Făina de porumb nu este totuna cu amidonul din porumb. Ce beneficii are și cum poate fi folosită

01.03.2021 | Paula Rotaru
Făina de porumb nu este totuna cu amidonul din porumb. Ce beneficii are și cum poate fi folosită

Făina de porumb, spre deosebire de cea din grâu, nu conține gluten și poate fi consumată în siguranță de persoanele cu boala celiacă sau care au intoleranță la gluten.

Atenție – făina de porumb nu trebuie confundată cu amidonul din porumb! Cele două produse diferă din punctul de vedere al nutrienților conținuți, al gustului, precum și al utilizărilor.

Diferența dintre făina de porumb și amidonul din porumb

Făina de porumb are o culoare gălbuie și rezultă din măcinarea fină a boabelor. În consecință, este bogată în proteine, fibre, amidon, vitamine (în special din grupul B) și minerale (fier, magneziu, potasiu).

Pe de altă parte, amidonul din porumb are o culoare albă și este mai rafinat, în sensul în care trece prin mai multe etape de procesare. Acesta este obținut prin măcinarea „miezului” din bobul de porumb, numit și endosperm. Prin urmare, este lipsit de proteine, fibre și vitamine din complexul B.

Făina de porumb – ce este, ce beneficii are, cum poate fi folosită

În privința gustului, din nou, cele două produse diferă. Făina de porumb este dulce și are o aromă ușoară de pământ, pe când amidonul din porumb este lipsit de gust și este folosit mai degrabă pentru îngroșarea sosurilor, potrivit healthline.com.

Deseori, făina din porumb este confundată cu mălaiul, dar acesta din urmă este măcinat mai grosier și are un gust mai pronunțat, fiind folosit la prepararea unui aliment tradițional la noi, mămăliga.

Făina de porumb poate înlocui tradiționala făină de grâu, deci este un ingredient cu ajutorul căruia poți găti pâine, clătite, wafe, biscuiți, produse de patiserie și orice preparat îți trece prin cap, cu mențiunea că acestea vor avea o aromă ușoară de porumb și o tentă gălbuie.

Totuși, ține cont că, în lipsa glutenului, adică proteina care conferă elasticitate și „pufoșenie” pâinii și altor produse de patiserie, e posibil să obții un preparat mai dens și mai sfărâmicios.

Ce beneficii și efecte mai puțin dorite poate avea făina de porumb

Așa cum spuneam la început, făina de porumb este un excelent substitut pentru făina de grâu, deci poate fi un aliat pentru persoanele intolerante la gluten sau care suferă de boala celiacă.

Totodată, este o sursă bogată în fibre insolubile și proteine, deci ajută la echilibrarea tranzitului intestinal și menține senzația de sațietate. În consecință, poate fi consumată în cadrul dietelor de slăbire – firește, cu moderație!

Ține cont că acest produs este bogat în carbohidrați, esențiali de altfel pentru buna funcționare a organismului și menținerea energiei, dar dăunători siluetei atunci când sunt consumați excesiv. Cam 40 de procente din caloriile consumate într-o zi revin carbohidraților, adică vreo 200 de grame. Iar dacă vrei să dai câteva kilograme jos, ideal ar fi să te rezumi la 120 de grame pe zi.

În 100 de grame de făină de porumb se regăsesc cam 80 de grame de carbohidrați, deci, cum spuneam, moderație!

Făina de porumb conține polifenoli, antioxidanți care ajută la combaterea radicalilor liberi ce cauzează stresul oxidativ celular, principalul vinovat de apariția inflamațiilor în organism.

Înainte de a înlocui făina de grâu cu cea de porumb, ia în calcul și proveniența produsului. Acesta trebuie să fie unul bio, din culturi care nu au fost modificate genetic. Diverse studii au arătat că prin consumul frecvent de porumb OMG, adică modificat genetic, crește riscul de apariție a anumitor boli de ficat sau de rinichi. În plus, s-au constatat modificări la nivelul pancreasului, al funcției reproducătoare și al sistemului endocrin și imunitar.

Cum să faci acasă tortilla din făină de porumb

Fie că le tai mai măricele sau mai mititele, numai bune de înmuiat într-un sos salsa, de brânză ori guacamole, tortilla de casă sunt de o mie de ori mai bune decât cele pe care le găsești de-a gata în magazin.

Și asta pentru că le faci din ingrediente curate, fără adaosuri dubioase și E-uri care n-au ce căuta în alimentația sănătoasă.

Iată care sunt ingredientele de care ai nevoie și modul de preparare pentru tortillas simple de porumb, varianta chipsuri/nachos/tortilla „rulabile” cât sunt încă fierbinți.

Ține cont însă că rețeta conține și făină de grâu, pentru că altfel aluatul nu ar ieși deloc elastic, oricâtă de multă apă folosești.

Ingrediente: 150 de grame de făină de grâu, 150 de grame de făină de porumb, 1-2 lingurițe de sare, un pliculeț de praf de copt, 200 de mililitri de apă caldă, 50 mililitri ulei sau untură.

Mod de preparare:

Se amestecă ingredientele uscate (cele două tipuri de făină, praful de copt și sarea), apoi se adaugă uleiul/untura și se frământă bine compoziția.

Se adaugă apa și se amestecă din nou până se leagă aluatul. Se învelește aluatul într-o folie alimentară și se lasă la temperatura camerei preț de jumătate de ceas.

Se întinde aluatul cu un sucitor pe blatul uns cu puțin ulei și se taie în formele dorite – mai mari, mai mici, triunghiulare, rotunde, după poftă și chef.

Se coc bucățelele tăiate într-o tigaie bine încinsă, maximum 1 minut pe fiecare parte, sau la cuptor, la temperatură maximă – timpul depinde de tipul de cuptor (dar în general e vorba despre câteva minute, pentru că aluatul este subțire și se gătește rapid).

Bucățile mari și rotunde de tortilla sunt flexibile cât sunt calde, așa că acum e momentul să le umpli cu piept de pui, salată, ardei gras și ce alte ingrediente îți mai fac cu ochiul.

Bucățele mici triunghiulare sunt numai bune de servit cu sosuri delicioase. Cel mai bine se potrivește guacamole, adică sosul de avocado. Dar poți încerca diverse alte combinații.