Ouăle de raţă: beneficii pentru sănătate, riscuri şi valori nutriţionale

Află tot ce trebuie să ştii despre oul de raţă, dar şi cum este el comparativ cu oul de găină, în privinţa sănătăţii.
24.06.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Ouăle de raţă: beneficii pentru sănătate, riscuri şi valori nutriţionale

Dacă eşti un aventuros culinar şi mai ales un consumator înrăit de ouă, probabil ai observat prezenţa ouălor de raţă în meniurile restaurantelor, pe rafturile marilor magazine, dar şi pe lista vânzătorilor locali. Ouăle de raţă sunt cu aproximativ 50% mai mari decât ouăle de găină şi conţin un gălbenuş mult mai mare şi mai cremos pe care multe persoane îl adoră datorită gustului intens. De asemenea, comparativ oului de găină, chiar şi coaja este complet diferită şi poate avea o varietatea de culori de la albastru pal şi albastru verzui, până la gri şi ocazional alb.

Valorile nutriţionale ale oului de raţă

Ouăle sunt surse excelente de proteină de calitate. Conţin toţi aminoacizii esenţiali de care organimul are nevoie şi, în plus, gălbenuşul este bogat în grăsime şi colesterol, la fel şi în vitamine şi minerale. Un ou de raţă are valori nutriţionale mai mari decât oul de găină, în principiu datorită dimensiunii lui. Un ou de raţă de dimensiune medie cântăreşete undeva la 70 de grame, în timp ce un ou mare de găină poate ajunge la 50 de grame. Mai jos îţi prezentăm o comparaţie a valorilor nutriţionale ale ouălor de raţă şi găină, pe suta de grame.

  • Calorii: Oul de raţă conţine 185 de calorii, în timp ce oul de găină conţine 148 de calorii
  • Proteine: Oul de raţă conţine 13 grame de proteină, în timp ce oul de găină conţine 12 grame de proteină
  • Grăsimi: Oul de raţă conţine 14 grame de grăsimi, în timp ce ouş de găină conţine 10 grame de grăsimi
  • Carbohidraţi: Atât oul de raţă, cât şi oul de găină conţin câte 1 gram de carbohidraţi
  • Colesterol: Oul de raţă are o valoare de 295% din necesarul zilnic recomandat, în timp ce oul de găină are o valoare de 141% din necesarul zilnic recomandat
  • Vitamina B12: Oul de raţă are o valoare de 90% din necesarul zilnic recomandat, în timp ce oul de găină are o valoare de 23% din necesarul zilnic recomandat
  • Seleniu: Oul de raţă are o valoare de 52% din necesarul zilnic recomandat, în timp ce oul de găină are o valoare de 45% din necesarul zilnic recomandat
  • Riboflavină: Oul de raţă are o valoare de 24% din necesarul zilnic recomandat, în timp ce oul de găină are o valoare de 28% din necesarul zilnic recomandat
  • Fier: Oul de raţă are o valoare de 21% din necesarul zilnic recomandat, în timp ce oul de găină are o valoare de 10% din necesarul zilnic recomandat
  • Vitamina D: Oul de raţă are o valoare de 17% din necesarul zilnic recomandat, în timp ce oul de găină are o valoare de 9% din necesarul zilnic recomandat
  • Colină: Oul de raţă conţine 263mg de colină, în timp ce oul de găină conţine 251mg de colină

Oul de raţă: beneficii pentru sănătate

În general ouăle sunt considerate alimente ideale în dietă datorită nutrienţilor pe care îi deţin. Pe lângă faptul că au numeroşi compuşi, aceştia vin la pachet cu beneficii pentru sănătatea organismului.

Gălbenuşul de ou de raţă are o nuanţă de oranj-gălbui mult mai intensă datorită pigmenţilor numiţi carotenoide. Aceştia sunt compuşi antioxidanţi care protejează celulele şi ADN-ul de deteriorarea oxidativă, care poate duce la apariţia bolilor cronice.

Carotenoidele principale care se regăsesc în gălbenuşul de ou sunt: carotenul, luteina, zeaxantina şi cryptoxantina care sunt asociate unui risc scăzut de degenerare maculară apărută odată cu înaintarea în vârstă, cataractă, boli cardiovaculare şi anumite tipuri de cancer.

De asemenea, gălbenuşul este bogat în lecitină şi colină. Colina este o vitamină similară unui nutrient esenţial pentru sănătatea membranelor celulare, a creierului, neurotransmiţătorilor şi sistemului nervos. În schimb, lecitina este convertită de organism în colină.

Pentru că este un aliment bogat în proteine, protejează corpul de infecţii. Cercetătorii au identificat mai mulţi compuşi din albuşul de ou care au proprietăţi antibacteriene, antivirale şi antifungice.

Riscuri care pot apărea în urma consumului oului de raţă

În ciuda potenţialelor beneficii pentru sănătate, ouăle de raţă nu sunt o alegere bună pentru toată lumea.

Alergii. Proteina din ou este un alergen comun, în special în rândul copiilor. Simptomele pot varia de la urticarie, la indigestie, vărsători sau diaree. În cazurile severe, alergia alimentară poate provoca anafilaxia, care afectează respiraţia şi poate fi un real pericol pentru viaţă. Proteinele din oul de raţă şi găină sunt similare, dar nu identice, motiv pentru care unele persoane pot dezvolta alergii doar la un singur tip de ou.

Boli cardiovasculare. Ouăle de raţă au un nivel crescut de colesterol, dar multe studii sunt de părere că acesta nu reprezintă un pericol în privinţa persoanelor sănătoase. În schimb, din cauza acestui nivel crescut de colesterol, ouăle de raţă nu sunt sigure pentru toată lumea, în special pentru persoanele care suferă de diabet sau au istoric de familie cu boli cardiovasculare.

Unele cercetări sugereaz că şi colina care se regăseşte în gălbenuş poate reprezenta un factor de risc pentru bolile de inimă. Bacteria din tractul gastrointestinal transformă colina într-un compus numit trimetylamină N-oxid (TMAO) care reprezintă un risc crescut de boli cardiovasculare. Persoanele care au o dietă bogată în grăsimi produc mai mult TMAO.

Cel mai nou articol Video: