Simona Preda, psihoterapeut: Metode de atenuare a stresului

Stresul este un factor ce ne destabilizează viețile, de aceea e important să știm să-l controlăm.
23.02.2021 |

Stresul a devenit acest inamic public ce e vinovat pentru cele mai multe rele din viața noastră: de la sindromul de epuizare psihică sau fizică, la apariția sau agravarea unor afecțiuni medicale până la iritare, nervozitate, furie, chiar. Simona Preda, psihoterapeut integrativ, este aici, lângă noi, să ne recomande câteva metode de atenuare a stresului.

Este important să încercăm să micșorăm viteza cu care ne trăim viața, pentru că viteza ne face să nu mai simțim ce se întâmplă în prezent. Trăim o perioadă în care vrem, putem și ne este permis – spre deosebire de alte vremuri – să facem cam tot ce ne dorim. Și așa apar multe proiecte, hobbyuri, familia, jobul și toate doar în 24 de ore. Chiar dacă ni s-au deschis orizonturile, ziua durează tot atât. Și tendința noastră este să le facem pe toate, să le facem bine și, astfel, ne aglomerăm și ne auto-stresăm.

Viața, până la urmă, este aici și acum, în timp ce noi ne gândim la trecut sau ne facem planuri. De aceea e important să ne bucurăm de ea, nu să ne stresăm inutil și „să ne trăiască viața” pe noi.

Stresul are multe surse: pot fi probleme la job ori în familie, griji și temeri (justificate sau nu), frici pe care nu le-am învins, încă. Însă ele pun stăpânire pe noi, pe gândurile noastre – pentru că stresul este declanșat de gândurile repetitive ce ne vin întruna în minte – pentru că noi le permitem. Și aici discuția devine complexă. Le permitem pentru că nu avem îndeajuns de multă încredere în noi, pentru că avem anumite frici ( să nu rămânem fără job sau să pierdem sursele de venit, să nu ne părăsească iubitul, de exemplu), pentru că nu avem îndeajuns de multă experiență de viață, pentru că am fost crescuți într-un mediu anxios, pentru că ne-am „lovit” de anumiți triggeri care pot activa niște răni din copilărie.

Psihoterapeutul Simona Preda recomandă să aflăm sursa stresului – de dorit într-un mediu sigur (adică, la psiholog) – și să încercăm metode de relaxare dovedite științific: exercițiile fizice, meditația, yoga și, neapărat, respirația. Aceasta din urmă este un instrument pe cât de simplu pe atât de eficient de a ne relaxa și a gândi obiectiv la situația care ne stresează.

 

Luăm sau nu hormoni la menopauză?
Luăm sau nu hormoni la menopauză?