CSID.RO LIVE, 3 iunie: despre fibre și ficatul gras

În emisiunea CSID.RO Live din 3 iunie, Beatrice Osanu și Bianca Poptean, jurnaliste "Ce se întâmplă, doctore?", vor vorbi despre consumul de fibre și soluții în ficatul gras.
03.06.2021 | Beatrice Osanu

Invitații emisiunii CSID.RO Live din 3 iunie, care are în prim plan consumul de fibre și ficatul gras, sunt: dr. Laura Davidescu, specialist în nutriție; dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv; dr. Teodor Bădescu, medic primar gastroenterologie în cadrul Sanador

Invitații din emisiunea CSID.RO LIVE vor oferi sfaturi în ceea ce privește importanța consumului de fibre și vor explica modul cum dieta și sportul pot influența ficatul gras sau steatoza hepatică non alcoolică.

Dr. Șerban Damian: Nu sunt adeptul dietei ketogenice

Dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv: Cine a trecut printr-o dietă ketogenică nu cred că a fost foarte fericit, într-adevăr rezultatele sunt mulțumitoare referitor la scăderea în greutate. Nu sunt adeptul acestei diete, limitează cantitatea de fibre, se elimina foarte multe alimentele de origine vegetală, exact cele care ne aduc fibre, este mai greu.

Dietele keto nu se țin pe termen lung, ci sunt episodice. Ele pot duce la simptome trecătoare, precum o constipație.

Pe termen lung, cine nu asigura fibrele, își crește riscul bolilor cardiovasculare, a cancerului.

Piureul sau pilaful sunt o bombă calorică pentru omul sedentar

Sunt fan al surselor de energie rapidă pe care sportivii le folosesc (orez, cartofi). Pentru omul sedentar reprezintă o formă mare de glucide, dacă ai făcut un piure sau un pilaf, devine o bombă calorică. Cantitatea trebuie calculată la nivelul de activitate fizică pe care o persoană o face.

În ceea ce privește calitatea, același orez poate să fie sălbatic sau poate să fie alb, diferența o face cantitatea de fibre.

Fibrele în dietele de slăbire. Laura Davidescu: Problema este că oamenii mănâncă foarte puține fructe și legume

Dr. Laura Davidescu, specialist în nutriție: Înainte de orice dietă, le recomand pacienților să țină un jurnal, îi rog sa noteze tot ce mănâncă și ce beau. Toți vin spunând că sunt dependenți de zahăr sau că mănâncă dezordonat și de cele mai multe ori descoperă că nu acolo e de fapt necazul, ci de fapt mănâncă foarte puține fructe și legume.

Unul dintre rolul fibrelor este că acestea dau sațietate.

Leguminoase sunt indicate, precum fasolea, lintea, un aliment atât de ignorat și atât de ușor de preparat.

Specialist în nutriție: Ficatul nu știe ce să facă cu fructoza și o depozitează

Fructoza este jumătate din molecula de zaharoză pe care noi o înghițim. Mierea de salcâm poate să aibă 60-70% fructoză. Ar trebui sa limităm acest tip de zahăr din alimentație. Ajunge direct la ficat, iar ficatul nu știe ce să facă cu ea și o depozitează. Se transformă în grăsime.

Porția de cireșe ar trebui să fie de 20 de cireșe.

Fructele cu mult zahăr trebuie mâncate cu atenție: struguri, smochine, fructe uscate, curmale. Ele au conținut uriaș de zahăr.

Cura de slăbire nu este un tratament, este o disciplinare.

Dr. Teodor Bădescu: Persoanele care sunt grase au și ficatul gras, dar nu este o regulă 100%

Dr. Teodor Bădescu, medic primar gastroenterologie în cadrul Sanador: Această steatoză hepatică este un termen generic, de la banala steatoza care presupune ficatul grasul, care nu are consecințe patologice și modificări biochimice care apar în sănătate, care pot fi consecința abuzului de alcool sau într-un complex mult mai complicat.

Alimentație dezechilibrată, nerespectarea somnului, lipsa mișcării duc la apariția steatozei hepatice.

De regulă, persoanele care sunt grase au și ficatul gras, dar nu este o regulă 100%.

Pierderea în greutate în steatoză hepatică este indicat să se facă gradual, nu brusc. Foarte importantă este mișcarea: plimbările, înotul, drumețiile.

Steatoza hepatică este o boală tăcută, nu doare, dar are consecințe foarte grave.