Recuperarea după COVID-19. Ghid pentru pacienții care au avut forme severe de boală

10.04.2021 | Paula Rotaru
Recuperarea după COVID-19. Ghid pentru pacienții care au avut forme severe de boală
Sursa foto: Shutterstock

Recuperarea după COVID-19 presupune efectuarea unor exerciții specifice de gimnastică și de respirație. De asemenea, trebuie acordată o atenție specială alimentației, activităților relaxante, dar și odihnei, pentru a contracara stările de anxietate și depresie ce pot surveni în cazul pacienților care au suferit forme severe de COVID-19. 

Specialiștii de la Spitalul Universitar de Urgență Militar Central „Dr. Carol Davila” au realizat o broșură destinată pacienților, care conține recomandări pentru recuperarea după COVID-19.

Printre informațiile care se regăsesc în ghid se numără: managementul corect al dificultăților de respirație, voce, deglutiție (înghițire), importanța efectuării exercițiilor fizice specifice, simptomele care pot apărea după externare și care trebuie semnalate medicului, precum și gestionarea problemelor legate de atenție, memorie și gândire lucidă și depășirea stresului, anxietății sau depresiei.

Recuperarea după COVID-19. Exerciții fizice recomandate după externarea din spital

Exercițiile sunt o parte importantă a recuperării după formele grave de COVID-19. Ele pot contribui la:

  • Îmbunătățirea condiției fizice
  • Reducerea dificultăților de respirație
  • Creșterea forței musculare
  • Ameliorarea echilibrului și a coordonării
  • Îmbunătățirea gândirii
  • Scăderea nivelului de stres și îmbunătățirea dispoziției
  • Consolidarea încrederii în sine
  • Îmbunătățirea nivelului de energie

Exersarea în siguranță este esențială, chiar dacă înainte de a vă îmbolnăvi vă deplasați independent și obișnuiați să faceți exerciții.

Acest lucru este cu precădere important dacă ați avut dificultăți legate de mișcare înainte de internare, ați suferit căzături înainte sau în timpul aflării în spital, ați avut probleme de sănătate sau accidente ce ar putea să vă afecteze sănătatea în timpul exercițiilor sau ați fost externat din spital și vi s-a prescris oxigen medicinal (oxigenoterapie).

Aceste reguli simple vă vor ajuta să exersați în siguranță:

  • Întotdeauna faceți exerciții de încălzire înainte și exerciții de relaxare după
  • Purtați haine largi și comode și încălțăminte de susținere
  • Începeți să exersați după cel puțin o oră de la masă
  • Consumați apă suficientă
  • Evitați exercițiile pe timp de caniculă
  • Exersați în interior pe timp rece

Dacă aveți oricare dintre simptomele de mai jos, nu faceți exerciții sau încetați exersarea și apelați medicul:

 Exerciții de încălzire

Încălzirea corpului se face cu scopul de a-l pregăti pentru exerciții și de a evita orice traumă. Încălzirea va dura aproximativ 5 minute și la sfârșit trebuie să simțiți o ușoară dificultate în respirație.

Exercițiile de încălzire pot fi efectuate așezat sau în picioare. Dacă faceți încălzirea în picioare, sprijiniți-vă pe o suprafață fixă, în caz de necesitate. Repetați fiecare mișcare de 2-4 ori.

Exerciții de fitness

Trebuie să efectuați aceste exerciții timp de 20-30 de minute, 5 zile pe săptămână. Cronometrați exercițiul de fitness și treptat fixați acel timp care vi se potrivește. S-ar putea să creșteți gradual acest timp, cu încă 30 de secunde sau 1 minut de activitate. Va fi nevoie de ceva timp până veți reveni la nivelul de activitate cu care erați obișnuit înainte de a vă îmbolnăvi.

Exerciții pentru îmbunătățirea respirației în recuperarea după COVID-19

Deseori, după ce au fost externați, pacienții se confruntă cu unele dificultăți respiratorii. Organismul slăbit și pierderea condiției fizice din cauza unei boli și a consecințelor acesteia pot fi deseori cauze ale dificultăților de respirație.

Această stare ar putea induce anxietate, ceea ce ar îngreuna și mai mult respirația dificilă. Rămâneți calm și învățați cum să depășiți cel mai bine această dificultate, fiind ajutați de membrii familiei sau alte persoane.

Dificultatea de respirație va dispărea odată cu sporirea treptată a activităților și exercițiilor, însă și pozițiile și tehnicile descrise în continuare vă pot ajuta în acest sens.

 

Depășirea stresului, anxietății, depresiei

Aflarea în spital poate fi o experiență foarte stresantă. Nu este ceva neobișnuit să simțiți stres, anxietate, frică, neliniște sau depresie. Ați putea observa că vă copleșesc gânduri grele sau sentimente legate de supraviețuire. Dispoziția ar putea fi afectată de frustrarea că încă nu puteți reveni la activitățile zilnice așa cum v-ați dori.

La rândul lor, aceste sentimente complicate vă pot afecta capacitatea de a vă implica în activitățile zilnice, mai ales dacă nu sunteți prea motivat din cauza diferenței dintre așteptările dumneavoastră și ceea ce poate fi realizat la acest moment.

Iată câteva lucruri simple pe care le puteți face:

  • Somn suficient și calitativ (eliminarea surselor de lumină, de zgomote, reducerea consumului de cafeină, alcool, evitarea fumatului, aplicarea strategiilor de relaxare)
  • Alimentație sănătoasă și suficientă
  • Activitate fizică și de relaxare (ascultarea muzicii preferate, citit, meditație)
  • Păstrarea conexiunii sociale (discuțiile cu membrii familiei, prieteni)

ATENȚIE! Exercițiile și recomandările din această broșură nu trebuie să înlocuiască programul personalizat de exerciții sau recomandările medicilor indicate la externarea din spital.

Sursa foto: scumc.ro