9 motive pentru a consuma roşii. De ce persoanele care suferă de insuficienţă renală trebuie să le evite

Roşiile reprezintă o sursă de antioxidanţi, de fibre, de vitamine şi de minerale. Printre vitaminele pe care le conţin putem enumera vitamina A (foarte importantă pentru ochi), complexul de vitamine B (B1, B2, B5, B6 – care printre altele protejeaza sistemul nervos, sistemul osos şi metabolismul), vitamina C (care contribuie la o bună funcţionare a sistemului nervos şi a sistemului cardiovascular), vitamina E (responsabilă de menţinerea tinereţii).
9 motive pentru a consuma roşii. De ce  persoanele care suferă de insuficienţă renală trebuie să le evite

Roşiile reprezintă o sursă de antioxidanţi, de fibre, de vitamine şi de minerale. Printre vitaminele pe care le conţin putem enumera  vitamina A (foarte importantă pentru ochi), complexul de vitamine B (B1, B2, B5, B6 – care printre altele protejeaza sistemul nervos, sistemul osos şi metabolismul), vitamina C (care contribuie la o bună funcţionare a sistemului nervos şi a sistemului cardiovascular), vitamina E (responsabilă de menţinerea tinereţii).

“Recomand ocazional consumul de roşii. În ciuda aportului nutriţional şi al beneficiilor, acestea au un conţinut ridicat de zahăr. Roşiile cu brânză sunt o combinaţie tradiţională des întâlnită. Din păcate, putin ştiu că este o greşeală nutriţională, aşa că îngraşă, deoarece proporţia de carbohidraţi şi grăsimi este similară pentru fiecare. Ar fi de prefarat să se consume rar şi la micul dejun”, precizează nutriţionistul Florin Ioan Bălănică pentru Ce se întâmplă, doctore?!

Printre beneficiile pe care acestea le au pentru organism putem enumera:

  1. Pielea capătă un aspect sănătoas – Betacarotenul din roşii protejează pielea împotriva razelor dăunatoare ale soarelui. De asemenea, licopenul din conţinut face pielea mai puţin sensibilă la razele UV, prevenind astfel apariţia prematură a ridurilor.
  2. Au efect depurativ, fiind indicate şi celor care suferă de gută.
  3. Aceste legume contin cantităţi semnificative de vitamina A, flavonoizi antioxidanţi, cum ar fi beta, alfa- carotenoizi şi luteină. În general, aceşti compuşi bogaţi în pigmeţi au proprietăţi antioxidante ce ajută la menţinerea vederii.
  4. Sunt o sursă bună de vitamina C, iar aceasta ajută organismul în a dezvolta rezistenţă împotriva agenţilor infectioşi şi în eliminarea radicalilor liberi.
  5. Roşiile, prin conţinutul ridicat de vitamina K şi calciu, contribuie la întărirea sistemului osos. De asemenea, licopenul îmbunătăţeşte calitatea masei osoase, prevenind apariţia osteoporozei.
  6.  Licopenul poate participa la prevenţia diverselor patologii tumorale. Antioxidanţii din roşii luptă împotriva radicalilor liberi care distrug celulele.
  7. Stabilizează glicemia. Prin aportul de crom, roşiile ajută la menţinerea unui nivel optim al glicemiei în organism.
  8. Roşiile sunt considerate a fi alimentele cu cea mai care concentraţie de licopeină, un antioxidant din clasa flavonoidelor, iar această substanţă ajuta la scăderea colesterolului rău şi la dezvoltarea bolilor cardiovasculare.  Licopeina din conţinut are şi un efect antiinflamator. 
  9. Zeaxantina este un alt compus bogat în flavonoizi ce este prezent din abundenţă în aceste legume. Zeaxantina ajută la protejarea ochilor de „degenerescenţa maculară atribuită vârstei” .

 “Roşiile conţin acid oxalic, substanţa care formează săruri insolubile de calciu (oxalat de calciu) ce pot forma pietre la rinichi, motiv pentru care nu sunt indicate pacientilor ce sufera de insuficienţă renala. De asemenea, din cauza acidităţii este benefic un consum moderat de roşii. În cazul bolilor gastroduodenale, acestea trebuiesc evitate”, adaugă medicul nutriţionist.