STUDIU. Alimentație sănătoasă, suplimente sau statine: care este cea mai eficientă și sigură metodă pentru scăderea colesterolului?

11.11.2022
STUDIU. Alimentație sănătoasă, suplimente sau statine: care este cea mai eficientă și sigură metodă pentru scăderea colesterolului?
Foto: Shutterstock

Un studiu recent arată că administrarea de statine este mai eficientă decât suplimentele în reglarea colesterolului, însă a treia variantă, alimentația sănătoasă, ar putea fi o soluție mai sigură și mai eficientă pe termen lung.

Cercetarea – finanțată de o companie producătoare de rosuvastatină, cea mai utilizată statină în tratamentul colesterolului – a avut drept scop compararea eficienței între diverse suplimente și statine.

Suplimente versus statine pentru colesterol

În urma analizelor de sânge, s-a descoperit că rosuvastatina a redus cu 35% colesterolul LDL al participanților (199 la număr, cu vârste între 40 și 75 de ani, fără antecedente de boli cardiovasculare) în cele 28 de zile de studiu, în timp ce suplimentele au avut, în cazul fericit, un efect placebo.

Nivelul ridicat de colesterol este cel care are valori peste 200 mg/dL. În lipsa unui tratament, colesterolul ridicat crește semnificativ riscul de boli cardiovasculare (ateroscleroză, accident vascular cerebral), cauza numărul 1 de deces în lume, ca urmare a blocării arterelor din cauza depozitelor de grăsime de pe pereții vaselor de sânge.

Un pacient cu valori ridicate ale colesterolului primește de la medic recomandarea de a urma o dietă sănătoasă și o rețetă pentru statine, medicamente care reduc colesterolul LDL.

Însă aproape un sfert din pacienții care iau statine acuză miopatie (dureri musculare), precum și stări de slăbiciune. De asemenea, sunt raportate cazuri de hepatotoxicitate, pacienții înregistrând în timpul tratamentului valori mai crescute ale transaminazelor hepatice.

Din aceste motive, unii pacienți renunță la acest tratament și caută alternative, așa cum sunt suplimentele cu pudră de orez roșu, ulei de pește, turmeric, usturoi, scorțișoară sau steroli vegetali. Despre acestea din urmă, studiul recent publicat în Journal of the American College of Cardiology a demonstrat că nu au efectele scontate.

Așadar, pacienții își pun speranțele în astfel de suplimente, fără să ia însă măsuri cu adevărat utile. Iar cea mai eficientă și sigură metodă pentru scăderea colesterolului, fără reacții adverse și cu efecte pe termen lung, este schimbarea alimentației și a percepției despre dietă, care trebuie să devină un stil de viață. 

În schimb, dacă un pacient prezintă valori foarte crescute ale colesterolului și prezintă un risc cardiovascular ridicat, se recomandă tratamentul cu statine (rosuvastatină sau atorvastatină), pe o durată stabilită de medicul cardiolog, în completarea unei diete corespunzătoare.

Alimente care cresc nivelul colesterolului

Aceste alimente au conţinut ridicat de grăsimi saturate şi acizi graşi „trans” care cresc nivelul de colesterol din sânge:

  • Carnea grasă, împănată
  • Mezelurile, carnea tocată
  • Pielea de pui şi curcan
  • Cantităţile mari de zahăr
  • Laptele integral, smântâna şi untul
  • Brânzeturile şi caşcavalul
  • Uleiurile saturate (cocos) şi uleiurile pentru prăjit
  • Uleiurile parţial hidrogenate

Alimente care scad nivelul colesterolului

Aceste alimente sunt bogate în flavonoide, fibre şi antioxidanţi care reduc nivelul de colesterol:

  • Peştele (somon, sardine, ton, macrou, hering)
  • Legumele (ceapa, usturoiul, varza şi morcovul)
  • Leguminoasele (fasole boabe, linte, mazăre)
  • Cerealele integrale, mai ales ovăzul şi orzul
  • Soia şi produsele din soia (tofu, lapte)
  • Fructele (mere, pere, portocale, banane, struguri)
  • Fructele oleaginoase (nuci, migdale)

Surse:

https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2022.10.013

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5958441/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/cholesterol-6-heart-health-supplements-may-not-be-as-effective-as-statins

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/statin-side-effects/art-20046013

https://www.heart.org/en/health-topics/cholesterol/prevention-and-treatment-of-high-cholesterol-hyperlipidemia/cooking-to-lower-cholesterol

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430940/

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Recomandare video
Poate recidiva tiroidita subacută, boala de sezon care seamănă cu o viroză?
Recomandări: