Depresia în pandemie: cum se manifestă și ce strategii te ajută să-ți îmbunătățești starea de spirit

Starea de spirit este semnificativ influențată de pandemia de coronavirus. Vezi care sunt recomandările psihologului pentru a evita depresia.
07.12.2020 | Rotaru Paula
Depresia în pandemie: cum se manifestă și ce strategii te ajută să-ți îmbunătățești starea de spirit

Expunerea la stresul cauzat de schimbările din ultimele luni, modificările  stilului de viață, efectele carantinării și ale izolării, problemele legate de bani și incertitudinea unui loc de muncă, nesiguranța viitorului, lipsa contactelor sociale pot duce la epuizare psihică și pot deveni factori de declanșare a depresiei.

A fi într-o relație toxică, disfuncțională în această perioadă poate cauza mai multe probleme decât a fi singur și poate fi totodată un declanșator al depresiei.

Fiecare dintre noi are propriul mod de a face față acestor incertitudini: unii reușesc să se mențină într-o zonă de comportament echilibrat fără prea multe abuzuri, însă alții ajung să bea foarte mult, să nu mai aibă controlul mâncării nesănătoase, să apeleze la folosirea diverselor substanțe, în încercarea de a-și gestiona momentele stresante.

Cele mai expuse categorii la dezvoltarea depresiei

Persoanele cu istoric psihiatric, cadrele medicale din prima linie, persoanele singure sunt printre cele mai expuse categorii la dezvoltarea depresiei.

La nivel psihologic, depresia nu înseamnă doar absența fericirii, ci este un amestec de emoții greu de pus în cuvinte. E singurătate și sentiment de gol, e tristețe și frustrare, e lipsa de speranță, fără planuri de viitor.

Rudele sau cunoscuții nu înțeleg ce se întâmplă, ceea ce duce la accentuarea stărilor. Se manifestă și este resimțită diferit, de la o persoană la alta.

Grija pentru sănătatea mintală ar trebui să devină la fel de prezentă ca și grija pentru sănătatea fizică. După pandemia de coronavirus, e posibil să avem și pandemie de depresie.

Din punct de vedere clinic, în depresie se pot regăsi următoarele simptome, prezente timp de cel puțin două săptămâni consecutive:

  • dispoziție tristă care persistă pe parcursul întregii zile
  • lipsa interesului și a plăcerii pentru lucruri care anterior prezentau interes
  • tulburări ale somnului
  • prezența sentimentului de inutilitate
  • lipsa senzației de foame
  • apatie
  • dificultăți de concentrare
  • oboseală permanentă

Consultarea unui specialist psihiatru sau psiholog este importantă încă de la apariția primelor simptome pentru a nu ajunge la depresie cronică.

Recomandări pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit

Nu există o modalitate ușoară de a ieși din depresie. Găsirea motivației și a energiei pentru a face primul pas poate fi dificilă, dar nu imposibilă.

Câteva recomandări pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit și pentru a diminua din simptomele depresive sunt următoarele:

Încearcă să îți creezi o rutină a activităților zilnice (în propriul ritm), incluzând aici toaleta de dimineață, micul dejun, exerciții de respirație sau sport, mersul la serviciu sau orele dedicate serviciului acasă.

E necesar să ai o rutină a pregătirii somnului (fără folosirea de gadgeturi înainte de culcare, fără vizionarea de filme agresive), încercând să ai trezirea la aceeași oră în fiecare zi și să menții un program de somn constant și consecvent.

Grija față de un animal de companie poate fi o metodă de a depăși momentele triste din depresie –  un hamster, un acvariu mic cu pești, o broască țestoasă, o pisică, un cățel (dacă un animal de companie pare mult prea copleșitor, se poate începe cu îngrijirea unei plante).

Implică-te în activități de voluntariat, cele care sunt posibile în această perioadă – a fi în prezența altor oameni cu care ai un scop în comun îți poate da un sens, un sentiment de utilitate.

Dă-le voie prietenilor să ia legătura cu tine, să vorbiți la telefon, să ieșiți împreună în oraș sau la o plimbare în afara orașului, să vină la tine în vizită; contactează-i tu spunându-le că treci printr-o perioada mai dificilă și că ai nevoie de ei să îți fie aproape.

Notează-ți fiecare pas mic, fiecare mică schimbare pe care ai făcut-o și care te-a făcut să ai o stare mai bună – în acest mod te vei putea inspira despre lucrurile care au funcționat în cazul tău atunci când starea ta de spirit nu va fi cea mai bună.

Solicită ajutor de specialitate de la un psihiatru sau psiholog dacă te simți copleșit de ceea ce ți se întâmplă, fără a-ți fi rușine de emoțiile și stările tale.