Mit și adevăr despre durerile în gât

Durerile în gât sunt adesea o consecință a virozelor, dar pot ascunde și afecțiuni precum alergiile, refluxul gastroesofagian, infecția cu noul coronavirus sau crupul, o boală des întâlnită la copiii sub 3 ani. În plus, durerile în gât pot apărea și ca urmare a fumatului.
19.10.2020 | Autor: Paula Rotaru

Odată cu venirea sezonului rece, multe persoane cred, în mod eronat, că temperaturile scăzute sunt de vină pentru supărătoarele dureri în gât și că acest lucru este inevitabil.

Află mai jos care sunt cele mai frecvente mituri despre durerile în gât, dar și remediile care te pot ajuta să scapi de această problemă.

Vremea rece, de vină pentru durerile în gât?

Da și nu – într-o proporție de 90-95% din cazuri, durerile în gât sunt cauzate de infecții virale care survin cu precădere, dar nu exclusiv, în lunile de toamnă și iarnă.

Motivul pentru care răcim mai des în sezonul rece este faptul că petrecem mai mult timp în interior, alături de persoane care pot fi infectate, ceea ce crește riscul de transmitere a virusurilor.

Există însă și cazuri în care de vină pentru durerile în gât sunt schimbările bruște de temperatură – de exemplu, atunci când ieșim din locuința încălzită în mediul exterior, cu vânt, temperaturi scăzute, dar și invers, în timpul verii de exemplu, când intrăm într-o încăpere unde funcționează aerul condiționat și temperatura este cu mult sub limita recomandată față de exterior.

Durerile în gât ascund o banală răceală

Nu întotdeauna – virusurile gripale și rinovirusurile sunt adesea cauza durerilor în gât, dar există și alte afecțiuni care se pot manifesta astfel.

Printre acestea amintim: mononucleoza, rubeola, rujeola, infecția cu virusul SARS-CoV-2, crupul laringian (laringotraheobronșita), infecțiile streptococice, alergiile la praf, mucegai, polen, blana animalelor, refluxul gastroesofagian, infecția cu HIV, infecțiile fungice, infecția cu citomegalovirus, tumorile la nivelul gâtului, limbii etc.

Alte posibile cauze ale durerilor în gât sunt aerul uscat din încăpere, țipatul, deodorantele de cameră, apneea de somn, alimentele picante, alcoolul și fumatul.

Fumul de țigară duce la apariția sau la agravarea durerilor în gât

Adevărat 100%! Țigările conțin substanțe chimice extrem de nocive care irită gâtul.

În plus, chimicalele îngroașă mucusul și astfel acesta devine mult mai greu de eliminat, motiv pentru care se instalează și tusea supărătoare, numită tradițional tusea tabagică.

Și fumatul pasiv este la fel de dăunător – chiar dacă nu ești fumător, dacă stai în preajma persoanelor care fumează, riscul să te confrunți cu dureri în gât este la fel de mare.

Nu mănânc și nu beau nimic – așa vor trece de la sine durerile în gât

Fals – nu trebuie să stai nemâncat pentru a scăpa de chinuitoarele dureri în gât. Din contră, dacă mănânci (ce trebuie) și bei multe lichide, sistemul imunitar capătă forțe proaspete și vei fi ca nou într-un timp mai scurt.

Ca să grăbești vindecarea, sunt indicate alimente precum piureul de cartofi, iaurturile, supele limpezi, ceaiurile călduțe.

Sunt de evitat lactatele (acestea îngroașă mucusul) și alimentele ori băuturile fierbinți, pentru că pot agrava durerile în gât.

Durerile în gât pur și simplu nu pot fi prevenite

Deloc adevărat – există multe măsuri pe care le poți lua pentru a preîntâmpina acest disconfort.

Prima regulă: spălatul frecvent și corect pe mâini, pentru a distruge orice urmă de virus pe care l-ai fi putut lua de pe suprafețe contaminate (yale, tastatură, butonul din lift, bara din metrou, autobuz etc.).

O altă măsură eficientă pentru a ține la distanță virusurile este purtarea măștii de protecție în spațiile închise, dar și în cele deschise, aglomerate. Mai ales în contextul pandemiei de COVID-19, dar și al sezonului gripal care stă să înceapă, masca de protecție devine un accesoriu indispensabil.

Ce mai poți face pentru a preveni durerile în gât: renunță la fumat, hidratează-te, menține curățenia în locuință, evită să folosești la comun pahare, veselă, stai la distanță de persoanele care prezintă simptome de răceală sau gripă.

Fii prevăzător și ia măsuri din timp!

Dacă simți deja „un gâdilici” în gât, e posibil ca virusul să își fi croit deja calea în organismul tău, dar asta nu înseamnă că trebuie să îl lași de capul lui.

Gargara cu apă sărată (o linguriță de sare într-un pahar cu apă călduță) poate preveni agravarea durerilor în gât, deoarece are proprietăți antiinflamatorii, antiseptice și antibacteriene. Este indicată în special seara, înainte de culcare, astfel încât să își facă efectul în timpul nopții, iar dimineața să fii ca nou.

La fel de bune sunt spray-urile sau comprimatele de supt cu triplă acțiune – antibacteriană, antifungică, anestezică. Acestea acționează super-rapid: în doar 30 de secunde vei da uitării durerile în gât și dificultățile de înghițire!

Un ceai călduț de plante îndulcit cu puțină miere de albine este, de asemenea, o idee bună pentru ameliorarea disconfortului cauzat de durerile în gât.

În mod normal, durerile în gât dispar în 2-7 zile, dar dacă acestea nu dau semne că ar vrea să-ți dea pace, ba chiar se agravează și mai apar și alte simptome (dificultăți respiratorii, febră peste 38 de grade, dureri de urechi, gât înțepenit etc.), ia legătura cu medicul de familie pentru un consult amănunțit!

Congestia nazală, simptom COVID-19
Congestia nazală, simptom COVID-19