Stresul la locul de muncă și efectele sale asupra sănătății fizice și emoționale

În acest articol vei afla ce înseamnă stresul din punct de vedere psihanalitic, ce pericole presupune acesta și cum poate fi ameliorată o situație stresantă.
23.11.2021
Stresul la locul de muncă și efectele sale asupra sănătății fizice și emoționale
Sursa foto: Shutterstock
  • Autor: Tiberiu Seeberger
  • Psihoterapeut psihanalist
  • Fondator Centrul de Studii Psihanalitice

Stresul este un cuvânt pe care oamenii îl folosesc pentru a explica o neplăcere pe care o au în raport cu o activitate sau o persoană. Vorbim despre faptul că suntem stresați la serviciu sau suntem stresați de o persoană ori că suntem încărcați emoțional peste măsură de situația în cauză.

Povestea stresului este în strânsă legătură cu povestea emoțiilor tale. Datorită faptului că te-ai dezvoltat într-un anumit mediu și înconjurat de anumite persoane, emoțiile tale au fost structurate într-un anumit mod.

Anumite emoții le poți controla ușor, în timp ce altele sunt mai dificil de tolerat. Spre exemplu, faptul că șeful flirtează cu tine într-un mod decent poate fi mult mai bine tolerat decât un comportament agresiv al unui coleg de birou. Ai unele puncte tari și unele puncte mai puțin tari.

Stresul apare atunci când există un mediu agresiv la serviciu, colegii sunt mult prea dependenți de tine sau, din contră, se comportă ca și cum nu ar avea nevoie de aportul tău, ești forțat să faci lucruri ce nu intră în fișa postului etc.

Consecințele stresului la locul de muncă

Există două urmări negative ale stresului: o urmare psihoemoțională și una somatică.

Datorită faptului că stresul acționează exclusiv asupra emoțiilor, ele sunt cele mai afectate. Ești încărcat emoțional mult prea mult, ești suprasolicitat și primul simptom este scăderea productivității la locul de muncă.

Începi să te concentrezi din ce în ce mai greu cu atâtea lucruri în minte și fiecare situație sau temă nouă este deranjantă.

Urmează apoi interferența muncii asupra vieții personale. Stai peste program, lucrezi acasă, îți canalizezi din ce în ce mai multă energie asupra părții profesionale, fără să conștientizezi că de fapt eviți viața ta personală.

În cazul în care stresul continuă, pot apărea simptome ale unei probleme psihologice. Printre acestea, anxietatea este cel mai cunoscut cumul de simptome. Intri ușor în panică, ești iritat de cel mai mic lucru, pulsul începe să crească și începi să transpiri.

Prețul plătit pentru faptul că ești stresat este acela al sacrificiului vieții personale (aici includem și sănătatea psihică) pentru viața profesională.

Se poate întâmpla, în cazuri mai severe, când ai trecut cu vederea stresul și ți-ai impus să reușești în pofida greutăților, să apară probleme mai profunde. Multe persoane pornesc de la stres și ajung la atacuri de panică sau la o anxietate care nu se mai opresc indiferent de situație.

Stresul și somatizarea

Problemele somatice vin și ele la pachet cu stresul. În primul rând s-ar putea să te confrunți cu probleme digestive. Diareea sau durerile continue de stomac, lipsa poftei de mâncare sau, din contră, mâncatul în exces fac parte din tabloul simptomatic.

În al doilea rând, durerile de cap sunt foarte frecvente. Migrenele care continuă săptămâni întregi sau care nu par a reacționa la niciun medicament sunt „de-ale casei”.

Mai mult de atât, problemele ce țin de endocrinologie sunt recunoscute ca fiind cauzate de stres. Multe persoane au fost la medicul endocrinolog și au avut rezultate pozitive înainte de apariția stresului, obținând ulterior rezultate mărite, după ce au fost stresate.

Este vorba despre sănătatea ta aici, este vorba despre o emoție din interiorul tău care dorește cu toată forța să fie cunoscută, să fie auzită.

Tratează cauza, nu efectul

Ca orice situație problematică, trebuie tratată cauza, nu efectul. Degeaba tratezi cu pastile o durere de stomac, dacă ea de fapt are cauze emoționale. Problema tot acolo rămâne și se va exprima prin alte mijloace.

Este necesar să diminuezi stresul din viața ta și să găsești modalități prin care să te relaxezi. Este important să faci ceea ce îți place. Fie că vorbim despre mersul la un sport sau plimbările în natură, acestea sunt un beneficiu pentru sănătatea ta, care trebuie să fie păstrat concomitent cu eliminarea stresului.

În cazul în care simți că nu mai poți și toate acele modalități nu par a da roade, este obligatorie vizita la un cabinet de psihoterapie. Psihoterapeutul este acolo pentru a te ajuta să găsești echilibrul din viață. Prețul plătit la cabinet este cu siguranță unul mult mai mic decât cel pe care îl plătești cu sănătatea ta.

Cel mai nou articol Video:
Îmbunătățirea vieții sexuale prin sport. Cum ne ajută exercițiile kegel?