4 tipuri de burtă, în funcție de formă: care sunt cauzele și soluțiile lor

16.06.2022
4 tipuri de burtă, în funcție de formă: care sunt cauzele și soluțiile lor
Foto: Shutterstock

Felul în care arătăm poate spune multe despre stilul nostru de viață, dar și despre cât de sănătoși suntem. Corpul poate fi modelat de câțiva factori, printre care: alimentație, activitate fizică, nivelul hormonilor sau diverse afecțiuni. Dincolo de genele cu care ne-a înzestrat Mama Natură, felul în care arătăm este unul dintre puținele lucruri pe care le putem controla în viață. O persoană poate să preia controlul asupra formei corpului dacă alege să consume cât mai multe alimente sănătoase, să facă sport sau să trateze corespunzător boala de care suferă.

Fiecare persoană are o formă diferită și ar trebui acceptată așa cum este. Cu toate acestea, studiile medicale de până acum ne spun că kilogramele în exces pot avea efecte negative asupra stării de sănătate: pot duce la boli cardiovasculare, boli hepatice sau alte simptome inconfortabile precum: durerile de spate, de articulații, transpirația în exces etc.

Forma burții poate transmite un mesaj despre sănătatea noastră, mai exact despre ce a provocat formarea grăsimii în zona abdomenului. Cercetătorii au descoperit patru tipuri de burtă.

Burta de alcool

Alcoolul nu doar conține multe calorii, dar este deseori asociat cu grăsimea de la mijlocul abdomenului.

„În general, consumul de alcool este asociat cu o talie mai mare, pentru că atunci când bei alcool, ficatul arde alcoolul , în loc de grăsime”, explică Michael Jensen, medic endocrinolog, potrivit Mayo Clinic.

Berea este mai ales cunoscută pentru numărul mare de calorii, de unde și sintagma „burtă de bere”.  O bere are aproximativ 150 de calorii, iar dacă obișnuiești să bei mai mult de una, acest lucru se va vedea în talia ta.

Atunci când mâncăm alimente cu multe calorii, organismul va pune deoparte excesul de calorii sub formă de grăsime. Unde se depune aceasta depinde și de vârstă, sex și hormoni.

Pericolele burții de alcool sunt, dincolo că nu vei câștiga competiția de costume de baie, că poți dezvolta câteva probleme de sănătate precum: diabet tip 2, hipertensiune arterială și boli cardiovasculare. Soluția este simplă: limitarea consumului de alcool.

Tipuri de burtă: cea produsă de hormoni

Cel mai des grăsimea se acumulează în partea de jos a abdomenului și este cauzată de fluctuația nivelului de hormoni, cauzată de factori precum: menopauza sau stresul. De asemenea, o tiroidă înceată, estrogenul, rezistența la insulină sau niveluri scăzute de leptină duc la „burta hormonală”.

Fluctuațiile de hormoni pot duce astfel la creșterea în greutate, dar și la alte simptome neplăcute precum: stare de anxietate, căderea părului sau pofte alimentare.

Medicul ne poate ajuta să ținem hormonii la nivelurile potrivite, iar un stil de viață sănătos, cu activități fizice regulate, vor fi, de asemenea, un mare ajutor.

Burta cauzată de stres

Stresul prelungit ne afectează sănătatea psihică și fizică. Poate duce la creștere în greutate, mai ales în jurul părții superioare a abdomenului, dar și în partea inferioară

Stresul duce la creșterea nivelului de cortizol din organism, iar acesta este asociat grăsimea din jurul abdomenului, atunci când este prezent o perioadă  mai lungă în viața noastră.

Stresul poate, de asemenea, să ducă la senzația de balonare și gaze abdominale.

Soluția pentru burta cauzată de stres este găsirea celui mai bun mod de a gestiona situațiile stresante din viața noastră. Meditația, socializarea, mersul la psiholog, citirea unei cărți pot fi de ajutor. Toate acestea trebuie să fie acompaniate de un stil de viață sănătos pentru rezultate eficiente.

Burta de mămică

Aceasta presupune un surplus de grăsime care rămâne în partea de jos a abdomenului după sarcină. Dacă în primele zile după naștere, aceasta este normală, după câteva luni sau chiar ani, aceasta se poate numi burtă de mămică.

Cel mai des, femeile scunde, cu vârsta peste 35 de ani, care au avut mai multe sarcini sau fără tonus muscular riscă să dezvolte burta de mămică.

Pentru a scăpa de ea, e necesar ca mămica să facă exerciții indicate de medic, să țină cont mereu de postura lor, să nu se streseze, să nu care bagaje grele. Atenție însă, unele exerciții pot face mai mult rău decât bine în acest caz, astfel că este foarte important să respecte recomandările medicului.

Cristina Tudor
Cristina Tudor
Și-a început activitatea în jurnalismul online în redacția Digi24, în 2014, unde a petrecut câțiva ani buni. Acolo a redactat articole în toate domeniile, însă cu timpul a început să se contureze o predilecție către subiectele legate de sănătate, realizând inclusiv o campanie ce ... citește mai mult
Recomandare video
Dr. Raluca Oprea: dieta echilibrată, primul pas în tratamentul ficatului gras