Tot ce trebuie să știi despre vitamina D. De ce este necesară?

Tot ce trebuie să știi despre vitamina D și  de ce este necesară.
04.01.2021 |

Vitamina D este, de fapt, o grupă de vitamine liposolubile (care se dizolvă în grăsimi). Cele mai importante 2 forme ale vitaminei D sunt vitamina D2 si D3. Vitamina D2 provine din surse vegetale, iar vitamina D3, din surse animale. Vitamina D3 este forma cea mai eficientă și mai de calitate. Iată tot ce trebuie să știi despre vitamina D și  de ce este necesară.

Ce este deficitul de vitamina D?

Deficitul de vitamina D reprezintă un nivel scăzut de vitamina D în sânge. Deficitul de vitamina D este asociat, în principal, cu o serie de afecțiuni osoase: rahitism, osteoporoză și osteomalacie.

Beneficiile vitaminei D

Vitamina D are o serie de beneficii importante asupra organismului, mai ales în perioada creșterii și dezvoltării din viața intrauterină și din copilărie.

  • Vitamina D facilitează absorbția calciului. Calciul are un rol important în procesul de producere a țesutului osos.
  • Vitamina D influențează activitatea celulelor imune. Așadar, vitamina D ajută la menținerea unui sistem imunitar puternic.
  • Vitamina D este implicată în metabolizarea grăsimilor, fapt ce face posibilă absorbția și utilizarea acestora de către organism.
  • Vitamina D intervine în sinteza unor enzime în organism. Enzimele sunt molecule care descompun substanțele nutritive, pentru a putea fi absorbite în organism.
  • Vitamina D susține activitatea sistemului nervos și influențează memoria. Conform unor studii, vitamina D ar putea preveni depresia și boala Alzheimer.
  •  Vitamina D este implicată în menținerea bunei funcționări a sistemului cardiovascular.

Semnele și simptomele deficitului de vitamina D

Deficitul de vitamina D nu se manifesta evident de la început. După o perioadă mai lungă în care aportul de vitamina D a fost scăzut, deficitul de vitamina D ar putea provoca anumite simptome:

  • Iritabilitate
  • Schimbări de dispoziție și comportament
  • Durerea sau disconfortul la nivelul articulațiilor, oaselor și spatelui
  • Dureri musculare
  • Căderea parului
  • Stare de oboseală generală
  • Dificultăți de concentrare
  • Infecții frecvente (din cauza sistemului imunitar slăbit)
  • Vindecarea greoaie a rănilor
  • Depresie

 Ce cauzează deficitul de vitamina D?

Deficitul de vitamina D este cauzat de o alimentație dezechilibrată care nu include alimente din toate grupele alimentare. Lipsa expunerii la soare cauzează deficit de vitamina D, deoarece soarele ajuta la sinteza unei cantități mari de vitamina D în organism.

Unele afecțiuni ale sistemului digestiv precum tulburările de absorbție, dar și intervențiile chirurgicale de îndepărtare a unor porțiuni din sistemul digestiv pot provoca un deficit de vitamina D.

De câtă vitamina D avem nevoie

Necesarul de vitamina D diferă în funcție de vârstă, de climă și de starea de sănătate. Adulții sănătoși au nevoie de 400-600 UI (unități internaționale) zilnic. Persoanele cu vârsta de peste 70 de ani au nevoie de 800 UI vitamina D zilnic.

Persoanele care suferă de boli ale sistemului osos au nevoie de o cantitate mai mare recomandata de medic.

Tot ce trebuie să știi despre vitamina D și  de ce este necesară în meterialul video.

 

Cel mai nou articol Video: