Eşti la dietă? Reînvaţă să găteşti!

Gătitul este una dintre activităţiile principale de zi de zi, deoarece implică mâncarea fără de care nu putem trăi. Dacă ştii deja să găteşti, asigură-te că o faci în mod corect. Iar dacă nu stăpâneşti încă această „artă”, sfaturile următoare vor pica la ţanc!
Eşti la dietă? Reînvaţă să găteşti!

Gătitul este una dintre activităţiile principale de zi cu zi, deoarece implică mâncarea, fără de care nu putem trăi. Dacă ştii deja să găteşti, asigură-te că o faci în mod corect.

Iar dacă nu stăpâneşti încă această „artă”, sfaturile următoare vor pica la ţanc!

Bunii profesionişti folosesc în bucătărie instrumente de calitate, iar cei care doresc să slăbească…la fel.


Chiar dacă ai crescut mai degrabă în tradiţia gătitului cu ulei decât în cea a legumelor fierte la abur, va trebui să corectezi unele obişnuinţe alimentare dăunătoare atât pentru silueta cât şi pentru sănătatea ta.

Ce aparate elecrocasnice să alegi?

Aragazul

Este ideal pentru a găti carnea şi pentru a-i da un aspect auriu şi crocant. Sunt preferabile modelele cu grătar, pentru a frige şi a rumeni. Dacă alegi un aragaz de dimensiuni mari, este de dorit să aibă şi putere pe măsură, pentru a încălzi rapid; altfel gătitul va dura mai mult.

Cuptorul cu microunde

Indispensabil femeilor grăbite, are preţuri rezonabile; există modele cu gril sau făr[ gril. Îl poţi folosi pentru a încălzi şi decongela preparatele gătite de tine sau cumpărate ca atare, fără a trebui să le adaugi grăsime (ulei, unt).

Plita

Ideală pentru gătirea cărnii, a peştelui, a ouălor, dar şi a pastelor, orezului şi leguminoaselor, sau pentru a fierbe înăbuşit cantităţi mici de mâncare.

Frigiderul

Este locul spre care ne îndreptăm când suntem pe cale să „încălcăm” legile dietei. De aceea, este de dorit ca în perioada în care vrei să slăbeşti să faci o curăţenie generală în frigider, prin „metoda golirii”. Dă altcuiva tot ce nu este adecvat programului de slăbire: lapte concentrat şi îndulcit, unt, brânzeturi, smântână integrală, mezeluri, ciocolate, creme dulci, băuturi răcoritoare, etc. Înlocuieşte aceste „tentaţii” cu legume, brânză proaspătă cu 0 sau 10% grăsime, iaurturi degresate sau naturale, lapte degresat, ouă fierte, etc.

Congelatorul

Va fi complicele programului tău de slăbire! Indiferent dacă este doar un compartiment al frigiderului sau un aparat în sine,  trebuie să faci şi aici o „curăţenie generală”. Scapă de hamburgerii semi-preparaţi, pizza congelată, crochetele de peşte sau îngheţatele şi înlocuieşte-le cu preparate dietetice, pe care le poţi congela după ce le-ai gătit TU într-un mod sănătos!

Cum să dai volum preparatelor culinare…fără calorii!

Sosurile

Dau savoare mâncărurilor oarecum insipide şi o accentuează pe cea a felurilor suculente. În cadrul unui regim de slăbire, sosurile trebuie să fie uşoare, dar nu fade.

Vinegretele

Sosurile vinegretă sunt bogate în lipide, fiindcă în general se amestecă o lingură de oţet cu trei linguri de ulei. Dacă ştim însă că fiecare gram de lipide, indiferent de provenienţa acestora, furnizează 9 calorii, ne dăm seama că o banală farfurie de crudităţi se poate transforma într-o adevărată bombă calorică!

Pentru a nu renunţa la sos, înlocuieşte parţial uleiul cu:

  • Brânză proaspătă sau cu 0 sau 10% grăsime)
  • Sos de soia
  • Lapte degresat
  • Muştar
  • Supă de legume
  • Suc de lămâie

Sosurile pe bază de brânză proaspătă

Sunt ideale pentru a însoţi crudităţile: castraveţi sau morcovi raşi, de exemplu. Este suficient să dai brânza pe răzătoare şi să îi adaugi ceapă roşie, pătrunjel tocat, usturoi, piper şi puţină sare.

Alcoolul

Se evaporă la gătit; de aceea, poţi prepara sosurile calde cu un pahar de vin sau un strop de whisky. Caloriile se evaporă, dar aroma rămâne.

Laptele degresat

Mai puţin insipid decât supa, conferă mâncării o anume onctuozitate. Utilizează-l în sosurile calde pentru a înlocui smântâna, după ce ai dizolvat în el puţin zeamil sau gumă de guar.

Sosul de soia

Conferă cărnii şi legumelor o aromă exotică. Lipsit de calorii, poate fi utilizat în preparate calde sau reci.

Mirodenii şi condimente:

Poţi uza şi abuza de ele, deoarece conferă personalitate mâncărurilor fae şi au, în general, un conţinut caloric extrem de redus:

  • Mărarul este folosit pentru a parfuma sosurile reci şi peştele
  • Scorţişoara este utilizată în mod tradiţional în compotul de mere şi în cuşcuş
  • Curry, amestec de condimente, însoţeşte perfect carnea de găină şi vită
  • Chimenul este renumit pentru uşurarea digestiei
  • Dafinul este ideal pentru peşte şi rasol
  • Pătrunjelul este bogat în vitaminele A şi C şi în Fier
  • Cimbrul este ideal pentru preparatele din peşte şi fripturile la grătar, dar şi pentru legumele uscate

Sursa: „Vreau să slăbesc…şi să nu mă mai îngraş”, Claire Pinson