Flexibilitatea – 5 pași pentru a deveni o persoană mai flexibilă în gândire

28.02.2021 | Rotaru Paula
Flexibilitatea – 5 pași pentru a deveni o persoană mai flexibilă în gândire

Flexibilitatea sau mai bine spus lipsa acesteia este cauza multor probleme din viața noastră. Manifestările inflexibilității ne pot afecta relația cu familia de origine, relațiile cu persoanele de sex opus sau cu partenera de cuplu, după caz. Nu ne lasă să ne facem prieteni sau dacă reușim, îi pierdem cu ușurință. Iar la muncă, din cauza inflexibilității, apar mereu conflicte, mult prea ușor. Și asta ne face persoane indezirabile atunci când vine vorba de avansări sau recunoașterea anumitor merite.

Din ce cauză are de suferit flexibilitatea?

Cauzele inflexibilității pot avea legătură cu un trecut traumatic determinat de o familie de origine cu probleme, de relații de cuplu care s-au sfârșit rău, de relații sociale conflictuale.

De asemenea, putem vorbi despre un complex de inferioritate, de dorința de a deține în permanență controlul, de un handicap fizic sau psihic, sau de o boală ori tulburare psihică.

Totodată, flexibilitatea poate fi afectată de adicțiile de alcool, droguri, jocuri de noroc, anumite medicamente.

Cum să devii o persoană mai flexibilă

Soluțiile pentru a-ți redobândi flexibilitatea, în funcție de gravitatea situației, pot fi următoarele:

Psihoterapia, medicația psihiatrică sau ambele

Dacă la baza inflexibilității stă o boală sau o tulburare psihică, este nevoie de un diagnostic clar și de un plan de intervenție în funcție de diagnostic. În cazurile grave poate fi nevoie de medicație și internare. În restul situațiilor pot fi de ajuns ședințele de psihoterapie care vor urmări creșterea flexibilității.

Ieșirea din relațiile toxice

Acestea pot fi reprezentate de o relație de cuplu cu probleme, o familie de origine sufocantă, un job unde programul est foarte lung sau activitățile sunt prea multe, prea complexe sau se cer rezolvate într-un timp mult prea scurt.

O nouă relație de cuplu

Dacă descoperi că ești într-o relație de cuplu toxică sau că familia de origine îți umbresc foarte tare viața, alături de o persoană nouă poți redescoperi bucuria de a trăi. O nouă persoană poate veni cu un tonus mai bun, cu umor, cu dragoste și cu planuri care să te facă să privești cu încredere în viitor.

Un nou job

Poate este momentul să schimbi compania la care lucrezi sau să mergi într-un alt departament. Frica de schimbare care te ținea captiv la un job toxic poate fi depășită prin psihoterapie.

O viață personală și socială mai plină de satisfacții

În acest sens poate fi nevoie să îți faci o listă cu ingredientele care îți lipsesc, cum ar putea fi:

  • regândirea unor ritualuri legate de alimentație: ritualul cafelei de dimineață (o poți servi la o cafenea în drum spre lucru), ritualul mesei de prânz (îți poți stabili un interval de care să încerci să te ții, poți decide să îți stabilești, pe zile, restaurantele unde iei masa sau de unde comanzi mâncare – de exemplu, lunea este zi italiană, marțea zi grecească, miercurea libaneză etc.), ritualul mesei de seară (poate fi la un wine bar împreună cu prieteni alături de care să te bucuri de viață).
  • ritualuri de somn: în fiecare zi să te trezești la ora “x” sau să te culci la ora “z”
  • ritualuri de îngrijire corporală: vinerea mergi la masaj sau la coafor
  • ritualuri de sport: yoga, înot, tenis de câmp, tenis de masă, bowling, pescuit, vânătoare
  • ritualuri de activități artistice: cursuri de actorie, de desen, citit, vizionat filme, spectacole muzicale, de varietăți.
  • ritualuri pentru organizarea unor weekenduri tematice alături de partener/ă sau împreună cu prietenii (o dată sau de mai multe ori pe lună să mergi la mare sau la munte, seri de karaoke, seri de dans).

În cazul în care planul a fost bine stabilit și reușești să te ții singur sau cu ajutorul unui psihoterapeut de el, cu siguranță vei fi mai flexibil. Pentru că inflexibilitatea vine din inferioritate, traume, frustrare, ură, frici. Odată ce viața ta devine mai savuroasă, cu siguranță și tu vei deveni o persoană mai flexibilă, care se adaptează cu ușurință provocărilor.

Autor: Psiholog Constantin Cornea

Clinica Psievolution

Anxietatea socială - ce simptome are
Anxietatea socială - ce simptome are