Mersul pe jos – beneficii pentru inimă, siluetă și articulații

17.01.2021 | Paula Rotaru
Mersul pe jos – beneficii pentru inimă, siluetă și articulații

Mersul pe jos are numeroase beneficii. Te ajută să slăbeşti, îţi protejează inima şi poate fi un excelent remediu pentru durerile articulare.

Oamenii cred deseori că aceasta nu este o formă de mişcare, ci mai degrabă o modalitate de recreere, însă nu este complet adevărat. Dacă măreşti un pic pasul şi simţi că te ard tălpile la un moment dat, e semn că mersul pe jos îşi face treaba, la fel ca un exerciţiu la sală.

Ţine minte că exerciţiile nu înseamnă întotdeauna lac de transpiraţie în jurul tău. Şi mersul pe jos poate fi o formă de mişcare eficientă, dacă o faci zilnic şi, mai ales, dacă grăbeşti un pic pasul. În plus, este o terapie minunată pentru inimă şi siluetă – mersul pe jos arde calorii şi pune muşchiul inimii la treabă!

Află mai jos de ce este mersul pe jos un exerciţiu benefic pentru sănătate!

Mersul pe jos îţi menţine inima tânără

Dacă mergi zilnic pe jos 30 de minute, într-un ritm susţinut, inima ta va avea numai de câştigat.

Cum îţi dai seama că ai un ritm alert? Simplu: în timp ce mergi poţi vorbi, dar nu poţi cânta, deoarece capacitatea pulmonară nu are suficientă forţă pentru a-ţi susţine acest efort – dar este îmbunătăţită pe măsură ce continui să faci mişcare în mod regulat.

În cazul în care îţi este dificil să mergi pe jos o jumătate de oră, poţi împărţi aceste sesiuni în 5, 10 sau 15 minute, în funcţie de cum te simţi confortabil. Şi nu este neapărat nevoie să mergi în ritm alert de la bun început, arată studiile.

Poţi merge 3-5 minute lejer, fără să te forţezi, apoi să continui 15-20 de minute într-un ritm mai alert, iar la final, timp de 3-5 minute, să reduci din nou ritmul. Important este să fii în siguranţă, dar în acelaşi timp să îţi pui corpul în mişcare.

Dacă te simţi în putere şi corpul îţi permite, poţi merge în plan înclinat, poţi urca scări sau poţi combina şedinţe uşoare de jogging cu mers pe jos.

Nu degeaba se spune că mersul pe jos este cel mai complex şi accesibil exerciţiu: nu te costă nimic, îl poţi face oriunde, nu ai nevoie de echipament special, îţi antrenează întreaga musculatură şi nu prezintă nici un fel de contraindicaţie.

Mergi pe jos și slăbeşti

Combinat cu o dietă echilibrată, mersul pe jos te poate ajuta să slăbeşti câteva kilograme sau să îţi menţii greutatea corporală. Însă este foarte important să ceri sfatul unui nutriţionist sau al unui medic nutriţionist sportiv, care te poate ajuta cu sfaturi alimentare şi de mişcare, în aşa fel încât caloriile consumate să fie eficient metabolizate prin exerciţii, inclusiv prin mersul pe jos.

Pentru a slăbi, „o şedinţă” de mers pe jos trebuie să dureze aproximativ 60 de minute, susţin specialiştii – primele 10 în ritm uşor-moderat, următoarele 40-50 în ritm alert, iar ultimele 10 minute, din nou în ritm uşor.

Benefic pentru musculatură şi articulaţii

Chiar dacă nu ai forţa să faci exerciţii grele sau să mergi într-un ritm alert, dacă mergi pe jos în ritmul tău, aşa cum te simţi bine, te ajută să-ţi îmbunătăţeşti flexibilitatea şi rezistenţa musculară.

De asemenea, mersul pe jos este cel mai bun „lubrifiant” al articulaţiilor. Studiile au demonstrat că mersul pe jos în mod regulat este foarte benefic dacă te confrunţi cu artrită sau alte afecţiuni ale articulaţiilor de la nivelul genunchilor, gleznelor, şoldurilor.

Potrivit unei cercetări realizate de savanţi de la Universitatea Bedfordshire, o şedinţă de 20 de minute de mers pe jos ajută la reglarea glicemiei în cazul persoanelor obeze şi creşte semnificativ nivelul de energie, favorizând totodată buna-dispoziţie.

Nu-ţi face griji dacă nu poţi atinge obiectivul de 10.000 de paşi pe zi. Important e să începi de undeva şi, pe parcurs, pe măsură ce kilogramele se vor topi şi corpul va fi mai uşor, vei observa că rezistenţa la efort va fi mult îmbunătăţită, iar numărul paşilor cu siguranţă va creşte.