Lipsa de speranță: ce e de făcut

Mai ales în perioade stresante ca cea de acum, tot mai mulți oameni se confruntă cu lipsa de speranță.
05.11.2020 | Autor: Bianca Poptean
Lipsa de speranță: ce e de făcut

Speranța face ca oamenii să meargă înainte, să treacă peste momente dificile, să se poată automotive. Iar lipsa de speranță poate veni la pachet cu depresie și o stare psihică proastă. Atunci când nimic nu pare că merge bine, când veștile proaste vin una după alta și nu reușești să te motivezi, când nimic din ceea ce îți plăcea să faci înainte nu te mai atrage acum, nu poți decât să te întrebi: „Cum voi putea merge mai departe?”. Ei bine, „secretul” nu este atât de complicat, însă este esențial să știi câteva aspecte cheie!

Atunci când îți pierzi speranța în anumite aspecte ale vieții tale, începi să percepi lumea din jurul tău într-un mod relativ eronat. Perceperea lumii prin prisma lipsei de speranță are ca rezultat blocarea evenimentelor pline de speranță și focalizarea pe aspectele negative, un proces pe care psihologii îl numesc „eroare de confirmare.” Cu alte cuvinte, în astfel de situații cauți să te focalizezi strict pe evenimentele care îți întăresc perspectivele, în timp ce le ignori pe cele care le provocă.

3 trăsături care distrug speranța

Gândirea extagerată
Întotdeauna / niciodată, bine / rău, corect / greșit, erou / ticălos. Împarți lumea în fracții extreme și rumegi asupra aspectelor negative. Te grăbești să-i etichetezi pe cei care sunt diferiți de tine sau nu sunt de acord cu tine, o alegere care te seacă în cele din urmă de umanitate. Din păcate, în lumea relațiilor, etichetele blochează speranța sugerând faptul că oamenii sunt unidimensionali și incapabili de schimbare – inclusiv tu. O astfel de gândire extremă duce în cele din urmă la narcisism.

Cinismul și negativismul
Convins că nimic nu se va schimba vreodată, te afunzi mai adânc în cinism. În loc să iei măsuri, dai vina pe ceilalți, te plângi și te simți pur și simplu lipsit de speranță, ba chiar te mândrești cu asta la un anumit nivel. Un astfel de cinism ajunge să te sece de energie și te împiedică să asculți și să înveți de la alții sau să explorezi experiențe noi.

Izolare
Cu cât te izolezi mai mult, cu atât gândurile tale pot deveni mai negative. Când te departezi de lume și trăiești izolat, anxietatea crește de fiecare dată când pleci de acasă, din locul tău de confort. Depresia prinde rădăcini și cu cât devii mai înrădăcinat, cu atât te simți mai lipsit de speranță.

Crearea speranței

Psihologii au susținut de multă vreme că lipsa de speranță este o stare învățată din copilărie, pe care o ducem cu noi la maturitate. În același mod, adulții rămân frecvent legați emoțional de traumele din copilărie, când se simțeau captivi, fără soluții sau neputincioși. Bineînțeles, noi alegeri, comportamente noi și obiceiuri mai sănătoase te-ar putea ajuta cu ușurință să te eliberezi de această problemă. Una dintre modalitățile cheie de a redobândi speranța constă în distrugerea tiparelor care promovează lipsa de speranță și de a încuraja comportamentele pozitive. Iată cinci comportamente pozitive, extrem de utile în redobândirea speranței:

Socializarea
Opusul izolării este socializarea. Renunțarea la pasivitate și gândire negativă necesită implicarea în comportamente sociale. Chiar dacă nu dorești, este esențial să te forțezi puțin să încerci.

Altruism
Altruismul este una dintre cele mai puțin recunoscute și mai puternice arme împotriva deznădejdii. Așa cum spune zicala budistă: „Când aprinzi un felinar pentru altul, îți vei lumina și tu drumul”. Alocă ceva timp pentru a-i ajuta pe alții mai puțin norocoși decât tine și învață să te prețuiești mai mult. Când le oferi altora speranță, o primești și tu la rândul tău.

Umor
Râsul este un bun medicament pentru suflet. Râsul copios eliberează endorfine și adrenalină, crește rata metabolismului și reduce hormonii stresului. Există chiar studii care sugerează că râsul întărește sistemul imunitar.

Meditație și recunoștință
Lipsa de atenție este cărămida care stă la baza unei perspective fără speranță. Practicile de atenție, cum ar fi meditația, yoga sau rugăciunea, ne ajută să înlăturăm gândurile negative și ne inspiră să trăim cu mai multă recunoștință momentul prezent.

Determinarea
Cel mai important și provocator instrument pentru a-ți anula perspectiva fără speranță este determinarea. Indiferent de cât de multe practici pozitive ai reușit să integrezi în viața ta pentru a scăpa de gândurile negative, la un moment dat trebuie să găsești determinarea necesară pentru a deveni o persoană mai bună. Va trebui să dai la o parte orice intenție de a te blama și mustra și să găsești puterea necesară pentru a ajunge omul la care aspiri!