Cum să previi albirea părului. Este mai greu să tratezi, decât să preîntâmpini această problemă

Află cum poţi să previi sau să întârzii albirea părului. Care sunt cauzele ce duc la încărunţirea prematură a părului.
31.05.2020 | Autor: Paula Rotaru
Cum să previi albirea părului. Este mai greu să tratezi, decât să preîntâmpini această problemă
Ai părul unsuros. Nu, nu vorbim despre părul gras cu care și cei mai stricți cu igiena dintre noi avem de-a face uneori, ci despre „podoaba capilară” murdară din cauza faptului că te speli rar pe păr. Plus că și miroase, mai apare și mătreața în peisaj. Remediază problema!

Albirea părului este un proces firesc, natural, care nu trebuie să ridice semne de îngrijorare. Cu toate acestea, există situaţii când încărunţirea prematură a părului, la 20 de ani, de exemplu, poate semnala anumite afecţiuni. 

Carenţa de vitamine, fumatul şi stresul sunt doar câteva dintre cele mai frecvente cauze ale albirii părului. Există însă şi cazuri de afecţiuni genetice care pot determina albirea prematură a părului.

Din fericire, anumiţi factori de risc implicaţi în albirea părului pot fi evitaţi. De asemenea, există metode prin care putem preîntâmpina această problemă.

Cauzele albirii premature a părului

Atunci când părul încărunţeşte multe prea devreme, uneori chiar şi până la vârsta la 20 de ani, de vină pot fi mai multe afecţiuni şi condiţii medicale, precum şi stilul de viaţă.

Printre cele mai frecvente cauze ale încărunţirii premature a părului se numără:

Carenţa de vitamine

Lipsa de vitamina B6, B12, B6, D sau E poate favoriza albirea prematură a părului. Un studiu publicat în revista Development în anul 2015 nota că aceste carenţe vitaminice şi lipsa de cupru din organism pot afecta producţia de melanină, pigmentul care dă culoare părului.

O altă cercetare a relevat că nivelurile scăzute de fier şi vitamina B12 pot fi, de asemenea, cauze ale încărunţirii părului.

Moştenirea genetică

O persoană ai cărei părinţi (sau doar unul dintre ei) au albit mai devreme este mult mai susceptibilă să se confrunte cu aceeaşi problemă, arată studiile. Totodată, un rol important l-ar putea avea şi rasa. Un studiu din 2013 arăta că asiaticii şi afro-americanii albesc mai târziu decât cei din rasa caucaziană.

Aportul insuficient de antioxidanţi

Dezechilibrul nivelului antioxidanţilor în organism poate cauza stres oxidativ celular, proces care poate avea un rol major în albirea prematură a părului. De asemenea, stresul oxidativ creşte riscul dezvoltării unor afecţiuni dermatologice, cum ar fi vitiligo.

Dereglările tiroidiene

Diverse afecţiuni autoimune, printre care se numără şi cele care vizează tiroida, ar putea inhiba producţia de melanină. O altă afecţiune autoimună ce poate duce la căderea părului şi la regenerarea acestuia, dar încărunţit, este alopecia areata.

Stresul

Situaţiile stresante din viaţa de zi cu zi sau evenimentele triste, cum ar fi divorţul sau decesul unei persoane apropiate, pot duce la albirea prematură a părului, arată un studiu al oamenilor de ştiinţă de la Universitatea New York, publicat în revista Nature Medicine.

Fumatul

Fumătorii prezintă un risc aproape dublu să albească înainte de vârsta de 30 de ani, în comparaţie cu nefumătorii, arată o cercetare publicată în Italian Dermatology Online Journal.

Produsele de styling şi vopseaua de păr

Albirea prematură a părului poate fi cauzată şi de substanţele chimice din vopselurile de păr sau chiar din şampoane ori balsam.

O astfel de substanţă este peroxidul de hidrogen, folosit în compoziţia vopselei de păr, care afectează producţia de melanină, şi, implicit, determină albirea părului.

Metode prin care poţi preveni sau întârzia albirea părului

Dacă albirea părului este cauzată de factori genetici sau de procesul firesc de îmbătrânire, mare lucru nu prea ai ce să faci.

În schimb, poţi elimina diverşi factori de risc, astfel încât să previi încărunţirea prematură sau să întârzii cât mai mult acest fenomen al albirii părului.

Iată ce poţi face:

  • Consumă frecvent alimente şi băuturi bogate în antioxidanţi: fructe şi legume proaspete, ceai verde, ulei de măsline, peşte
  • Axează-te pe alimente bogate în vitamine: fructe de mare, ouă, carne slabă, lactate, somon.
  • … dar nu uita de minerale, în special cupru, pe care îl găseşti în: organe, linte, migdale, ciocolată neagră, sparanghel
  • Renunţă la fumat – acest viciu nu aduce niciun beneficiu sănătăţii, din contră, are doar efecte negative
  • Şi, nu în ultimul rând, fii optimist şi pozitiv, nu lăsa stresul să te acapareze. Încearcă să meditezi, să faci zilnic mişcare de orice fel, să respiri corect.