Alimente cu efect laxativ care combat constipația și balonarea

10.12.2021
Alimente cu efect laxativ care combat constipația și balonarea
Sursa foto: Shutterstock

Constipația și balonarea sunt două simptome pe care fiecare om le experimentează măcar o dată în viață. Fie că este vorba de o alimentație dezorganizată sau nesănătoasă, sedentarism, hidratare necorespunzătoare, un colon mai lung sau cu un diametru mai mare, administrarea unor medicamente, constipația cronică este nu doar un motiv de disconfort, ci și un element de îngrijorare, dat fiind că este un factor de risc pentru mai multe tipuri de cancer.

Cu cât bolul fecal stagnează mai mult în intestin, cu atât toxinele care trebuie eliminate au contact prelungit cu mucoasa și pot determina modificări locale (inclusiv dezvoltarea ulterioară a cancerului intestinal) sau pot fi resorbite în sânge.

Constipația cronică presupune în general mai puțin de 3 scaune pe săptămână, timp de mai multe luni. Efectele negative ale constipației cronice variază de la hemoroizi, fisuri anale, prolaps rectal, cancer colorectal sau gastric, diverticulită, fiecare conducând în general la complicații serioase.

Mai frecvent afectate sunt femeile, iar înaintarea în vârstă încetinește peristaltismul intestinal, accentuând constipația.

Mucoasa intestinală este expusă încontinuu atât substanțelor cu potențial nociv din bolul fecal, dar și microbilor ingerați odată cu alimentele, motiv pentru care regenerarea celulelor este foarte rapidă.

Cum putem combate constipația

Primul pas în combaterea constipației obișnuite este un stil de viață sănătos, cu o alimentație sănătoasă, împărțită în 3 mese principale cu 2 gustări, aport optim de fibre, fructe și legume proaspete, mișcare și hidratare.

Este important nu să mâncăm, ci să ne hrănim, să alegem alimente cât mai puțin procesate, cât mai variate și să ne acordăm timp pentru masă.

Dacă ne grăbim, vom mesteca mai puțin, alimentele ajung în stomac bucăți mai mari, ceea ce va determina o creștere a secreției acide (pentru a compensa pregătirea incompletă a alimentelor de la nivelul cavității bucale).

Consecința? Disconfortul după masă, balonarea, constipația și apariția mai rapidă a senzației de foame.

Dacă nu se ameliorează constipația deși avem un stil de viață sănătos, putem alege alimente cu potențial laxativ. Astfel de exemple sunt:

Utilizarea laxativelor este recomandată ocazional și doar după optimizarea dietei.

Aportul de legume și fructe proaspete favorizează sănătatea mucoasei intestinale nu doar prin fibrele care se hidratează și măresc bolul fecal (scăzând astfel și concentrația toxinelor din el), dar și prin flavonele care stabilizează peretele celular supus constant agresiunii externe.

Semințele de in, chia, tărâțele integrale, frunzele și semințele de senna sunt alte opțiuni utilizate pentru normalizarea tranzitului.

De asemenea, elemente ajutătoare pentru sănătatea tractului intestinal în general sunt legumele și fructele colorate (care conțin vitaminele A, C, P) și wasabi (are efect anti-cancerigen și anti-Helicobacter pylori).

Așadar, afirmația lui Hipocrate, „Fie ca hrana să îți fie medicament și nu medicamentul hrană” este mai reală ca niciodată și chiar dacă ritmul alert al vieții cotidiene impune uneori alegeri mai puțin sănătoase, este important să cunoaștem alimentele funcționale și rolul lor în viața noastă.

Recomandare video
Dr. Raluca Oprea: dieta echilibrată, primul pas în tratamentul ficatului gras