STUDIU: O plapumă mai grea ne ajută să dormim mai bine

11.10.2022
STUDIU: O plapumă mai grea ne ajută să dormim mai bine
Sursa foto: shutterstock

Multă lume a „migrat” către pilotele umplute cu vatelină în ultimii ani, acestea fiind mult mai ușoare și, prin urmare, mai ușor de manevrat și de depozitat în extra-sezon. Totuși, un nou studiu arată că înlocuirea plăpumilor cu lână, pene sau puf cu pilote umplute cu vatelină ar putea fi unul dintre motivele pentru care nu reușim să avem un somn odihnitor. 

Potrivit cercetătorilor suedezi de la Universitatea Uppsala, utilizarea unei plăpumi grele la culcare poate crește producția de melatonină, hormonul care induce starea de relaxare și ne ajută să adormim mai ușor.

În România, acestea sunt vândute sub denumirea de „pături ponderate” sau terapeutice. O cercetare publicată în revista Occupational Therapy in Mental Health arată că folosirea unei pături „ponderate” ajută la scăderea activității electrodermale (activitatea glandelor sudoripare), elimină anxietatea în timpul nopții și este o cale eficientă și naturală de calmare și prevenire a insomniei.

Trebuie însă menționat un aspect important, și anume greutatea unei astfel de pături, care trebuie să fie raportată la greutatea corporală. O plapumă ideală trebuie să aibă 10% din greutatea corporală a persoanei care o folosește. Însă aceste procente pot varia, în funcție de gradul de confort. Spre exemplu, plăpumile mai grele nu sunt potrivite pentru persoanele cu tendințe spre claustrofobie, scrie sleepfoundation.org.

Cercetătorii suedezi au experimentat cu 26 de tineri bărbați și femei pentru a examina dacă utilizarea unei asemenea pături când se pun la somn crește producția de hormoni care stimulează somnul și anti-stres, cum ar fi melatonina și oxitocina.

În plus, ei au investigat dacă utilizarea unei pături grele (12% din greutatea corporală a participanților) înainte de culcare a redus activitatea sistemelor de stres din organism. În acest scop, saliva a fost colectată în mod repetat de la participanți în timp ce aceștia erau acoperiți fie cu o pătură grea, fie cu una ușoară, pentru a măsura melatonina, oxitocina, cortizolul și activitatea sistemului nervos simpatic (responsabil de „luptă sau fugi”).

Astfel, savanții au descoperit că producția de melatonină a crescut cu 30% în cazul participanților care au folosit o plapumă grea. În schimb, nu s-a descoperit nicio modificare în ceea ce privește nivelul de cortizol și oxitocină.

„Studiul nostru poate oferi un mecanism care explică de ce păturile ponderate pot exercita unele beneficii terapeutice, cum ar fi îmbunătățirea somnului. Cu toate acestea, descoperirile noastre se bazează pe un eșantion mic și au investigat doar efectele acute ale unei pături grele. Astfel, sunt necesare studii mai mari, inclusiv o investigație pentru a stabili dacă efectele observate ale acestui tip de învelitoare asupra melatoninei sunt susținute pe perioade mai lungi.”

Rezultatele detaliate ale cercetării au fost publicate în  Journal of Sleep Research.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Recomandare video
Anevrismul de aortă ascendentă: simptome și tratament