Impactul economic al coronavirusului, interviu cu un expert ce te poate face să vezi altfel epidemia

Un interviu interesant despre evoluţia mondială în timpul, dar şi post epidemie cu coronavirus, despre a ne bucura cu puţin, despre o schimbare totală a stilului de viaţă.
11.03.2020 | Autor: Bianca Poptean
Impactul economic al coronavirusului, interviu cu un expert ce te poate face să vezi altfel epidemia

E evident că lumea ne este dată peste cap, mai ales acum când se iau măsuri drastice de stopare a răspândirii virusului Covid-19. Însă toate acestea au şi un impact major economic, politic, social. Li Edelkoort, o specialistă în prognoza trendurilor, una dintre cele mai influente nume din moda internaţională, are o viziune interesantă despre   impactul epidemiei cu coronavirus. Specialista vede şi „partea bună” a epidemiei cum ar fi o încetinire a poluării, un mediu înconjurător mai curat, dar şi reîntoarcerea la tradiţii, meşteşuguri şi mici afaceri de familie.

Virusul poate fi motivul pentru care vom supravieţui ca specie

Li Edelkoort crede că impactul va fi unul stratificat şi complex, începând de la lipsa de încredere ( în oameni sau autorităţi), la acceptarea treptată a gravităţii situaţiei, la teama de ce se va întâmpla, până la găsirea soluţiilor şi restrângerea activităţii, lucrul de acasă şi altele asemenea. Este foarte complicat să înţelegem dimensiunea situaţiei, cu toate cifrele de îmbolnăviri care cresc vertiginos în perioade scurte de timp. Deja măsuri drastice de a opri răspândirea virusului sunt luate nu doar în ţări precum China, Koreea sau Italia. Vor urma şi alte ţări, cu siguranţă. Specialista consideră că este important ca cei care plănuiesc evenimente publice în lunile următoare să se oprească din a le organiza şi să găsească metode inovative de a comunica diferit informaţia. Astfel de veşti sunt foarte triste mai ales pentru absolvenţii de liceu sau facultate care abia aşteptau momentul să se bucure de ceremonia de absolvire.

Li Edelkoort a declarat recent către Quartz Magazine că ar trebui să fim recunoscători pentru acest virus pentru că el ar putea fi motivul datorită căruia vom supravieţui ca specie. Explicând că se află în grupa de risc – pentru că estet în vârstă şi are o istorie de probleme respiratorii –  experta în prognoza trendurilor spune că e conştientă de pericolele imediate  şi de ameninţarea care se răspândeşte pe întreg globul, fiind tristă pentru familiile celor care şi-au dat deja viaţa acestui nou virus. 

Într-un interviu oferit site-ului dezeen.com Li Edelkoort a declarat că „impactul acestei epidemii ne va forţa să ne încetinim ritmul vieţii, să nu mai călătorim cu avionul, să lucrăm de acasă, să ne întâlnim doar cu familia şi câţiva prieteni apropiaţi, să învăţăm să ne fim auto-suficienţi şi, evident, să devenim mai înţelepţi” şi că în astfel de momente, show-urile de modă par a fi bizare şi total inoportune, iar reclamele la călătorii exotice ce ne apar pe computer devin invazive şi ridicole. Toate planurile de viitor devin vagi şi total neimportante.

„De ceva timp am înţeles că pentru a supravieţui ca specie şi pentru a păstra această planetă suntem obligaţi să facem schimbări draconice în stilul de viaţă: de la călătorii, consum şi divertisment. Nu putem să continuăm în acelşi fel – să producem atât de multe lucruri şi să avem aceleaşi  nenumărate alegeri cu care am fost obişnuiţi. Există o conştientizare masivă în rândul tinerelor generaţii care înţeleg că a deţine lucruri – de la maşini la haine de firmă – nu mai este deloc atractiv, a declarat Li.


Experta numită de revista Time în 2003 ca fiind una dintre cele mai influente persoane din domeniul modei crede că psihicul uman îşi doreşte să testeze dacă lucrurile se vor rezolva de la sine, aşteptând să se întâmple acest lucru în timp ce îşi vede în continuare de treburi. „Iar apariţia acestui virus ne obligă să ne oprim din orice aveam de făcut, să observăm că puterea deciziei ne este luată, că trebuie să ne conformăm unor măsuri de urgenţă. În astfel de momente creativitatea şi abilitatea de a improviza sunt cele mai mari calităţi.”

Nu mulţi oameni înţeleg ce se întâmplă la nivel mondial acum. Mai mult de 90% dintre bunuri sunt produse în China.  În curând vom vedea cum se golesc magazinele de bunuri: de la pantofi, telefoane, haine şi chiar pasta de dinţi. Ştim deja că procesul de design şi producţie pentru produsele de toamnă/iarnă este scurtcircuitat.

„Nesfârşitele exporturi din China către toate ţările lumii pot să se rărească sau chiar să se stopeze, fapt ce aduce cu sine noi oportunităţi pentru localnici să găsească soluţii locale pentru a înlocui bunurile importate.  Pentru că aceste exporturi au creat poluare şi au distrus în toţi aceşti ani economia locală, mai ales din cauza faptului că oamenii şi-au pierdut locurile de muncă. Vom fi în poziţia de a avea o pagină alba pentru un nou început pentru că multe companii şi mulţi bani vor dispărea în acest process de încetinire a ritmului de viaţă. Acest nou început va avea nevoie de îndrăzneală pentru a crea o nouă economie de la zero cu alte valori şi alte modalităţi de a gestiona producţia, transportul, distribuţia şi retail-ul.”

Virusul provoacă dezastre economice majore

Care este impactul imediat al virusului în domeniile designului şi al modei?
Li Edelkoort:
Adevăratul cost al închiderii Italiei, Chinei, Koreei şi Japoniei vor duce la o recesiune globală de o magnitudine pe care n-am experimentat-o până acum. Nu este o criză financiară, ci una de perturbare. Oamenii nu se vor mai plimba, nu vor mai ieşi în oraş, nu vor mai cheltui, nu vor mai merge la evenimente culturale, nu se vor mai duce nici măcar la biserică.
Amânarea mi multor evenimente culturale majore, poate chiar şi a Jocurilor Olimpice din vară, sunt dezastre economice majore. Manii nu vor mai circula ca înainte. Toate sectoarele economiei vor fi zdruncinate, mai ale cele ale brandurilor de lux, liniile aeriene, hotelurile şi restaurantele, electronicele şi alimentele importate.
Din nefericire în acest dezastru nu există un remediu rapid. Vom fi nevoiţi să culegem rămăşiţele şi să reinventăm totul de la zero, asta în momentul în care virusul va fi suv control. Şi atunci sper că vom crea un sistem mai bun în care munca umană să fie mai respectată Până la urmă, vom fi forţaţi să facem ce trebuia făcut de la început.

Ce credeţi că se va întâmpla în următoarele luni?
Li Edelkoort:
Momentan vedem cum ţările, pe rând, încep să se izoleze. Emisfera sudică pare să nu fie încă prea afectată, dar nu ştim încă sigur acest lucru. Va trebui să ne obişnuim cu mai puţine noutăţi, mai puţine produse, mai puţine newsletter-e şi pop-upuri. Va trebui să renunţăm la toate obişnuinţele noastre şi să uităm de ele, ca şi cum ar fi vorba despre droguri.
Pare că intrăm într-o perioadă de carantină a consumului în care vom învăţa cu toţii să ne bucurăm de ceea ce avem: o rochie mai veche, o carte uitată şi cu toate astea să ne facem o viaţă frumoasă. Impactul virusului va fi cultural şi crucial în a construi o alternative şi o lume profund diferită.

Virusul poate avea efect benefic asupra mediului înconjurător

Care credeţi că este impactul asupra societăţii şi mediului pe termen lung?
Li Edelkoort:
Fotografiile recente făcute deasupra Chinei au arătat cum două luni de stopare a producţiei au limpezit cerul şi le-au permis cetăţenilor să respire din nou. Ceea ce înseamnă că virusul ne va arăta că un ritm încetinit poate avea un effect benefic asupra mediului înconjurător la scară largă. Dacă punem la socoteală şi scăderea numărului de călătorii cu avionul, vaporul, vacanţele, călătoriile de afaceri, schimbarea în bine a mediului va fi una considerabilă.
De aceea, dacă suntem înţelepţi – ceea ce ştim din păcate că nu suntem – vom începe cu reguli noi ce vor permite ţărilor să revină la knowhow-ul local care pune accent pe  calităţile specifice, tradiţionale. Astfel, ar trebui să înflorească afacerile mici, de familie, de timp ferme sau arte şi meserii bazate pe munca .
Cu siguranţă, în urma închiderii producţiei la nivel mare, vor apărea studiouri colective creative ce vor oferi idei pentru mai multe branduri odată, idei ce pot fi puse în practică de firme mici a căror “amprentă” asupra mediului să fie mult mai mică. Industriile şi activităţile locale vor câştiga teren, la fel şi iniţiativele de genul sisteme barter sau “open tables”, pieţe ale fermierilor, evenimente de stradă. Previziunea mea este că “Age of Amateurs”  ( Era Amatorilor, în sensul bun al cuvântului) pare că va veni mult mai rapid decât am anticipat.