Orezul basmati: sănătos sau nu? Riscuri şi beneficii pentru sănătate

Află tot ce trebuie să ştii despre orezul basmati.
27.06.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Orezul basmati: sănătos sau nu? Riscuri şi beneficii pentru sănătate
FOTO: shutterstock / Orezul basmati: sănătos sau nu? Riscuri şi beneficii pentru sănătate

Orezul Basmati este un tip de orez comun în bucătăria din India şi Sudul Asiei. Este disponibil atât în variantă brună, cât şi albă şi este cunoscut pentru aroma sa plăcută. Cu siguranţă l-ai întâlnit pe rafturile magazinelor şi te-ai întrebat cât este de sănătos comparativ cu celelalte tipuri.

Valorile nutriţionale ale orezului basmati

În general, orezul basmati este bogat în carbohidraţi şi calorii, dar şi în micronutrienţi precum acid folic, tiamină şi seleniu. 163 de grame de orez basmati gătit conţin:

  • Calorii: 210
  • Proteine: 4.4 grame
  • Grăsime: 0.5 grame
  • Cabohidraţi: 45.6 grame
  • Fibre: 0.7 grame
  • Sodiu: 399mg
  • Acid folic: 24% din necesarul zilnic recomandat
  • Tiamină: 22% din necesarul zilnic recomandat
  • Seleniu: 22% din necesarul zilnic recomandat
  • Niacine: 15% din necesarul zilnic recomandat
  • Cupru: 12% din necesarul zilnic recomandat
  • Fier: 11% din necesarul zilnic recomandat
  • Vitamina B6: 9% din necesarul zilnic recomandat
  • Zinc: 7% din necesarul zilnic recomandat
  • Fosfor: 6% din necesarul zilnic recomandat
  • Magneziu: 5% din necesarul zilnic recomandat

În comparaţie, orezul basmati brun este puţin mai bogat caloric, în carbohidraţi şi fibre. De asemenea, este sursă de magneziu, vitamina E, zinc, potasiu şi fosfor.

Orezul basmati: potenţiale beneficii pentru sănătate

Orezul basmati este asociat câtorva beneficii pentru sănătate.

Este scăzut în arsenic. Comparativ cu alte tipuri de orez, orezul basmati are un conţinut scăzut de arsenic, un metal greu care poate fi dăunător pentru sănătate şi poate creşte riscul de apariţie a diabetului, bolilor de inimă şi anumitor tipuri de cancer. Arsenicul tinde să se acumuleze mai mult în orez şi alte cereale, iar asta ar trebui să ridice îngrijorări în rândul persoanelor care îl consumă cu regularitate. Există studii care au descoperit că orezul basmati din California, India sau Pakistan conţine cel mai scăzut nivel de arsenic comparativ cu celelalte variante.

Conţine nutrienţi adăugaţi. Orezul alb basmati conţine nutrienţi adăugaţi în timpul procesării, motiv pentru care cresc şi valorile nutriţionale. De exemplu, poate conţine nutrienţi adăugaţi precum fier şi vitamine B ca acidul folic, tiamina şi niacina.

Unele tipuri sunt cereale integrale. Orezul basmati brun este considerat o cereală integrală, ceea ce înseamnă că acesta conţine toate cele trei părţi: germene, tărâţe şi endosperma. Cerealele integrale sunt asociate cu multiple beneficii pentru sănătate. O analiză a 45 de studii sugerează că există un risc scăzut de boli de inimă, cancer şi moarte prepatură. Mai mult, ajută la scăderea diabetului de tip 2.

Potenţiale riscuri ale orezului basmati

Spre deosebire de orezul basmati brun, orezul basmati alb este o cereală rafinată, ceea ce înseamnă că în timpul procesării se pierd numeroşi nutrienţi valoroşi. Unele studii sugerează că în urma consumului de cereale rafinate este afectată în mod negativ glicemia şi poate reprezenta un risc pentru diabetul de tip 2. Mai mult, în urma unui studiu la care au luat parte peste 10.000 de participanţi s-a descoperit că orezul reprezintă un risc chiar şi pentru obezitate.