Surse naturale de vitamine pentru imunitate

Alimentația variată asigură necesarul de vitamine. Află din materialul video care sunt sursele naturale de vitamine pentru un sistem imunitar puternic.
07.10.2020 | Raluca Neagu

Vitaminele sunt micronutrienți organici care intră în compoziția alimentelor și sunt elemente  esențiale pentru ca organismul uman să-și îndeplinească funcțiile în parametri optimi. Alimentația variată asigură necesarul de vitamine fără a se impune suplimentarea acestora.

Alimentele de proveniență animală și vegetalele conțin tipuri si cantități de vitamine variabil. O dietă din care lipsesc anumite alimente se poate asocia cu deficiențe de vitamine. 

Descoperirea vitaminelor a ajutat sistemul imunitar

Vitaminele au fost descoperite de-alungul istoriei medicale, prin studierea anumitor afecțiuni și corelarea acestora cu un deficit sau exces alimentar. Iată câteva exemple:

  • consumul de alimente uscate de către marinarii care călătoreau câte 10 – 12 săptămâni la rând a determinat apariția scorbutului (deficitul de vitamina C). După consumul de fructe și salate, revenirea bolnavilor a fost spectaculoasă.
    În 1753 un chirurg din armata britanica a descris scorbutul si efectele benefice ale sucului de portocală în tratamentul bolii.
  • boala beriberi (deficitul de vitamina B1) s-a asociat cu diete bogate în orez alb.
    Inițial, se credea că boala este determinată de o toxina produsa în procesul de preparare a alimentelor. În 1895 Adolph Vorderman – un inspector medical, a constatat ca prizonierii hrăniți cu orez brun nu aveau beriberi decât în proprtie de 1 / 10000 spre deosebire de cei hrăniți cu orez alb care dezvoltau boala in proporție de 1 / 39. Prin suplimentarea dietei marinarilor japonezi cu fructe și carne boala beriberi a fost eradicată.
  • pellagra („piele aspra”) a fost descrisa de un medic de la Curtea Regală a  Spaniei și este un efect al deficitului de vitamina B3 (niacina) și de triptofan – un aminoacid esențial. Ioseph Goldberger, ofițer în serviciile de sănătate publică a SUA a constatat că există o asociere între consumului excesiv de porumb și pelagră.
  • sterolii au fost considerați nesemnificativi pentru dietă până când s-a constatat că participă la formarea vitaminei D. Deficitul de vitamina D produce rahitismul.
Cele mai noi Articole
Sportul practicat cu regularitate scade riscul de infectare cu COVID-19
Sportul practicat cu regularitate scade riscul de infectare cu COVID-19
Lipsa sexului duce la menopauză precoce? Ce spun medicii
Lipsa sexului duce la menopauză precoce? Ce spun medicii
Sunetele din natură vindecă durerile și reduc stresul STUDIU
Sunetele din natură vindecă durerile și reduc stresul STUDIU
Lapte de banane: valori nutriționale, beneficii, contraindicații
Lapte de banane: valori nutriționale, beneficii, contraindicații
Legătura surprinzătoare dintre hormonii de sex și imunitate
Legătura surprinzătoare dintre hormonii de sex și imunitate