Eliminaţi stresul la locul de muncă dacă vreţi o viaţă sănătoasă!

Cel mai frecvent uzitat cuvânt de mai toţi dintre noi, atunci când vine vorba despre serviciu, este STRES. După o zi lungă la birou în care stresul ne însoţeşte aproape peste tot, serile petrecute alături de familie sunt rareori relaxante.
Autor: Elena Nistor
Eliminaţi stresul la locul de muncă dacă vreţi o viaţă sănătoasă!

Cel mai frecvent uzitat cuvânt de mai toţi dintre noi, atunci când vine vorba despre serviciu, este STRES.
După o zi lungă la birou în care stresul ne însoţeşte aproape peste tot, serile petrecute alături de familie sunt rareori relaxante.

În sezonul rece, stresul este cu atât mai periculos cu cât slăbeşte sistemul imunitar şi favorizează instalarea unor afecţiuni precum gripa, răcelile, herpesul, infecţiile urinare etc. Potrivit Comisiei Europene, printre cei mai comuni factori de stres din viaţa unui adult sunt asociaţi cu locul de muncă şi cu activitatea profesională, precum:

1. Numărul mare de sarcini primite şi timpul limitat pentru îndeplinirea lor.
2. Incapacitatea de a gestiona într-o manieră optim-profesională sarcinile, din pricina timpului limitat, a lipsei colaboratorilor, a lipsei de competenţe caracteristice.
3. Lipsa unei fişe clare a postului, în care angajatului să i se specifice care îi sunt sarcinile. În felul acesta, el se simte frustrat din pricina faptului că este pus să facă ceva ce nu are legătură cu jobul lui.
4. Recomensa financiară (şi de altă natură) insuficientă care atrage lipsă de motivare.
5. Responsabilitate mare neasociată cu o autoritate sau putere decizională adecvată.
6. Lipsa de colaborare din partea superiorilor, a colegilor şi a subordonaţilor.
7. Imposibilitatea de exprimare a capacităţilor reale, a talentelor, limitare profesională.
8. Lipsa controlului şi a recunoaşterii pentru produsul finit la care a contribuit.
9. Lipsa de siguranţă a locului de muncă, ameninţarea cu concedierea, restructurarea.
10. Teama că o mică greşeală ar putea atrage consecinţe grave.
11. Condiţii de muncă neplăcute, colegi agasanţi.

Ce puteţi face pentru a aduce o rază de lumină la locul de muncă şi a alunga stresul, acolo unde este?

1. Informaţi-vă, aflaţi care sunt drepturile voastre la locul de muncă. Multe situaţii care par extrem de complicate se pot rezolva simplu, cu un apel telefonic…

2. Ocupaţi-vă doar de lucruri asupra cărora aveţi control, restul treceţi-l pe planul secund.

3. Împărţiţi-vă sarcinile în importante, urgente şi care suportă amânare. Mai mult decât atât, învăţaţi să delegaţi.

4. Luaţi pauze. Dacă lucraţi continuu nu vă garantează nimeni că veţi avea rezultate excelente. Luaţi o pauză din când în când, mişcaţi-vă, mai schimbaţi o vorbă cu un coleg.

5. Prânzul în faţa calculatorului înseamnă stres, iar sedentarismul atrage boli cronice!

6. Adevăratele valori în viaţă sunt acasă, nu la birou. Acordaţi timp familiei voastre şi mai presus, copiilor care au cea mai mare nevoie de prezenţa voastră!

7. În cazul în care nu vă regăsiţi nicium la actualul loc de muncă, schimbaţi-l! Niciodată nu e prea târziu.