu, a redus decesele cauzate de boli de inimă cu 15% și a redus probabilitatea de a dezvolta boli cardiovasculare cu 7%.

Cercetătorii susțin că acest studiu, publicat în Lancet Regional Health, este primul care arată că alimentele pe bază de plante ultra-procesate cresc riscul de boli cardiovasculare. Pe baza descoperirilor lor, autorii recomandă ca ghidurile nutriționale care promovează dietele pe bază de plante să includă avertismente pentru a evita alimentele ultra-procesate.
Studiul subliniază riscul cardiovascular al consumului de alternative populare la carne. Oamenii de știință atrag atenția că jumătate din alimentele ultra-procesate folosite în studiu proveneau din pâini și prăjituri pe bază de plante.

„Multe alimente care nu conțin produse animale, inclusiv biscuiți, chipsuri, dulciuri și băuturi răcoritoare, sunt tehnic pe bază de plante, dar nu ar fi considerate esențiale într-o dietă sănătoasă de majoritatea oamenilor”, a declarat Duane Mellor, dietetician și purtător de cuvânt al Asociației Dietetice Britanice.

Mellor a subliniat importanța unei diete echilibrate, bogate în alimente integrale precum legume, fructe, leguminoase, nuci și cereale integrale.

„Este important să subliniem că doar pentru că un aliment sau o băutură este tehnic pe bază de plante, nu înseamnă că este sănătos”, a adăugat el.

Sursă – https://nypost.com/2024/06/11/lifestyle/vegan-fake-meats-linked-to-heart-disease-early-death-study/

Sursă foto – Arhivă CSID

Urmărește CSID.ro pe Google News
Maria Crișan - Web-editor
Sunt pasionată de tot ce ține de sănătate și lifestyle. Jonglând dintotdeauna cu „armele” cele mai puternice, cuvintele, îmi place să împărtășesc cu cititorii diverse sfaturi și idei despre tot ceea ce înseamnă o viață trăită sănătos și frumos. Lucrez în jurnalism de 3 ani, ...
citește mai mult
Recomandare video
Varză cu Cârnați Oltenești și omletă cu Șuncă Praga și Cotlet Haiducesc